اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

نصراللهی: استفاده نادرست از ظرفیت‌ رسانه‌ها تهدید بزرگ برای امنیت ملی است

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: استفاده ناکافی، سنتی و نادرست از ظرفیت رسانه‌های داخلی تهدید بزرگ برای امنیت ملی است.

نصراللهی: استفاده نادرست از ظرفیت‌ رسانه‌ها تهدید بزرگ برای امنیت ملی است

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در جمع فرماندهان فراجا مازندران در ساری هشدار داد: استفاده ناکافی،سنتی و نادرست از ظرفیت‌های رسانه های داخلی، تهدید بزرگ برای امنیت ملی است.  

نصراللهی گفت: آنچه که تاکنون امنیت کشور را به خطر انداخته است بی‌توجهی یا توجه ناکافی مسوولان به نقش رسانه ها در جهاد تبیین و ندیدن و نخواستن آنها بوده است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای در سخنرانی خود با عنوان نقش سواد رسانه ای در کنشگری و جهاد تبیین در آرایش جدید رسانه ای افزود: نداشتن روایت اول و جامع و تاخیر در شروع و تعجیل در پایان در موضوعات مهم و راهبردی مورد نیاز مردم ، عملا رسانه های داخلی را در قبال رسانه های خارجی و غیرمسئول، «غیربازدارنده و کم تاثیر» کرده است.

وی گفت: اتخاذ رویکردهای کمی، رویدادی، سنتی و راهبردهای انکار ، سکوت و انفعالی در پوشش وقایع مهم داخلی برای رسانه های غیرمسئول و معاند فرصت ساز و برای کشور فرصت سوز و اعتمادزدا بوده است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، علت توجه ناکافی و نادرست به رسانه ها را سواد رسانه ای پایین مسئولان دانست و تصریح کرد: نیاز مسئولان به سواد رسانه ای بیش از مردم است و غلبه آنها بر مشکلات، جلب مشارکت و افزایش اعتماد مردم و خروج کشور از محاصره تبلیغاتی جز با برخورد فعال، هوشمندانه ، به موقع ، صحیح و حداکثری مسئولان از رسانه‌ها امکانپذیر نیست. 

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت:پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی، نوع، میزان ، منابع خبری مردم و همچنین الگوی تولید ، توزیع و مصرف پیام های رسانه ها را تغییر داده است به گونه ای که مردم برخلاف گذشته با داشتن گوشی‌های هوشمند در عین حالی که مصرف کننده تولیدات رسانه‌ها هستند، تولید و توزیع کننده همه نوع پیام ها و کنشگر فعال در همه زمینه ها حتی موضوعات امنیتی نیزهستند.

وی قدرت رسانه‌ها و پدیده ارتباط جمعی شخصی را بیشتر از قدرت دستگاههای دیگر حتی بخش های انتظامی و امنیتی دانست و افزود: میدان نبرد از منطقه و جغرافیا به افکارعمومی و اذهان تغییر کرده است و اینک رقابت و جنگ بر سر تصاحب و مدیریت افکار عمومی است اما متاسفانه هنوز بسیاری از بخش ها و سازمان ها به این مهم بی توجه هستند و اصرار دارند در همان میادین سنتی و با همان قواعد و اصول کنشگری کنند.

نصراللهی با تشریح تغییرات در آرایش رسانه ها و پدیده ارتباط جمعی شخصی گفت: پیشترفت تکنولوژی های ارتباطی و تغییرات در مصرف و مدل گردش اطلاعات ، حکمرانی را در بخش های مختلف دستخوش تغییر و تحول کرده است و دیگر نمی توان با رویکرد، راهبرد و قواعد قبلی، منافع و امنیت ملی را تامین کرد.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با تشریح برخی از مصادیق عملکرد نادرست در کشور گفت: بی توجهی به رسانه و افکار عمومی و حبس شدن در دهه‌های قبل موجب شده است هروقت نظام دو قدم به سمت کار درست گام می دارد ، مجبور می شود ده قدم عقب نشینی کند و این یعنی اینکه همچنان در موضوعات مهم و راهبردی بدون داشتن پیوست فرهنگی و رسانه ای و توجه به الزامات حرفه ای کارها مثل تجربیات ناموفق قبل صورت می گیرد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش مهم فراجا در تامین نظم و امنیت کشور گفت: فراجا بیش از گذشته هدف اصلی حملات دشمن قرار گرفته است بسیاری از حدود 30 سازمان مسئول بخش عفاف وحجاب با تعطیل کردن وظایف ذاتی خود، عملکرد همه بخش‌ها و کارها و نتیجه نشدنی و بیش از توان فراجا را در موضوعات پیچیده و چند لایه از این بخش انتظار دارند و این وضعیت به تعامل بین پلیس و مردم ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای موفقیت فراجا در انجام ماموریت ها و تامین امنیت مردم را در اعتماد مردم و تعامل مناسب و مستمر پلیس و مردم دانست و گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی حق ندارد تحت هر شرایطی، اقتدار پلیس را خواسته یا ناخواسته خدشه دار کند؛ مشکل پلیس هم در حرف نزدن در بسیاری از موضوعات جاری با مردم و یا دیرحرف حرف زدن با آنها ، استفاده ناکافی از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و ضعف‌های ساختاری و قانونی و مجازات‌های غیربازدارنده است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تاکید کرد: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین و خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ چند لایه شناختی باید اقتضائات کنشگری در آرایش جدید رسانه ای درک شود رویکردهای همه بخش ها و دستگاه‌ها به ویژه سازمان‌هایی که بیشتر با مردم سروکار دارند، تغییر کند و بازسازی سریع ، همه جانبه و انقلابی در حوزه های فرهنگ و رسانه انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول