اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کاظمی قمی: رایزنی‌ها برای تداوم جریان پایدار آب هیرمند ادامه دارد

نماینده کشورمان در امور افغانستان به‌دنبال ورود آب هیرمند به سیستان، گفت: با تعامل مستمر دیپلماتیک و بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی، امروز آب رهاسازی شده از سمت افغانستان وارد منطقه شد و رایزنی‌ها جهت تداوم و تثبیت جریان پایدار آب ادامه خواهد داشت.

کاظمی قمی: رایزنی‌ها برای تداوم جریان پایدار آب هیرمند ادامه دارد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، همزمان با اعلام مقامات ایرانی درباره آزادسازی آب هیرمند به منطقه سیستان، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در توئیتی

وی نوشت: «با تعامل مستمر دیپلماتیک و بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی و هماهنگی میان‌ دستگاهی در سطح ملی، امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ آب رهاسازی شده از سمت افغانستان وارد چاه‌نیمه‌های سیستان شد.»

کاظمی قمی افزود که رایزنی‌ها جهت تداوم و تثبیت جریان پایدار آب ادامه خواهد داشت.

به گزارش فارس، از شب گذشته اخبار و تصاویری پیرامون رسیدن آب هیرمند به «سد جریکه» در نقطه مرزی میان ایران و افغانستان و ورود این آب به ایران در فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که بخشی از آب سیلاب‌های افغانستان به سمت کشورمان رهاسازی شده است.

حسن کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان از همان روزهای اول فعالیت موضوع حق‌آبه ایران را در دستور کار قرار داد و با سفر چندباره به افغانستان و دعوت از طرف مقابل این موضوع را با جدیت دنبال نمود.

حاصل این پیگیری‌ها همین بود که از ابتدای سال جاری، هیأت حاکمه افغانستان که خود نیز از ابتدا با تأمین حق‌آبه ایران موافق و بر آن تأکید می‌کرد، تاکنون دوبار اقدام به رهاسازی آب پشت سد کمال‌خان به سمت ایران کند موضوعی که خود می‌تواند راه تعامل میان دو کشور همسایه را هموار سازد.

اطلاعات مقامات محلی در ولایت نیمروز افغانستان نشان می‌دهد که در این مرحله و تا این لحظه آبی به سمت شوره‌زار نرفته و با سرعتی نسبتا خوب به سمت ولایت نیمروز افغانستان و سپس خاک ایران در حال حرکت است.

از سوی دیگر حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت:‌ پیگیری‌های مسئولان امر درباره پرداخت حقابه ایران از رودخانه هیرمند توسط افغانستان به اینجا رسید که امروز آب هیرمند وارد خاک ایران شد.

وی افزود: اگرچه آب رهاسازی شده بسیار کمتر از آن مقداری است که توافقنامه ایران و افغانستان ذکر شده اما پیگیری‌های مسئولان این امر در این باره قابل تقدیر و تشکر ا ست.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول