اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تدارکات محرمانه لاپید برای دومین سالگرد «توافق ابراهیم»

منابع آگاه دیپلماتیک از سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مغرب و تدارکات محرمانه برای برگزاری نشست سران کشورهای امضا‌کننده توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو خبر می‌دهند.

تدارکات محرمانه لاپید برای دومین سالگرد «توافق ابراهیم»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه دیپلماتیک از سفر قریب‌الوقوع «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مغرب و تدارکات محرمانه برای برگزاری یک نشست در سطح سران کشورهایی که توافق‌نامه‌ «ابراهیم» با مشارکت تل‌آویو خبر می‌دهند.

روز ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰، کشورهای امارات و بحرین در حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با اسرائیل توافق عادی‌سازی روابط را امضا کردند. چندی بعد دو کشور مغرب و سودان نیز به این جمع پیوستند.

به اعلام رسانه‌های عبری، «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است طی چند هفته آتی به مغرب سفر کند. این سفر با هدف تدارک برای برگزاری یک نشست با حضور سران کشورهای عربی امضاکننده توافق‌‌های عادی‌سازی روابط با تل‌آویو موسوم به «ابراهیم» به مناسبت دومین سالگرد این امضا، صورت می‌گیرد.

روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک با انتشار این خبر نوشت که لاپید آماده سفر به مغرب پیش از برگزاری انتخابات است و این اقدام به منظور تدارک برای برگزاری نشست سران کشورهای امضاکننده توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

این روزنامه با اشاره به این‌که، یک مقام مسئول در وزارت خارجه اسرائیل از دادن هرگونه توضیح در خصوص این خبر خودداری کرد، «از آمادگی در بالاترین سطح برای نشست سران کشورهای شرکت کننده در طرح صلح» خبر داد.

این روزنامه نوشت: «نشست مذکور به مناسبت دومین سالگرد امضای توافق‌نامه‌های صلح میان اسرائیل، امارات، بحرین و مغرب تحت نظارت ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد».

بر اساس این گزارش، نشستی که اکنون تل‌آویو به دنبال برگزاری آن است، با نشست چند ماه پیش النقب که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، متفاوت است و در بالاترین سطح خواهد بود.

سفر یائیر لاپید به مغرب تنها چند روز پس از سفر «جدعون سار» معاون نخست‌وزیر و وزیر دادگستری، «عیساوی فریج» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و «یعقوب شبتای» بازرس کل پلیس اسرائیل صورت می‌گیرد.

به نوشته روزنامه مغربی «هسپرس»، «ناصر بوریطه» وزیر امور خارجه و همکاری وزیر امور خارجه مغرب دعوت نامه ای برای سفر به فلسطین اشغالی در سپتامبر آینده دریافت کرده است.

مغرب در دسامبر ۲۰۲۰ با حمایت و پافشاری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرد و ترامپ نیز در مقابل اعلام کرد که حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت شناخته است.

فعالان حقوق بشر مغربی و برخی از شخصیت‌های سیاسی این تصمیم را به شدت محکوم کردند و این اقدام را غیراخلاقی و خیانت به آرمان فلسطین خواندند.

«احمد اوحمان» رئیس دید‌بان مغرب علیه عادی‌سازی، گفت که توجیه عادی‌سازی با موضوع صحرای غربی «غیرقابل قبول» است. 

«ناصر بوریطه» وزیر امور خارجه مغرب اما اخیرا طی حضور و مشارکتش در نشست نقب در سرزمین‌های اشغالی، مدعی وجود روابط روابط خونی بین مردم کشورش و صهیونیست‌ها شد و در اظهارنظری جنجالی گفت: «اسرائیلی‌ها اصل و تبار مغربی دارند».

 وزیر امور خارجه مغرب مدعی شد: «این ادعای اسرائیلی‌ها که در هر خانواده‌ حداقل یک نفرشان خون مغربی دارد، صحیح است. اگر شما بگویید که شاید در هر خانواده اسرائیلی خون یک نفر مغربی باشد، من می‌گویم این امر عین واقعیت است.»

کشور مغرب از متحدان آمریکا در شمال آفریقا محسوب شده و همواره در طرح‌های منطقه‌ای آمریکا در راستای منافع غرب و رژیم صهیونیستی ایفای نقش کرده است. امری که با مخالفت و اعتراض شدید مردم این کشور همراه است و همواره با برگزاری تظاهرات‌ها و تحصن‌های متعدد، عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را محکوم و اعلام می‌کنند که در کنار مردم مظلوم فلسطین و آرمان مقدس آن‌ها ایستاده‌اند و حسابشان از حکام سازشکار جداست.

هرچند که تظاهرات‌ها و اعتراض‌های مردمی در مغرب، تاکنون همواره با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی این کشور همراه بوده، اما این مردم هرگز از آرمان فلسطین دست نکشیده‌اند و مقابل اقدامات سران سیاسی خود برای عادی‌سازی روابط سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، فرهنگی و ...با صهیونیست‌ها ایستاده‌اند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول