اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس من| رتبه‌بندی معلمان بالاخره به فرایند اجرا رسید

وزیر آموزش و پرورش خبر داده است که ایراد آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان رفع شد و روند اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان شروع شده است.

فارس من| رتبه‌بندی معلمان بالاخره به فرایند اجرا رسید

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: قبل از اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شود، موضوع رتبه‌بندی معلمان به عنوان دغدغه مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت محسوب می‌شد اما اقدام اجرایی انجام نشد تا اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور مشخص عنوان «رتبه‌بندی معلمان» وارد شد.

در راهکار ۲ـ۱۰ بر استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی و همچنین در راهکار ۴ـ۱۱ بر ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگی‌های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفه‌ای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی اشاره شده است. 

سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش آذرماه ۱۳۹۰ رونمایی شد؛ از آن زمان تاکنون حدود 11 سال می‌‌گذرد اما وزارت آموزش و پرورش هنوز طعم شیرین اجرای سند تحول را نچشیده است؛ هرچند که گاهی برخی اقدامات به نام اجرای سند تحول نامیده می‌شود اما هنوز اتفاق نظری در این خصوص حاصل نشده است.

* مسیر قانونی تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان

این روزها یکی از دغدغه‌های معلمان از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، اجرای رتبه‌بندی معلمان است؛ اتفاقی که سال‌هاست در آموزش و پرورش، وعده آن داده می‌شود اما در عمل، آنچه قرار است رخ دهد، به وقوع نمی‌پیوندد.

طرح رتبه‌بندی معلمان در گذشته مطرح شده بود و گاهی هم بودجه‌ای برای رتبه‌بندی اختصاص داده می‌شد که البته بعدها معلمان عنوان کردند که آنچه اجرا شده بود رتبه‌بندی نبوده است و اضافه حقوق را به جای رتبه‌بندی جا زدند.

در نهایت مقرر شد که دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را تهیه کند و به مجلس ارائه دهد که این لایحه اواخر سال ۱۳۹۹ در دولت تصویب شد و ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ برای طی مراحل قانونی به مجلس ارائه شد؛ این لایحه زمانی تقریباً یک‌ساله را هم در مجلس شورای اسلامی گذراند و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تصویب شد و بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان، ۱۶ اسفند مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و بالاخره هم در اسفند ۱۴۰۰ توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. 

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان هم بعد از کش و قوسی در دولت، ۱۲ تیر ۱۴۰۱ به تصویب رسید و برای طی مراحل اجرایی به آموزش و پرورش رفت اما در این اثنی چند اتفاق افتاد، اول اینکه نمایندگان مجلس به این آیین‌نامه ایراداتی گرفتند و نکته بعدی نیز این بود که اجرای همین آیین‌نامه هم با سختی‌هایی مواجه بود چرا که باید شیوه‌نامه اجرای آن آماده می‌شد و برای اجرا هم باید مقدماتی پیش‌بینی می‌شد.

از جمله ایراداتی که نمایندگان مجلس به آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان گرفتند این بود که تعداد قابل توجهی از معلمان به علت اینکه کد استخدامی نداشتند، از قانون رتبه‌بندی مستثنی شده بودند و تعداد معلمان مدنظر قانونگذار در نظر گرفته نشده بود یا اینکه در نظام رتبه‌بندی کانون‌های ارزیابی پیش‌بینی نشده بود.

*روند اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان آغاز شده است

در هر حال بالاخره، اشکالاتی که مجلس به آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان گرفته بود، رفع شد و مقدمات اجرای آن آغاز شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در خصوص آخرین مراحل اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان و آیین‌نامه اجرایی آن بر اهمیت اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان از سوی ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها تأکید کرد و گفت: قانون رتبه‌بندی معلمان، فرصتی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، صلاحیت‌های معلمی و معیشت معلمان است. 

وی با تأکید بر نقش هیأت‌های ممیزه در اجرا و تسریع این قانون، هیأت‌های ممیزه استانی را مأمور تسریع روند اجرایی این قانون در مناطق و استان‌ها کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با تصویب نهایی آیین‌نامه رتبه‌بندی در دولت و رفع ایرادهایی که از سوی کمیسیون تلفیق مجلس به آن گرفته شده بود، روند اجرایی شدن این قانون شروع شده است.

* اعمال آخرین مدرک تحصیلی برای اجرای رتبه‌بندی

 گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان وزارتخانه در روز پنج‌شنبه گذشته ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مجازی برگزار شد.

در این گردهمایی، میزکار رتبه‌بندی با حضور مدیران کل حوزه‌های فناوری، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی و سنجش و پایش کیفیت آموزشی تشکیل شد و نحوه تشکیل این ستادها در سطوح پایین‌تر از جمله استان‌ها و مناطق تشریح و وظایف و مأموریت‌های این میزهای کار شرح داده شد.

 در این نشست مدیران مرکز فناوری، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی و سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش هریک بخش‌های مرتبط با آیین نامه اجرایی رتبه بندی را که مرتبط با حوزه‌های خود بودند، تشریح کردند.

نحوه‌ انتخاب و فعالیت ارزیابان حرفه‌ای در استان‌ها، اعمال آخرین مدرک تحصیلی برای اجرای رتبه‌بندی، انجام خوداظهاری برای تکمیل فرم‌های فردی، تکمیل روند امتیازبندی و قرار گرفتن هریک از فرهنگیان در رتبه‌های مختلف به صورت سامانه‌ای و... از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده در این نشست مجازی بود.

* امیدواریم رتبه‌بندی معلمان تا مهرماه اجرا شود

به سراغ مدیران آموزش و پرورش برخی مناطق رفتیم تا ببینیم نظر آنها درباره رتبه‌بندی چیست و تاکنون چه اقداماتی انجام شده است.

علیرضا ورناصری مدیر آموزش و پرورش شهرستان اندیکا به خبرنگار فارس گفت: اگر رتبه‌بندی معلمان اجرا شود در حقیقت به معیشت معلمان کمک می‌کند که کار بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: ما رتبه‌بندی معلمان را از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم؛ چرا که به هر حال یکی از مدیران ولایی و انقلابی هست و ان‌شاءالله که بتواند رتبه‌بندی را همانطور که قول داده است تا مهر ماه اجرا کند. 

ورناصری افزود: یک سری کارهایی که در ارتباط با مستندات فرهنگیان توسط امور اداری انجام شد؛ در این خصوص با مدیران مدارس جلسه گذاشتیم و آنها نیز با همکاران خود در میان گذاشتند و هر زمان که اعلام کنند، همکاران ما مستندات خود را بارگذاری می‌کنند.

صادق نیسی گمراوی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز نیز به خبرنگار فارس گفت: کارگروه‌ها و هیأت ممیزه‌ها در اداره‌کل، مناطق و نواحی تشکیل شده است و ما آماده هستیم تا آنچه درباره رتبه‌بندی معلمان درخواست می‌شود، انجام دهیم.

به گزارش فارس، با توجه به اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر آغاز روند اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان، باید دید که چه زمانی فرهنگیان طعم شیرین رتبه‌بندی را خواهند چشید و آیا این موضوع تا مهر ماه به سرانجام می‌رسد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول