اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: روایت خبر خوب تبدیل به فرهنگ شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت روایتگری گفت: این حوادث نیستند که جامعه را شکل می‌دهد بلکه روایت حوادث است که جامعه را شکل می‌دهد و در این مسیر نیاز است روایتگری خوب و مثبت تبدیل به فرهنگ شود که توسط خبرگزاری فارس ایجاد شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: روایت خبر خوب تبدیل به فرهنگ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در بازدید از دفتر خبرگزاری فارس اصفهان و دیدار با مدیر و خبرنگاران این مجموعه، با اشاره به رویکرد خبر خوب خبرگزاری فارس اظهار داشت: با افزایش اخبار منفی در فضای رسانه‌ای کشور، افراد روز به روز نسبت به کشور و مسائل آن ناامیدتر می‌شوند در همین راستا برخی اوقات شاهدیم که سرعت میل به مهاجرت افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در شرایط فعلی که برخی رسانه‌ها به منفی‌بافی روی آورده‌اند و در این باره مسابقه می‌گذراند که اثر بدی بر روحیه مردم، فرهنگ جامعه، علقه وطنی و... خواهد داشت و در این مسیر نیاز است خبرگزاری فارس وجه تمایز خود را بر موضوع خبر خوب تعریف کند زیرا جامعه در عین حال که در حال انتقال اخبار منفی است، از شنیدن اخبار منفی خسته شده‌اند.

بانکی با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم امروز ما تعریف اشتباه جامعه از انتقاد است، یادآور شد: در جامعه اخلاق نقد را آموزش ندادیم و این موضوع را در اتفاقات مختلف سیاسی شاهد بودیم.

 

رسانه‌ها برای امیدآفرینی به رقابت بپردازند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نقد یعنی جدا کردن خوب از بد، توضیح داد: تعریف نقد را برعکس آموخته‌ایم و بزرگ کردن و نشان دادن نکات منفی را نقد می‌دانیم در حالی که نیاز است نقاط منفی را جدا و نقاط مثبت را اعلام کنیم و در این مسیر رسانه‌ها باید کارشان پررنگ‌ کردن حرف‌های ناب باشد نه خط کشیدن زیر غلط‌ها، با این اتفاق است که میان رسانه‌ها مسابقه امیدآفرینی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی اوقات صرفاً اسم امید را می‌آوریم اما بیان نا امیدانه داریم و نیاز است در این راستا کاری کنیم که برجسته کردن کارهای خوب در جامعه رواج پیدا کند.

بانکی با یادآوری اینکه گاهی اوقات برخی افراد هستند که تنها موارد را منفی می‌بینند، خاطرنشان کرد: نیاز است در حوادث به بعد مثبت آن‌ها نیز توجه شود، برای مثال شاید یکی از تلخ‌ترین بلایای طبیعی زلزله‌ باشد که آسیب‌های زیادی دارد اما  لازم است است در عین انتقال خبر منفی حادثه، ابعاد مثبت آن نیز منتقل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شاید در حادثه کربلا شرارت به اوج خود رسیده باشد اما عشق بازی، کمالات، خیرات و انسانیت نیز به اوج رسیده است و باید همه خوبی‌ها هم روایت شود.

وی با تأکید بر اهمیت روایتگری گفت: این حوادث نیستند که جامعه را شکل می‌دهد بلکه روایت حوادث است که جامعه را شکل می‌دهد و توجه به این نکته که چطور روایتی منتقل شود که به مردم استرس وارد نشود نکته‌ای مهم است و در این مسیر نیاز است روایتگری خوب و مثبت تبدیل به فرهنگی شود که توسط رسانه فارس ایجاد شده است.

 

ملاحظات اجتماعی اصحاب رسانه از وظیفه شرعی آن‌ها سبقت نگیرد

بانکی پیرامون با اشاره به موضوع حکمرانی فضای مجازی یادآور شد: حکمرانی فضای مجازی در دست ما نیست و یکی از نکات اشتباهی که مطرح می‌شود این است که این فضا، فضایی عادی است و با توجه به میزان جذابیت یک موضوع منتشر می‌شود در صورتی که این موضوعات نیز حکمرانی می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه از ۲ موضوع حکمرانی سیاسی-فرهنگی حاکم بر فضای مجازی و حکمرانی اقتصادی غافل هستیم، عنوان کرد: زمانی که میزان دیده شدن خبری با بهای اقتصادی مشخص می‌شود، نشان‌دهنده تأیید محتوا و شیوه آن موضوع نیست و این مورد از اشتباهاتی است که برخی از اصحاب رسانه دچار آن می‌شوند.

وی با بیان اینکه حرکت رسانه‌ای ظرافت زیادی می‌خواهد و مانند حرکت بر روی یک طناب است که نیازمند ملاحظاتی است، اظهار کرد: اگر رسانه ملاحظات اجتماعی را رعایت نکند، نمی‌تواند زنده بماند اما باید مراقب بود که این ملاحظات از وظیفه شرعی سبقت نگیرد، وظیفه شرعی این است که اگر جایی حقی پایمال می‌شود از آن دفاع کنیم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول