اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

گندم‌هایی که به عشق حسین(ع) نان می‌شوند/ «صبح سیره‌سی» روضه‌ای خانگی با حال و هوایی خاص

تصمیم‌گیری برای برگزاری هیات صبح این خانواده به دهه 70 بازمی‌گردد؛ به سال‌هایی که آنها تازه با همدیگر ازدواج کرده و پای ثابت یک روضه خانگی و هیات صبح بودند.

گندم‌هایی که به عشق حسین(ع) نان می‌شوند/ «صبح سیره‌سی» روضه‌ای خانگی با حال و هوایی خاص

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- خداوند چقدر حسین (ع) را دوست دارد که علاقه و محبت پاکش را در دل های شیعیان قرار داده و این دلدادگان برای مصیبت  حسین ( ع) و عظمت عاشورا که در قلب تاریخ برای همیشه ماندگار است به سرو سینه می‌زنند و عزاداری می‌کنند.

عشق حسین( ع) در دل‌ها جوانه می‌زند و محبان حضرتش برکت زندگی خود را از برکت و آبروی سید و سالار شهیدان می‌دانند. خانواده‌هایی که سال‌هاست در خانه خود را به روی محبان و عزاداران آن حضرت باز می‌کنند و با برگزاری مرثیه و روضه‌های خانگی سعی می‌کنند فرهنگ حسینی را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

آقای حسین پیشنمازی و همسرش خانم محدثه حسن‌زاده یک خانواده تبریزی هستند که با برگزاری هیات صبح «صبح سیره‌سی» علاقه و ارادت خود را به حضرت سیدالشهدا (ع) نشان می‌دهند.
 

پای ثابت روضه خانگی

 تصمیم‌گیری برای برگزاری هیات صبح این خانواده به دهه هفتاد باز می‌گردد به سال‌هایی که  آنها تازه با همدیگر ازدواج کرده بوده و پای ثابت یک روضه خانگی و هیات صبح بودند.

با این زوج حسینی تبریزی هم‌صحبت شدیم تا خاطرات حضور در روضه‌های خانگی و تصمیم برای برگزاری هیات در منزل آنها را به اشتراک بگذاریم.

ابتدا خانم حسن‌زاده صحبت‌هایش را آغاز کرد و با لبخندی که بر لب دارد، گفت: اوائل دهه ۷۰ ازدواج کرده و در خانه مادر شوهرم زندگی می‌کردیم، در همسایگی خانه مادر شوهرم خانواده آقای کهنمویی «صبح سیره‌سی» در منزل برگزار می‌کردند، مادر شوهرم می‌پرسید «عروسم برای هیات به منزل آقای کهنمویی می‌روید؟» من و همسرم نیز به همراه او مشتاقانه در مراسم شرکت می‌کردیم.

«صبح سیره‌سی» معمولا از ساعت ۶ صبح بعد از نماز آغاز می‌شد و تا ساعت ۸ صبح تمام می‌شد و زیارت عاشورا قرائت می‌شد و در پایان  با صبحانه ساده از مهمانان پذیرایی می‌کردند.

چند سالی که در این مراسم شرکت کردیم یک روز به همسرم حسین آقا گفتم اگر ما هم خانه‌دار شدیم در خانه خودمان برای امام حسین ( ع) مراسم بگیریم. همسرم هم قبول کرد.

چند سال از این صحبت گذشت و ما همچنان به مراسم مرثیه و روضه خانگی و هیات‌ها می‌رفتیم. قدر اوائل دهه ۸۰  به منزل خودمان اسباب‌کشی کردیم و مصمم بودیم مجلس عزاداری برپا کنیم با همین نیت به حسین آقا گفتم معمولا در تبریز مراسم عزاداری روز عاشورا، روز سوم و اربعین گرفته می‌شود ولی مراسم عزاداری شب هفتم برگزار نمی‌شود بیا ما برای امام حسین ( ع) مراسم شب هفت برگزار کنیم.

از ۱۱ سال پیش چراغ عزاداری در مسجد روشن شد دو الی سه سال مراسم شب هفت در مسجد بقیه الله تبریز برگزار شد. 

تجربه خوب  برگزاری مراسم شب هفت در مسجد باعث شد آن را به هیات صبح تغییر داده و در منزل خودمان برگزار کنیم. حالا هشت سال است که از اول تا دوازدهم محرم در این خانه به روی محبان و عزاداران حضرت سیدالشهدا باز است.

چند سال اول «صبح سیره‌سی» از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه شروع می‌شد ولی در دو سال اخیر از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه شروع شده و معمولا تا ساعت ۹ و نیم ادامه دارد.

مراسم با زیارت عاشورا و صحبت‌های دو نفر از روحانیون پیرامون نهضت حسینی و فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا ادامه دارد و با چای و صبحانه ساده نان و پنیر از محبان آن حضرت پذیرایی می‌شود.

همچنین روز جمعه دعای ندبه نیز به همراه زیارت عاشورا قرائت می‌شود. این زوج تبریزی با علاقه و ارادت خاصی از برگزاری هیات صحبت می‌کنند و این نشان از ارادتی است که به سرور و سالار شهیدان دارند.

آنها از زیارت کربلا به عنوان توفیق و سعادت بزرگی در زندگی یاد کرده و خانم حسن‌زاده می‌گوید: واقعا  لطف و عنایت  خدا شامل حال ما شده و من تاکنون چهار نوبت به زیارت اربعین رفته و همسرم حسین آقا نیز پنج نوبت به زیارت اربعین رفته است. 

گندم‌هایی که به عشق حسین (ع) نان می‌شوند

این عشق و ارادت چنان از عمق وجود آنان نشأت می‌گیرد که برای پذیرایی از مهمانان حضرت اباعبدالله خودشان گندم تهیه کرده و سفارش می‌دهند با آن گندم برای مهمانان نان پخته شود.

صحبت‌هایمان که به اینجا می‌رسد حاج آقای پیشنمازی در ادامه صحبت‌های همسرش می‌گوید: احسانی که  با نام امام حسین( ع) توزیع می‌شود، باید مخلصانه باشد و من هم دوست دارم احسانی که در حق امام حسین ( ع) می دهم با بهترین مواد اولیه و باکیفیت پخته شده باشد به همین نیت هر سال دو کیسه گندم بوجاری و تمیز شده خریداری می‌شود سپس گندم‌ها را به مراکز آردسازی برده و تحت نظارت خودم آرد تهیه می‌شود. مراکزی هم وجود دارد که آرد را به خمیر تبدیل می‌کنند، وقتی خمیر هم آماده شد در «روستای بایرام» خسروشاه توسط یکی از بانوان این نان‌ها پخته می‌شود و با صبحانه ساده چای و  نان و پنیر از محبان آن حضرت پذیرایی می‌شود.

ما تلاش می‌‌کنیم در این خانه که عزای سیدالشهدا برپا شده ذکر مصیبت سیدالشهدا خالصانه باشد و جا دارد در اینجا از همسرم خانم حسن‌زاده که برای برگزاری خوب و بهتر این مراسم خیلی زحمت می‌کشد تشکر و قدردانی کنم.

حضور عالمان دینی در هیات‌ها  ضروری است

وی با اشاره به حضور عالمان دینی در مراسم عزاداری اظهار داشت: متاسفانه در برخی مراسم‌های مذهبی و حتی عزاداری‌ها عالم دینی حضور ندارد و این بزرگترین اشتباه و خطای یک هیات است. اگر عالم دینی در هیات نباشد فردا افرادی که هیچ سواد دینی ندارند ادعای عالم بودن کرده و هیات را به دست می گیرند و اینجاست که کم کم موضوع ولایت فقیه به حاشیه می‌رود، در حالی که حضرت امام خمینی( ره) همیشه فرموده‌اند «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد».
 

تبیین قیام حسینی در مجالس حسینی

وی افزود: از همان زمان که مراسم عزاداری آغاز شده و ادامه یافت در این ۱۲روز در هیات صبح ما دو عالم دینی حضور داشته و قیام حسینی را تبیین کرده و در مورد احکام دینی و مسائل روز مباحثی مطرح می‌کنند و در ادامه زیارت عاشورا خوانده می‌شود و در روزهای جمعه نیز دعای ندبه قرائت می‌شود.

هیات‌ها نباید آسایش مردم را سلب کنند

پیشنمازی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ایجاد مزاحمت توسط برخی هیات‌ها در نصف شب متذکر شد: متاسفانه برخی هیات‌ها بعد از ساعت ۱۲ شب مراسم عزاداری را شروع کرده و تا پاسی از شب ادامه می‌دهند که باعث ایجاد مزاحمت برای خانواده‌ها می‌شود. برخی از خانواده در منزل فرد بیمار یا نوزاد دارند که باعث سلب آسایش از این افراد می‌شود و بنده با وجودی که خودم اهل هیات هستم ولی جزو منتقدین این نوع عزاداری و ایجاد مزاحمت و راه‌بندان و ترافیک در سطح شهر هستم. این نوع رفتارها باعث می‌شود، مردم نتوانند به ‌کارها و برنامه‌های خود رسیدگی کنند.

فرهنگ حسینی را بشناسیم

وی تصریح کرد: اول باید فرهنگ حسینی را بشناسیم، وقتی هیات تا ساعت سه نصف شب مقابل خانه مردم با صدای بلند نوحه‌خوانی می‌کند این عزاداری نوعی آزار و اذیت است، وقتی باعث ترافیک در شهر می‌شود باعث ایجاد چهره مکدر و منفی از نهضت حسینی می‌شود، بنابراین برای جذب افراد اول باید مسیر را هموار کرده و  فرهنگ حسینی را بشناسیم.

کتاب «حماسه حسینی» را بخوانید 

وی یکی از کتاب‌های ارزشمند و گرانقدر شبهه‌زدایی و بصیرت‌افزایی را کتاب «حماسه حسینی» ذکر کرد و افزود: شهید مطهری با درک آسیب‌ها و شبهات اضافه شده به حادثه عظیم عاشورا کتاب «حماسه حسینی» را نوشته است و چقدر خوب است افرادی که تا ساعت دو نصف شب عزاداری می‌کنند هر شب به مدت یک ربع این کتاب را مطالعه کنند تا بتوانند بیشتر با تحریفات حماسه حسینی آشنا شده و پاسخ شایسته‌ای برای کسانی که تحریفات را اضافه می‌کنند، داشته باشند.

از تهاجم فرهنگی دشمنان غافل نشویم

وی در ادامه با اشاره به کاهش مرثیه و روضه‌های خانگی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برگزاری مرثیه‌های خانگی کمتر شده و علل و عوامل مختلفی دارد که از جمله این عوامل می‌توان به موضوع تهاجم فرهنگی دشمنان اشاره کرد. این تهاجمات در قالب اضافه کردن انحرافات به  مکتب حسینی و در نتیجه کاهش اعتقادات دینی خود را نشان می دهد، وقتی در برابر هجمه‌های فرهنگی واکنشی صورت نگیرد و متولیان در خواب غفلت باشند شبیخون فرهنگی صورت می‌گیرد و همه داشته‌های مذهبی و دینی به تاراج می‌رود.

شیوع کرونا هم عامل دیگری است که باعث شد هیات‌ها و مرثیه2های خانگی کمتر شود. البته باید گفت برخی از افراد واقعا شیوع کرونا را عامل جدی برای تهدید سلامت افراد می‌دیدند ولی برخی افراد کرونا را بهانه‌ای برای برگزار نکردن مراسم‌های دینی و مذهبی تلقی کردند.
 


تغییر سبک زندگی معنویت را به چالش کشیده

همچنین مشکلات اقتصادی و وضعیت نابسامان اقتصاد خانواده‌ها نیز در کاهش مرثیه‌ها و روضه‌های خانگی هم تاثیر زیادی دارد.

عامل دیگری که در این زمینه بی‌تاثیر نیست تغییر سبک زندگی و زندگی آپارتمان نشینی است، قبلا خانه‌ها بزرگ بود و به راحتی می‌توانستند مراسم‌های مذهبی همچون مرثیه برگزار کنند ولی در شرایط فعلی و با کاهش متراژ خانه‌ها و آپارتمان‌نشینی نمی‌توان به راحتی مراسم مرثیه برگزار کرد.

صلح یاری می‌کنیم

پیشنمازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به عنوان «صلح یار» با قوه قضائیه همکاری می‌کند، بیان داشت: با لطف و عنایت خداوند از دی‌ماه سال گذشته از طریق قوه قضائیه حکم «صلح یار» در منطقه ۹ شورای حل اختلاف برای بنده ابلاغ شده و تلاش می‌کنیم  پرونده‌های اختلاف خانوادگی، مالی، ملکی، مشاجره و ...به صلح و سازش ختم شوند.

وی در ادامه با اشاره به همکاری با سازمان بازرگانی گفت: طی هماهنگی و همکاری‌های صورت گرفته با سازمان بازرگانی مقرر شده است به تعدادی از خانواده‌های نیازمند کارت‌هایی اهداء شود تا با داشتن این کارت‌ها بتوانند به صورت رایگان خرید کنند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰/س/ ت 13

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول