اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

انتقاد از قیمت خرما در بوشهر/ اداره نخیلات باید احیا شود

نشست تخصصی میز تخصصی خرما با حضور فعالان اقتصادی و معاونین وزرای جهاد کشاورزی و صمت در دشتستان برگزار شد و به مشکلات بازار خرما پرداخته شد.

انتقاد از قیمت خرما در بوشهر/ اداره نخیلات باید احیا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتستان، ارسلان قاسمی معاون امور بین الملل اتاق ایران ظهر امروز در نشست تخصصی میز خرما در برازجان اظهار داشت: تسهیلات ارزان قیمت خواسته همه کشاورزان است و صندوق حمایت از کشاورزان در وزارتخانه جهاد کشاورزی وجود دارد لذا باید نمایندگان استان‌هایی که خرما دارند به دنبال ایجاد صندوق ملی خرما باشند تا در پی آن شاهد تحرک و کمک به باغداران باشیم.

عملکرد تعاونی روستایی باعث نابودی بازار خرما شده است

وی با اشاره به اینکه عملکرد تعاونی‌های روستایی باعث نابودی بازار خرما شده است، گفت: برای صادرات باید اعتبارات خاص گذاشته شود و محصولاتی که شناسنامه کشور هستند باید مورد توجه قرار بگیرند.

معاون امور بین الملل اتاق ایران خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی ما در زمینه غذا بسیار ضعیف است برخی محصولات ما از طریق قاچاق به دیگر کشورها می رود باید سعی کنیم دیپماسی اقتصادی موثر تر وارد عمل شود.

اداره نخیلات باید احیا شود

پورجم رئیس انجمن خرما استان بوشهر عنوان کرد: اداره نخیلات باید احیا شود و تصور بنده این است که دستگاه های اجرایی چندان کاری انجام نداده‌اند.

وی گفت: ضمن احترام به سخنان نماینده دشتی و تنگستان، به نظر بنده ایجاد سازمان خرما موثر نخواهد بود و بهتر است بجای اتلاف وقت، اداره نخیلات وزارت جهاد کشاورزی احیا شود.

پور جم با اشاره به تزریق قطره چکانی بودجه برای اجرای پروژه‌هایی نظیر تحول کشاورزی گفت: تسهیلات ارزان به کشاورزان و تاجر متاسفانه ارائه داده نمی‌شود و در استقرار سیستم‌های کیفیت برای نخیلات دچار اشکال هستیم.

انتقاد از عدم حضور استاندار

جعفری نماینده تعاونی بخش تولید کشاورزی بوشهر از عدم حضور استاندار انتقاد کرد و بیان داشت: بسیاری از مردم استان بوشهر از طریق محصول خرما به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال امرار و معاش هستند اما متاسفانه تولید خرما تاکنون از طرف دولت حمایت خاصی نشده است.

جعفری افزود: خرما باید سر سبد آموزش پرورش ، ارتش و دیگر نهاد‌ها و ادارات کشور باشد.

وی گفت: تعداد زیادی از نخیلات استان بوشهر در منطقه دالکی در حال نابود شدن است و تکمیل سد دالکی اولویت مهمی برای مسؤولان باشد و اقدام جدی نمایند.

جعفری بیان کرد: بیشترین تولید خرما دشتستان و تنگستان خرما کبکاب است که در نوع خود بی نظیر است اما باید بسته بندی مناسبی انجام دهیم که بتوانیم به فروش برسانیم.

قیمت ۲۰ هزار تومانی خرما عادلانه نیست 

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم، طبق آنالیز توسط ما تولید یک کیلو خرما با هزینه جابجایی و انتقال به سردخانه ۲۰ هزار تومان برای کشاورز تمام می‌شود و در قیمت پایه فروش خرما باید بازنگری صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: باید یک کارگروه نیز برای پیگیری مصوبات میز ملی شکل بگیرد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول