اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«مریانج» حال و هوایی کربلایی دارد/ میزبانی از ۲۰ هزار گردشگر مذهبی در هر روز

شاید وصف عزاداری مردم مریانج در ایام محرم را شنیده باشید، اما باید بدانید این شهر حال و هوایی کربلایی دارد، شهری که مردمانش در دهه اول محرم از غم عزای امام حسین(ع) و اصحابش، تا صبح خواب ندارند و مشغول عزاداری هستند، بعد از آن هم با ادامه مراسم سوگواری آماده می‌شوند برای پذیرایی از زائران اربعین.

«مریانج» حال و هوایی کربلایی دارد/ میزبانی از ۲۰ هزار گردشگر مذهبی در هر روز

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مریانج شهری کوچک در دیوار به دیوار غرب شهر همدان، مردمانی بزرگ که در برپایی عزای سیدالشهدا(ع) زبانزد هستند.

عزاداری سنتی این شهر سالها است که رنگ و بویی دیگر گرفته، به نحوی که امروز کمتر رسانه‌ای در مطبوعات و حتی صداوسیما است که خبر، تصویر و فیلم عزاداری این شهر را منتشر نکند.

سنت‌‎های عاشورایی مردم این شهر در استان و حتی کشور زبانزد خاص و عام است و در دهه اول محرم، دسته‌های عزاداری هر کدام به فراخور فرهنگ منطقه خود با آیین‌های خاص خودشان یک مسیر واحد را حرکت می‌کنند و زنجیر و سینه می‌زنند تا برسند به میدان مرکزی شهر، جایی که شب‌ها و تا پاسی از بامداد قلب تپنده عزای حسین(ع) است.
 


جالب است بدانید زمانی که مردم دیگر شهرها آماده خوابیدن هستند، چراغ‌های خیمه‌های عزدارای مریانج روشن است و مردم با تجمع در میدان مرکزی شهر آیین‌ خاص خود را برگزار می‌کنند و تا بامداد این برنامه‌ها ادامه دارد.

درست زمانی که تمام مراسم‌های عزاداری کشور چراغ خیمه خود را خاموش می‏‌کنند، مریانجی‌ها ‎تازه با جانی دوباره، علم و کتل خود بیرون می‌آورند و حوالی ساعت ۱۲ شب در قالب دسته‌ها بر سر و سینه می‌‏زنند.

این مراسم‌‎ها در شهر مریانج هرشب تا پاسی از بامداد و حوالی ۳ تا ۴ صبح ادامه دارد، انگار در برپایی عزای شاه کربلا خواب ندارند و بدون خستگی هرچه در توان دارند می‌‏گذارند.

اگر مسیرتان در ماه محرم به این شهر افتاده باشد به راحتی می‌‏توانید حس کنید که انگار یک کربلا دیگری است که در مریانج وجود دارد، همان شور و همان حرارتی که در ایام عاشورا و اربعین در کربلا موج می‏‌زند در مریانج نیز وجود دارد.

اواخر شب که تازه هیأت‌ها مسیر دسته خود را طی می‏‌کنند، موکب‌های مستقر در کنار خیابان، دَرِ دیگ‌های خود را باز می‌‎کنند، از یک دیگ بخار برنج و از دیگ دیگر بخار خورشت نذری به آسمان می‌‏رود.
 


یک موکب، قیمه پلو می‏‌دهد، موکب دیگ غذای لقمه‌ای ساندویچ، دیگری زرشک پلو بار گذاشته و آن یک موکب میوه می‌‎دهد. نذری نوشیدنی هم حسابی به راه است، از چای، شربت، قهوه و نسکافه گرفته تا آب طالبی و شیرموز، همه چیز اینجا فراهم است.

گل مراسم‌‎های دهه نخست ماه محرم در مریانج بیشتر به شب ششم برمی‎گردد، که هیأت قاسم بن الحسن(ع) با نیروی جوانی خود حسابی در اقامه عزای سیدالشهدا(ع) سنگ تمام می‏‌گذارند.

این هیأت با همکاری چند هیأت دیگر از جمله شاهزاده علی اصغر(ع) بزرگترین اجتماع زنجیرزنان را تشکیل می‌دهند، نذری نبات و دسته گل در این شب داغ است، چندین هزار زنجیرزن در صف‎های منظم ایستاده و زنجیر می‌‎‏زنند.

پس از زنجیرزنی، نوبت اجرای نمایش می‌شود، نمایشی که به ابتکار این هیأت چند سالی است که باب شده، نمایشی برگرفته از تعزیه و تئاترفرم است که داستانی از روایات کربلا را با استفاده از روضه مداحان مطرح، توسط بازیگران اجرا می‏‌شود. این نمایش که روضه مجسم است آن چنان در قلوب عزاداران حسینی(ع) نفوذ می‌کند که کمتر کسی را می‌توان دید با چشمان بدون اشک.
 


عصر تاسوعا نیز یکی دیگر از برنامه‌‎های زیبا و واحد شهر مریانج است، جایی که تمام هیأت‌‎های شهر در قالب یک هیأت بدون پرچم یا علامت خاصی حرکت می‏‌کنند و راهی میدان اصلی شهر می‌شوند و با نظم خاصی سینه می‌‎زنند.

این مراسم به قدری زیبا است که شبکه‌‌های ملی و استانی سال‌ها است آن را پخش مستقیم به تصویر می‌‎کشند.
 


روز عاشورا که این شهر محشری به پا است، از صبح دسته‌جات بیرون می‌‏روند تا اذان ظهر، پس از اقامه نماز، مراسم خیمه‌سوزان آغاز می‏‌شود.

پس از اتمام مراسم‌ها وارد هر کوچه‌‏ای که شوید غذای نذری آماده و سفره میزبانی آماده بوده، حلیم مریانج که زبانزد و کمتر میهمانی در شهر است که طعم دلنشین حلیم نذری مریانجی‌ها ‎را نچشیده باشد و اگر بدون صرف نذری شهر را ترک کنید به نوعی توهین به مردمان این شهر است.

روز سوم عاشورا هم که هیئات حسینی پس از اتمام دسته‌های عزاداری، غذای نذری توزیع می‌کنند و به نوعی حسن ختام عزاداری دهه نخست محرم است اما پرچم‌های مشکی در این شهر پایین نمی‌آید، موکب‏‌ها در تکاپوی تأمین مایحتاج خود برای سفر به کربلا هستند و زائرسراها نیز به دنبال آماده سازی امکان خود برای پذیرایی از زائران اربعین.
 


اما جالب است بدانید که بر اساس آمار تقریبی، روزانه بیش از ۲۰ هزار گردشگر مذهبی از سایر شهرهای همدان و استان‌‎های قم، البرز، تهران، کرمانشاه و حتی کشور عراق و آذربایجان در مریانج حضور پیدا کنند تا عزاداری زیبای شهر کوچک شده کربلا را به نظاره بنشینند.

شهر مریانج به عنوان پایتخت عاشورائیان، میعادگاه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) است که در ایام محرم و حتی اربعین، تمام زندگی خود را وقف خدمت به زوار و میهمانان ایشان می‌‏کنند.

انتهای پیام/89042/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول