اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از باز شدن قفل ساخت و ساز در تهران تا فراهم شدن شرایط ساخت برای 50 هزار واحد مسکونی

ساخت مسکن در دستور کار قرار گرفت. مانع زدایی ها در حال انجام است. قراردادهای در این زمینه بسته شده و قرار است مشکل مسکن تهرانی ها برطرف شود و در این باره شهرداری تهران برنامه های دارد.

از باز شدن قفل ساخت و ساز در تهران تا فراهم شدن شرایط  ساخت برای  50 هزار واحد مسکونی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از مشکلات اساسی در کلانشهر تهران کمبود مسکن  است. بالا رفتن اجاره بها و همچنین افزایش قیمت مسکن باعث شده که برخی از شهروندان به حاشیه شهر بروند.

مدیریت جدید شهری به دنبال این است که مانع زدایی در راه تولید مسکن انجام دهد و در این زمینه تفاهم نامه هایی هم بسته است قرار است موانعی که بر سر راه ساخت و ساز وجود دارد برداشته و قفلی که بر ساخت و ساز در چند سال گذشته زده شده برداشته شود.

 برای رفع مشکلات مسکن قرارگاه تامین مسکن ایجاد شد، تفاهم نامه ساخت 9  هزار واحد مسکونی بسته شده است.

 امضای تفاهم‌نامه ساخت ۹ هزار واحد مسکونی/تاکنون مقدمات ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران فراهم شد

 مهدی هدایت  سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از امضای تفاهم‌نامه ساخت ۹ هزار واحد مسکونی در راستای اجرای مصوبات قرارگاه تأمین مسکن در پایتخت خبر می دهد و می گوید بر این اساس تاکنون مقدمات ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران فراهم شده است.

به گفته هدایت، سه تفاهم‌نامه بین سازمان نوسازی و «گروه مشارکت انصار» به ظرفیت تولید 5000 واحد مسکونی، «تعاونی مسکن ایثارگران غرب» و «تعاونی سپاشهر» هر کدام به ظرفیت تولید 2000 واحد مسکونی و در مجموع تولید 9000 واحد مسکونی مبادله شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، طرفین در تأمین زمین، ارائه مجوزهای مورد نیاز و احداث مسکن همکاری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش،  تدوین برنامه تأمین مسکن و راه‌اندازی قرارگاه جهادی برای رفع موانع و تسهیل امور برای سرمایه‌گذاران و سازندگان حوزه مسکن، زمینه مناسبی برای عبور از رکود ساخت و ساز و نیل به رونق تأمین مسکن در شهر تهران فراهم کرده است. جلب مشارکت حرفه‌مندان و سرمایه‌گذاران و بهره‌برداری از تجربه و توانمندی آنها برای ایجاد تحول در روند تولید مسکن ضروری است.

سازمان نوسازی شهر تهران مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک با فعالان عرصه تولید مسکن را در دستور کار قرار داده و تاکنون شرایط مبادله تفاهم‌نامه برای احداث 50 هزار واحد مسکونی فراهم شده است.

توجه به مناطق جنوبی شهر تهران از اولویت اصلی مدیریت شهری است. ایجاد بسترهای لازم برای تولید مسکن برای رفع یکی از بزرگترین مشکلات خانواده های تهرانی آغاز شده است و مدیریت شهری به جد به دنبال این است که این معضل را برطرف کند.

در تهران یک میلیون مسکن کم داریم 

مهدی پیرهادی  عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید که شورای ششم و شهرداری تهران به طور یکپارچه و منسجم به دنبال ایجاد بسترهای رفع مشکلات شهروندان هستند و ساخت مسکن نیز در راستای رفع یکی از بزرگترین مشکلات خانوارهای تهرانی است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع نیاز به مسکن در کلان شهر تهران بسیار مهم است به خبرنگار فارس می گوید در تهران یک میلیون مسکن کم داریم و در سالهای گذشته به نیاز مردم بی توجهی شده است.

 هزینه اجاره مسکن بیشترین هزینه در سبد خانوار به ویژه خانوار تهرانی است به گفته کارشناسان، مردم برای اجاره نشینی بیش از ۶۵ درصد از درآمد خود را هزینه می کنند و آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به چند دهه رسیده است.

شهرداری تهران نسبت به کاهش زمان صدور پروانه ساخت در سامانه شهرداری تهران اقدام کرده است و تلاش می کند موانع را برطرف کند.

 در سال 1400 در تهران نزدیک به 45 هزار و 163 واحد آپارتمانی تولید شد

مهدی عباسی،‌ عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید که در سال 1400 در تهران نزدیک به 45 هزار و 163 واحد آپارتمانی تولید شد که نکته‌ای حائز اهمیت است. ساخت 120 هزار واحد مسکن در سال 1401 در تهران دور از دسترس نیست. استفاده از ظرفیت دولت درخصوص تسهیلات و همچنین تسریع در فرآیند صدور پروانه نیاز به پیگیری دارد.

وی ادامه داد: برخی نهادها همچون بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد دهک های آسیب پذیر را ساماندهی می کنند. یک تعاملی با این نهادها انجام شود تا دهک های مورد نظر نیز بهره لازم را از ساخت مسکن ببرند.

 با تفاهم نامه های که شهرداری منعقد کرده، به این موضوع ورود کرده و قرار است شهرداری در این زمینه مانع زدایی کند و ساخت و ساز با بخش های دیگر است.

 تولید مسکن ضروری است و هرکسی در این راه قدم بردارد کاری بزرگ انجام می دهد، اما شرط این است که این نکته را در نظر بگیریم که تهران را برای سکونت می خواهیم و یا برای زندگی.

نوسازی بافت فرسوده می تواند در تولید مسکن تاثیر مستقیم داشته باشد.در صورتی که بافت فرسوده احیا می شود، هم نیاز مسکن تهران تأمین می شود و هم به سرمایه های شهری دست نبرده ایم. علاوه بر این چون در آن مناطق زیرساخت ها ایجاد شده نیاز به هزینه های مضاعف شهری ندارد.

ساخت‌وساز در زمین‌های شهرداری هم باید در دستور کار قرار گیرد

مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری  ساخت مسکن همراه با نوسازی شهری است. علیرضا زاکانی شهردار پایتخت در این باره می گوید: جریان جهادی در جهت ساخت مسکن و اثرگذاری در این حوزه برنامه شهرداری تهران است. امید که تلاش‌ها مقبول درگاه خداوند تعالی باشد.

شهردار تهران ادامه داد: مهم‌ترین اولویت ما ساخت مسکن همراه با نوسازی شهری است. برای تغییر چهره شهر و برای کم کردن فاصله شمال و جنوب شهر.

وی افزود: برای نمایش واضح معماری ایرانی اسلامی در شهر باید به ساختمان‌هایی که نمایشگر این معماری هستند، امتیاز ویژه داد. هدف ساختن تنها نیست، هدف خلق هویت جدید و ایجاد عدالت برای شهر و نزدیک کردن مناطق مختلف شهر به یکدیگر است. خلق هویت ایرانی-اسلامی جزو لاینفک وظایف ما است. زحمت معاونت معماری بروزرسانی نمای ساختمان‌ها و تسری الگوهای ایرانی-اسلامی در معماری شهری است.

 شهردار تهران با بیان اینکه ساخت‌وساز در زمین‌های شهرداری هم باید در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: نباید ساختمان‌سازی برای کارمندان شهرداری را هم فراموش کرد. ساخت این ساختمان‌ها برای آن ها می‌تواند امید و انگیزه بیشتر ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، نهضت مسکن سازی در تهران آغاز شده و قرارگاهی هم در این زمینه ایجاد شده و قرار است شهرداری تهران موانع موجود بر سر راه تولید مسکن را بردارد. تفاهم نامه های بسته شده وامید است بزودی مشکل مسکن تهرانی ها برطرف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول