اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

لزوم تجدیدنظر در قوانین بیمه آبزی‌پروری

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: با توجه به وجود مخاطرات طبیعی که همه ساله بخش شیلات را تهدید می‌کند باید زمینه ترغیب فعالان این حوزه برای بیمه فراهم شود.

لزوم تجدیدنظر در قوانین بیمه آبزی‌پروری

مصطفی کزازی، کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شهرستان نهاوند به خاطر داشتن تعداد بالایی از مراکز تکثیر و پرورش ماهی در استان همدان مستعد استفاده از مزایا و حمایت بخش بیمه کشاورزی در آبزی‌پروری است.

وی با یادآوری نوع مخاطراتی که آبزیان را تهدید می کند افزود: سیل، صاعقه، سقوط بهمن، رانش زمین، مسدود شدن آب، مسمومیت غذایی غیر عمد، خوراک، تغییرات فیزیکوشیمیایی منبع آبی، کاهش دبی منبع آبی از جمله عواملی هستند که باعث خسارت به شیلات می‌شوند که باید در فهرست پرداخت غرامت قرار گیرند.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند افزود: متاسفانه بیمه طی سالهای گذشته در بخش آبزیان به دلیل عدم پوشش کامل در پرداخت خسارات وارده به آبزی‌پروران ذهنیت منفی را در آنان ایجاد کرده و  نتوانسته رضایت خاطر فعالان این صنعت را به دست آورد.

وی افزود: به منظور ترغیب فعالان این حوزه باید قوانین بیمه مورد بازنگری قرار گیرد تا مزرعه داران با آرامش خاطر و بر اساس خواسته شخصی و نه به صورت اجباری اقدام به بیمه مزارع خود کنند.

کزازی با ارائه پیشنهاداتی در زمینه نوع بیمه تولیدات آبزی‌پروری گفت: بیمه انجام شده می‌تواند از ورود تخم چشم زده به مراکز تفریخ و همچنین از زمان نگهداری پیش مولدین و تخم استحصالی آغاز شود. 

وی با بیان اینکه باید قیمت بیمه انجام شده متناسب با قیمت تمام شده تولید هر کیلو ماهی که توسط شیلات و اتحادیه مشخص می‌شود تعیین شود اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر غرامت در نظر گرفته شده توسط بیمه‌گر حداکثر به صورت تکمیلی ۲۰ درصد قیمت تمام شده برای تولید هر کیلو ماهی است. 

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند در پایان تشکیل هیات ارزیاب تعیین خسارت را از دیگر پیشنهادهای مد نظر دانست و افزود: تعیین میزان خسارت توسط هیئتی متشکل از ادارات شیلات؛ دامپزشکی و نماینده اتحادیه به همراه نماینده بیمه‌گر و مقدار پرداخت خسارت برابر با وزن و قیمت ماهی در زمان وقوع حادثه محاسبه شود.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول