اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

صدایی به رنگ حماسه و انقلاب / مداحی را از تلاوت قرآن در مکتب‌خانه شروع کردم

مداح پیشکسوت اهل بابل گفت: زمانی که به مکتب‌خانه می‌رفتم چون صدای خوبی داشتم تلاوت قرآن مجید را انجام می‌دادم و بعد از ورود به مدرسه هم در مراسم صبحگاهی قرآن تلاوت می‌کردم.

صدایی به رنگ حماسه و انقلاب / مداحی را از تلاوت قرآن در مکتب‌خانه شروع کردم

به گزارش خبرگزاری فارس بابل، محرم ماه عشق و دلدادگی خاکیان به افلاکیان فرا رسیده و محبان اهل بیت(ع) در سراسر گیتی داغدار حسین(ع) هستند و ماتم همه عالم را در بر گرفته است.

این روزها مجالس عزای قافله سالار شهیدان رنگ و بوی خاصی به خود گرفته و هر کسی سعی می‌کند به اندازه توانش از فضایل این ماه بهره ببرد و در دستگاه اهل بیت و امام حسین(ع) عرض ارادت و نوکری کند. در این میان، حضور پیرغلامان و آنان که در این خیمه‌گاه عزا محاسن سفید کرده‌اند جلوه‌هایی دیگر از شور و شعور را تجلی می‌سازد.

علیزاده مداح اهل بابل نزدیک به ۶۰ سال است که در مجالس و مناسبت‌های مختلف مذهبی مداحی و روضه خوانی می‌کند و مستمعان را به فیض می‌رساند.

این ذاکر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: مداحی را از سن ۱۲ سالگی همزمان با روز رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی در بازار آغاز کردم.

وی مشوق اصلی‌اش را خانواده عنوان می‌کند و می‌افزاید: زمانی که به مکتب‌خانه می‌رفتم چون صدای خوبی داشتم تلاوت قرآن مجید را انجام می‌دادم و بعد از ورود به مدرسه هم در مراسم صبحگاهی که قرآن تلاوت می‌شد بنده تلاوت را انجام می‌دادم و مورد تشویق معلمان قرار می‌گرفتم.

علیزاده خاطرنشان می‌کند: آن وقتی که خردسال بودم بچه‌های محل را جمع می‌کردیم و دسته‌روی راه می‌انداختیم تا اینکه بزرگان محل وقتی متوجه شدند صدایم خوب است من را به تکیه دعوت کردند و اینطور شد که از سن ۱۲ سالگی بصورت رسمی مداحی را آغاز کردم.

وی با بیان اینکه آن زمان وسایل صوتی کم بود و ما روی چهارپایه می‌ایستادیم و مداحی می‌کردیم اضافه می‌کند: بعد از ورود به جلسات مذهبی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین یزدانی مشوقم شد؛ در جلساتی که ما داشتیم پای ما را به محافل و مجالس بزرگ باز کردند تا اینکه در دسته‌های بزرگی که در شب عاشورا برپا می‌شد شرکت می‌کردیم.

*شعارها و مداحی‌های دوران طاغوت انقلابی و حماسی بود

پیرغلام امام حسین(ع) ادامه می‌دهد: در بابل به دلیل شرایط امنیتی دوران طاغوت تنها دسته‌ای که حرکت می‌کرد جوان‌های انقلابی بودند که ما در آن دسته‌جات شعارهای انقلابی و حماسی را تهیه و تمرین می‌کردیم مثل این شعار که « تا به کی خواب گران بیدارشو، نسل جوان برخیز و همت کن، از دین حمایت کن» برای همین هم بارها مورد هجمه مامورین امنیتی قرار گرفته و چند بار هم  به همین دلیل شعارها و مداحی‌های انقلابی و حماسی دستگیر شدم.

این مداح پیشکسوت با اشاره به اینکه در آن دوران هم مداحی سنتی خوانده می‌شد و هم حماسی، اظهار می‌کند: عموما نسل دهه ۵۰ ما مداحی حماسی را دوست داشتند ولی خواندن مداحی حماسی خطراتی را هم داشت.

*برکت اهل بیت (ع) در تکامل مسائل اقتصادی و اعتقادی

علیزاده گریزی هم می‌زند به خاطراتش در طول سال‌هایی که مداحی‌ می‌کند و می‌گوید: یکی از خاطرات خوبم این بود که با هیئت به سفر مشهد رفتیم، در حال عزاداری کنار حرم آقا امام رضا (ع) بودیم؛ آن روز یک پسر بچه ترکی را آورده بودند که مشکل نخاعی داشت. وقتی مقداری از آبی که در میان هیئت پخش می‌شد را به این پسربچه دادند، شفا گرفت و شب بعد که به حرم آمد دیدیم بچه در سلامت است.

*مداح اهل بیت (ع) نباید دنبال کاسبی باشد

مداح آل‌الله تصریح می‌کند: در این حدود ۶۰ سال برکات زیادی را از این محافل دیده‌ایم، ما زیر خط صفر بودیم و آنچه که باعث تکامل ما در مسائل اقتصادی و اعتقادی شد از برکت اهل بیت(ع) بود.

وی در پایان تاکید می‌کند: مداح اهل بیت (ع) باید در روش و منش و ... الگو بوده و نباید دنبال کاسبی باشد، اگر هدایایی هم دادند نباید نرخ تعیین کند.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول