اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

روستاییان رباطِ باغملک: آب آلوده فرزندانمان را بیمار کرده است/ مقام مسئول:‌نیازمند اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی هستیم

یکی از روستاییان رباط باغملک گفت: از مسئولین می‌خواهیم یکبار از این آب آلوده استفاده کنند تا درد ما روستاییان را درک کنند و ببینند که مردم رباط در تمام مواقع سال چه زجری می‌کشند.

روستاییان رباطِ باغملک: آب آلوده فرزندانمان را بیمار کرده است/ مقام مسئول:‌نیازمند اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، زندگی ساکنان مناطق روستایی در استان خوزستان از دیرباز با معضلی به نام تنش‌های آبی دست به گریبان است. معضلی که بر حیات‌شان سایه افکنده و گوهر سلامتی را از آنان ربوده است.

فرسوده بودن شبکه آبرسانی و نبود خطوط لوله‌کشی آب در مناطق روستایی استان خوزستان علی‌رغم اینکه مشکل تازه‌ای نیست، اما اراده‌ای برای رفع آن از سوی مسئولین امر دیده نمی‌شود و آب‌رسانی با تانکرهای سیار تنها مرهمی بر دردِ بی‌آبی روستاییانی که از این وضعیت آبرسانی گله‌مند هستند.

در حالی که محمدرضا کرمی نژاد مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان  سال گذشته از رفع  تنش آبی در ۲۰۰ روستای خوزستان خبر داده است اما امروز و در یکی از گرم‌ترین روزهای تابستان خوزستان اهالی روستای رباط شهرستان باغملک در دمای بالای 50 درجه سانتیگراد با برگزاری تجمعی اعتراضی خواستار تامین آب شرب روستای محل سکونتشان شدند.

آبرسانی روستایی بر دوش تانکرها

مسؤولان آبفای خوزستان در حالی مدعی کاهش تنش آبی در روستاهای استان هستند که ۶۶۰ روستا فاقد لوله‌کشی آبند و کل روستا‌های استان با ۷۸ تانکر سیار آبرسانی می‌شوند و جور تامین آب شرب روستایی را تانکرها بر دوش می‌کشند.

یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه زندگی بدون بهره‌مندی از آب شرب سالم امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: به دلیل نبود آب شرب سالم مجبور هستیم از آب رودخانه استفاده می‌کنیم و فرزندانمان به دلیل استفاده از این آب در بستر بیماری هستند.

وی افزود: از مسئولین امر می‌خواهیم که یکبار برای خود و فرزندانشان از این آب استفاده کنند تا درد روستاییان را درک کنند و ببینند که مردم رباط در تمام مواقع سال چه زجری می‌کشند.

یکی دیگر از مردم روستا نیز با اشاره به اینکه سالهاست مردم روستای رباط از نداشتن آب شرب سالم رنج می‌برند، ادامه داد: در زمستان به دلیل بارندگی آب گل آلود می‌شود و در تابستان هم سمومی که در کشت برنج استفاده می‌شود وارد رودخانه می‌شود ولی ما چاره‌ای جز استفاده از این آب نداریم. 

روستایی با جمعیت 2500 نفری و محروم از امکانات زندگی

امروز مردم این روستا در حالی که پلاکاردهایی با مضامین « آب شرب حق اجتماعی ماست» و « اهالی روستای رباط آب شرب سالم می‌خواهند و تا رفع مشکل کوتاه نمی‌آیند» به دست گرفتند، خواستار رسیدگی به وضعیت آب شرب روستایشان شدند.

یکی دیگر از تجمع‌کنندگان با بیان اینکه این روستا بیش از 2500 نفر جمعیت دارد به خبرنگار فارس گفت: آب در اینجا آلوده است. اکثر خانه‌های این روستا قدیمی هستند و مدرسه رباط نیز فقط تا مقطع راهنمایی را پوشش می‌دهد و محرومیت و نبود شرایط مناسب برای زندگی سبب شده است که بسیاری از فرزندان ما روستا را ترک کنند.

بارندگی عامل بالا رفتن کدورت آب شرب

بهروز فرج الهی سرپرست فرمانداری شهرستان باغملک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص اظهار کرد: آب شرب بخشی از روستاهای شهرستان باغملک از رودخانه ابوالعباس تامین می‌شود.

وی افزود: در زمان بارندگی آب این رودخانه گل‌آلود می‌شود از این رو به دلیل بالا رفتن کدورت آب نمی‌توان آب را پمپاژ کرد و برای تامین نیاز آب شرب منطقه از تانکرهای آبرسانی استفاده می‌شود.

محمد رضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان سال گذشته در پاسخ به اینکه چه میزان اعتبار نیاز است تا مشکل آب در روستاهای استان حل شود، اظهار کرد: برای پایدار کردن آب روستایی طرحی داریم که نیاز به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز در خصوص تامین آب شرب در خوزستان اظهار کرد: طرح غدیر، آب شرب مورد نیاز ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان را تامین می کند.

خلیلیان در خصوص میزان پیشرفت طرح‌های آبرسانی استان خوزستان بیان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ظرف ۶ تا ۷ ماه اخیر اقدامات خوبی در زمینه آب آشامیدنی و توسعه شبکه دفع فاضلاب در استان خوزستان به انجام رسیده است.

اجرای طرح غدیر در افقی 25 ساله

وی اضافه کرد: این طرح آب شرب مورد نیاز ۵۲ درصد از جمعیت شهرها و روستاهای استان خوزستان را تامین می کند. البته این طرح در افق ۲۵ ساله یعنی تا سال ۱۴۲۵ قرار است به ۲۵ متر مکعب در ثانیه برسد.

به گزارش فارس، بررسی وضعیت آب روستایی در خوزستان نشان می‌دهد که روستاهای بخش غیزانیه(شرق اهواز)، بخش اسماعیلیه( غرب اهواز)، روستاهای شلمچه، غرب کارون و حفار شرقی در شهرستان خرمشهر، روستاهای دهستان‌های منیوحی و نصار از توابع اروند کنار،  روستاهای بخش مرکزی(نهردلی، نهرسلوان، بیت عزیز، نهر مطیف) وبخش خنافره در شادگان و... از جمله روستاهای با تنش آبی در استان خوزستان هستند.

بر اساس گزارش شرکت آبفا به استانداری خوزستان بالغ بر 250 طرح آبرسانی در حوزه شهری و روستایی معطل اعتبارات است که برای اتمام آن‌ها به 12 هزار میلیارد ریال  نیاز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول