اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

عاشورا بهترین الگو از جنگ روایت‌ها در عرصه رسانه است

مسؤول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی گفت: واقعه عاشورا و نوع نگاه راویان به این واقعه عظیم به‌ویژه حضرت زینب (س) بهترین الگو از جنگ روایت‌ها در عرصه رسانه است.

عاشورا بهترین الگو از جنگ روایت‌ها در عرصه رسانه است

سعید کسرایی‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فارس از بیرجند، با اشاره به تقارن روز خبرنگار امسال و عاشورا اظهار داشت: مهمترین بخش عاشورا نقش روایتی حضرت زینب (س) است که امیدواریم خبرنگاران از صراحت کلام و جسارت ایشان الگو بگیرند و زینب‌گونه از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کنند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید با جسارت، پیام و مفهوم خود را به مخاطب منتقل کنند افزود: در سال‌های اخیر شاهد تغییر کارکرد و راهبردهای رسانه‌ای بودیم که باعث شده نوع تهیه و انتشار خبر نیز تغییر کند.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه ذائقه دریافت‌کننده خبر هم در منابع دریافت اطلاعات و اخبار تغییر کرده است گفت: در شرایطی که فرستنده و دریافت‌کننده خبر دچار تغییر شده‌اند نیاز است که محتوا نیز تغییر کند.

وی عنوان کرد: در گذشته ارسال‌کننده یا منابع خبری یک سویه بود یعنی روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و صدا و سیما به‌صورت عمومی خبری را به مخاطب خود مخابره می‌کردند و دریافت‌کننده خبر هم توانایی اظهار نظر را نداشت چون بستری برای اظهار نظر فراهم نبود.

کسرایی‌نیا افزود: همچنین دریافت‌کننده اخبار با توجه به زمانی که داشت، علاقه‌مند به اخبار مکتوب بود یا اخباری که در حقیقت مفصل و کامل‌تر باشد اما امروزه به خاطر حجم مشغله‌ها و تغییر سبک زندگی، پسند مخاطب نیز عوض شده یعنی دوست دارد پیام‌های کوتاه و جذاب‌تر دریافت کند.

وی با بیان اینکه این تغییر در منبع و محتوای خبر باعث شده که نوع پیام تغییر کند گفت: اول در قالب پیام‌های چندرسانه‌ای حرکت کردیم و مخاطب می‌پسندد و در نوع محتوا هم از اطلاع‌رسانی و انتقال به سمت روایت داستان و روایت پیام رفتیم.

مسوول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی افزود: یعنی امروز خبرنگارها و رسانه‌هایی در اغنای مخاطب موفق هستند که به جای اینکه خبر را منتقل کنند، تحلیل و برداشت و در حقیقت روایت خود را از واقعه و داستان منتقل می‌کنند.

وی حرکت خبرنگار به سمت داستان‌گویی و تحلیل‌گرایی را نمونه‌ای از سبک جدید رسانه‌های مخاطب پسند دانست و گفت: وقتی ما در قالب‌ها هم تغییر ایجاد کرده و به سمت ویدئو چندرسانه‌ای حرکت کردیم در متن هم به سمت متن کوتاه مثل توییت رفتیم یا استوری‌های اینستاگرام، لذا لازم است رسانه‌های داخلی ما به‌روز شوند.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه یکی از اشکالات در حوزه رسانه امروز، به‌روز نبودن خبرنگاران و رسانه‌هاست ادامه داد: رسانه‌ها هنوز به سبک دهه ۹۰ همچنان خبر کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز برخی رسانه‌ها به سبک دهه ۸۰ نیز فعالیت دارند عنوان کرد: این به‌روز رسانی اتفاق نیفتاده یعنی رسانه نتوانسته خودش را با مخاطب وفق و حرکت دهد.

این فعال فضای مجازی گفت: اینکه در حقیقت رسانه‌ها چه نقشی در فضای انقلاب اسلامی می‌خواهند داشته باشند، هم مهم است.

وی بر لزوم گفتمان‌ساز شدن رسانه‌ها و خبرنگاران تاکید کرد و افزود: نیاز است از دنیای خبرسازی و خبر پراکنی به دنبال روایت‌ها و در حقیقت به دنبال تحلیل‌ها حرکت کنیم که مخاطب پسند نیز باشد.

کسرایی‌نیا خبر حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق را مثال زد و گفت: آمریکا در رسانه‌هایش یک نوع روایت داشت و ایران هم روایتی متفاوت در حالی که هر ۲ روایت از یک اتفاق بود و در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی هم همین داستان بود یعنی روایت در رسانه ها متفاوت بود.

وی با طرح این پرسش که چرا گفته می‌شود جنگ روایت‌ها؟ ادامه داد: زیرا هر رسانه‌ای یک روایتی دارد و هر کسی که بتواند روایت بهتر، سریع‌تر و مخاطب پسندتر را منتشر کند و تکثر روایتش بیشتر شود یعنی مخاطب بیشتر و آدم‌های بیشتری این روایت را منتشر و بازنشر کنند قطعا در این جنگ او برنده شده است.

مسوول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج گفت: از همین رو می‌بینیم که واقعه طوری اتفاق افتاده و مردم جوری دیگر در ذهنشان آن اتفاق نقش بسته و آن را نقل می‌کنند به خاطر این است که آن قدرت رسانه‌ای و جنگ روانی که در اختیار هر مجموعه‌ای است خوب از آن استفاده می‌کند تا روایتی که مدنظرش است را در ذهن مخاطب قرار داده و نهادینه کند.

وی افزود: در صدر اسلام نیز همین طور بوده و در دستگاه یزید وقتی امام حسین (ع) از مکه به سمت کوفه حرکت می‌کنند شاهد این هستیم که نامه‌های زیادی ارسال می‌شود و درخواست‌های زیادی به سوی امام است زیرا مردم براساس رسالتی که مسلم انجام می دهد، باوری برایشان شکل می‌گیرد.

کسرایی‌نیا اظهار داشت: اما بعد از اینکه نامه‌ها می‌رود و امام حسین (ع) از مکه به سمت کوفه حرکت می‌کند شاهد این هستیم که سپاهی با ابزارهای مختلف آمده و روایت‌ها را عوض می‌کند.

وی گفت: بعد از جریان کربلا هم حضرت زینب (س) بزرگترین روایت‌کننده واقعه کربلا است که با سخنرانی‌ها و خطبه‌های خود روایت کربلا را منتشر کرد و البته به موازات آن روایت دیگری هم منتشر شده و آن از جانب کسانی است که در سپاه کفر بودند و زمانی که به کوفه برگشتند تعاریف و دیده‌های خود را مطرح می‌کردند که تقابل روایت‌ها ذهن مردم را روشن یا تاریک می‌کرد.

این فعال رسانه‌ای گفت: امروز هم کار خبرنگار و رسانه بسیار حساس است لذا رسانه‌ای موفق است که بتواند روایت شیرین‌تر و ماندگارتر را نقل کند.

وی تصریح کرد: در هر حوزه‌ای وقتی روایت‌گونه و داستان‌گونه به مخاطب منتقل شود ارتباط بهتری شکل می‌گیرد لذا آنچه از باورها برای آیندگان می‌ماند از روایت‌هایی است که نقل می‌شود.

کسرایی‌نیا روایت قوی و برنده را موفق‌تر در عرصه رسانه‌ها دانست و افزود: باید در روایت‌های بین‌المللی هم ورود پیدا کنیم زیرا تقابل اصلی در عرصه بین‌الملل است و رسانه‌های بیگانه با بودجه‌های سنگین شکل گرفته‌اند تا با ابزارهای مختلف روایت‌های گوناگونی از یک واقعه شکل دهند.

انتهای پیام/۴۹۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول