اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اولین نشست کمیته راهبردی وزارت صمت و وزارت علوم/ تقویت ارتباط میان صنعت و جامعه علمی کشور

اولین نشست کمیته راهبردی میان وزارت صمت و وزارت علوم با حضور دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و دکتر نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب وزارت صمت برگزار شد.

اولین نشست کمیته راهبردی وزارت صمت و وزارت علوم/ تقویت ارتباط میان صنعت و جامعه علمی کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم،دکتر خیرالدین، معادن فناوری و نوآوری وزارت علوم در ابتدای این نشست با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" بیان کرد: وزارت عتف وظیفه خود می‌داند جهت عملیاتی نمودن این فرمان و نزدیک نمودن صنعت کشور به بخش دانشگاهی، تمام تلاش خود را انجام دهد. در این راستا، پس از نشست‌های کارشناسی متعدد، سرانجام همکاری راهبردی فی‌مابین «وزارت صنعت، معدن و تجارت» و «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» با هدف عملیاتی شدن سیاست‌های کلی نظام در حوزه علم و فناوری، تحقق سند تحول دولت مردمی، توسعه و تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه، تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآفرین، جلوگیری از خروج نخبگان و خبرگان، رسوخ فناوری‌های بروز و پیشرفته در صنایع کشور، تجاری سازی نتایج، تحقیقات و فناوری های دانشگاهی و در نهایت افزایش رقابت پذیری و تاب آوری اقتصاد کشور میان دو وزارتخانه تنظیم شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه گفت: همان طور که می دانید ایجاد ارتباط میان صنعت و جامعه علمی کشور به دلیل اثرات و پیامدهای بسیار مثبت آن همواره مورد توجه بوده و تلاش های فراوانی جهت ایجاد پیوندی اثربخش بین این دو صورت گرفته است. در این زمینه یکی از جنبه‌های پراهمیت دانش، تولید است تا نقش برجسته‌ای در افزایش ثروت عمومی داشته باشد. تا جایی که مفهوم اقتصاد دانش بنیان نتیجه شناخت کامل نقش علم و فناوری در رشد و توسعه اقتصادی است. به این ترتیب، صنعتی در عرصه رقابت پیروز خواهد بود که پیوند ناگسستنی با علم و فناوری داشته باشد. به همین دلیل وزارت عتف و وزارت صمت درکنار همدیگر به دنبال اتصال فعالیت‌های تولیدی و تجاری به فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه هستند. 

دکتر خیرالدین با اشاره به ظرفیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بر راه اندازی پردیس‌های تخصصی صنعت و فناوری تاکید و بیان کرد: وزارت صمت بر اساس توانایی موجود در شهرک‌های صنعتی و یا کارخانه‌های بزرگ می‌تواند با مشارکت پارک‌های علم و فناوری نسبت به تاسیس پردیس‌های تخصصی صنعتی اقدام کند. در این پردیس‌ها با توجه به زمینه تخصصی تعریف شده برای آنها، شرکت‌های توانمند فناور و دانش‌بنیان استقرار خواهند یافت و به رفع نیازمندی‌های فناورانه و نوآورانه صنایع همت می‌گمارند.

دکتر نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب وزارت صمت نیز با تاکید بر نقش ارتباط جامعه علمی و صنعت در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، بیان کرد: به دنبال عملیاتی سازی آمایش صنعت و معدن کشور متناسب با علم و فناوری در استان‌ها و بخش‌های مختلف هستیم که در این زمینه از سامانه "نظام ایده‌ها و نیازها"(نان) بهره خواهیم برد. 

همچنین در پایان این نشست، طرفین توافق نمودند که صدور یا تمدید کارت بازرگانی واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری بر اساس شناسه رهگیری سامانه داده‌ها و فرایندهای معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف صورت پذیرد و نیز زمینه‌ای فراهم شود که سرفصل رشته‌های مهندسی دانشگاه‌ها و همچنین ظرفیت پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری، بر اساس نیاز بخش صنعت تعریف و طراحی شود. 

انتهای پیام/ ت 49

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول