اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

قیام زینب‌وار زنان عاشورایی با شعار «لبیک یا حسین»

بانوان عاشورایی به تأسی از زینب کبری (س) و با شعار یا حسین (ع) و یا زینب (س) گردهم جمع شدند و در یک محرم‌الحرام دیگر حماسه‌ای زنانه آفریدند. این بانوان همان الگوگرفته‌ها از شیران پشت جبهه‌های نبرد آزادی خرمشهر و بانوان کربلا هستند.

قیام زینب‌وار زنان عاشورایی با شعار «لبیک یا حسین»

گروه زندگی ـ زهره سعیدی:  فرقی نمی‌کند در صحرای کربلا باشی ، در خرمشهر جلوی لشگر دشمن بایستی، پشت جبهه ها  از خاکت دفاع کنی یا الان در خط مقدم حفظ دینت روبروی دشمن ایستاده باشی. در حال حاضر تو یک زن حماسه آفرین مسلمان هستی که از بانوان کربلا تأسی گرفته ای. 

مسجد جامع خرمشهر همزمان با روز چهارم محرم الحرام، امروز در موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس پذیرای بانوان عاشورایی بود، زنانی که به تأسی از بانوان عاشورایی صبر و استقامت در برابر مصیبت ها را پیشه خود کردند و با الگوبرداری از زینب کبری (ص)، زندگی این بزرگوار را سرلوحه زندگی خود قرار دادند. این بانوان هر کدام از یک فرهنگ و خانواده متفاوت بودند اما با هم در یک جا همصدا شدند، مشت هایشان را گره کردند، پرچم هایشان را بالا گرفتند و لبیک یا حسین(ع) و یا زینب (ص) سردادند.

*قیام لبیک یا حسین و لبیک یا زینب

پایم را که به نماد مسجد جامع خرمشهر گذاشتم و ازدحام بانوان عاشورایی را دیدم، به یاد خاطرات بانوان پشت جبهه‌ بازپس گیری خرمشهر افتادم، زنانی که در مسجد خرمشهر سنگر گرفته بودند و کمک‌های پشت جبهه را از همانجا به مدافعان شهر خرمشهر می‌رساندند و از مردانشان دفاع می‌کردند. بانوانی که از فداکاری هر کدامشان می توان یک کتاب خاطره تلخ و شیرین نوشت. اینها همان نسل بانوانی هستند که فرزندان و دوستانشان را با خود همراه کردند و به اجتماع بانوان عاشورایی پیوستند.

*دل هایمان روانه کربلا شد

در همان ابتدا  با یک بانوی عاشورایی وارد گفت وگو  می‌شوم  محمدی سی و سه ساله به همراه دوستانش از پایگاه بسیج ناحیه 5 به مراسم آمده است.  می‌گوید؛ حضور در مراسم هایی ویژه بانوان که در آن در ارتباط با حجاب و مسائل مربوط به دین و واقعه عاشورا صحبت می شود، برایش بسیار لذت بخش است، حس و حال خوبی می گیرد . مخصوصا که مداحی هم در این ایام داشته باشد و حسابی دلهایشان به سمت کربلا پرواز می کند. 

خانم محمدی با تبسمی می‌گوید؛فرزندانش را به خاطر شرایط کرونایی در منزل گذاشته اما الان می بیند بانوانی را که بچه هایشان را هم همراه خود آورده اند و تصور می کند اگر آنها را همراه خود آورده بود، آنها هم حس و حال خوبی می‌گرفتند.

*نیاز به اتحاد بانوان مذهبی داریم

بانوی دیگری به همراه دو فرزندش به مراسم آمده و مشغول آب خوردن در حیاط هستند. با او صحبت می کنم،  می‌گوید: «اگر چنین اجتماعاتی برای بانوان در هر مراسمی ایجاد شود، اتحاد بانوان مسلمان خیلی بیش از قبل می شود. ما الان چند دستگی های زیادی بین زنان محجبه و دیندار می بینیم که بهتر است با راه اندازی چنین اجتماعات و سخنرانی هایی بانوان فعال دیندار همه به اتحاد برسند و ما بدانیم که در برابر خیلی از تفرقه ها و دشمنی ها علیه اسلام چطور باید واکنش نشان دهیم.»

خانم رمضانی فرزندانش را کنارش می‌نشاند و می‌گوید:«زنان بهتر است  همراه خانواده ها و بچه هایشان در اجتماعات شرکت کنند، این خیلی حس بهتری به آدم دست می دهد تا زمانی که تنها باشیم. بچه ها هم به مرور یاد می گیرند که چه مجالسی جایشان است و چطور باید راه و چاه را از هم تشخیص دهند».

در حال گفت وگو بودیم که اعلام کردند، مراسم در حال آغاز است. داخل مسجد جامع شدیم، خانم ها به ترتیب در صف ها می‌نشینند و برنامه هایی از جمله قرائت قرآن کریم، شعرخوانی برای حضرت زینب(ص)، حضرت علی اکبر و علی اصغر (ع)، مداحی برای امام حسین(ع) و قیام و شعار برای امام حسین(ع) و زینب کبری (ص) در صف های منظم صورت می گیرد.

حجت الاسلام «مومن علی خانپور »معاون عقیدتی سازمان بسیج شهرداری تهران درباره حضرت زینب(س) می‌گوید: «سیده تمام زنان عاشورایی کسی جز حضرت زینب کبری(س) نیست. بانویی که تربیت یافته مکتب اهل بیت(ع) است و در دامان حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بزرگ شده، پس قطعا او می تواند الگوی کامل و جامعی برای بانوان حسینی باشد. کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. علمدار کربلا بعد از واقعه عاشورا وقتی وارد مجلس یزید می شود و می داند که تصمیم دارند او را خار کنند، خطبه آتشینی می خواند که باعث نابود کردن همه مجلس لهو و لعب یزید می شود. با خطبه زینب کبری(س) مردم گفتند که خود علی بن ابی طالب (ع) آمده است. بانوان عاشورایی ما باید همینطور در دفاع از دین باشند».

 

در گوشه ای از بالای مجلس بانویی  نشسته و عکس یک شهید هم جلویش قرار دارد. چشم ریز می کنم تا اسم شهید را بخوانم «شهید مسلم شین آبادی فراهانی». بانوی سالخورده اعظم چراغعلی از دقایق آغازین روز در این مراسم حضور پیدا کرده تا بین بانوان عاشورایی حضور داشته باشد و به خواهران حاضر در مجلس بگوید، چطور شد که پسرش به شهادت رسید و چطور زندگی کرد. او همه پاسخ هایش را در یک کلمه جمع می کند و می گوید: «لقمه حلال» و سپس تربیت «مادر».

 

او به مادران حاضر در مجلس نصیحت می کند که کاری کنند تا فرزندانشان مثل حسین فهمیده و سایر شهدا زندگی کنند. این مادر شهید می گوید: «تربیت بچه بیشتر با مادر است و مادران باید بیشتر دقت کنند. من به نانی که در منزل همسرم خوردم خیلی دقت کردم. پس اگر می خواهید در زندگی آرامش داشته باشید و بچه و همسر خوب داشته باشید، بچه خود را درست تربیت کند و اجازه ندهید فرزندتان  با هر کسی نشست و برخواست کند.»

*نصیحتی از یک مادر شهید برای بانوان

این نیکوکار آسایشگاه کهریزک و خادم افتخاری حضرت عبدالعظیم  حسنی که در آستانه هفتاد سالگی قرار دارد ، درباره اهمیت حجاب می‌گوید: «ما هر چه در زندگی مان به دست آوردیم از این حجاب است، یک عده از بی چادری و بی حجابی چه می خواهند بدست بیاورند؟ من به مادران الان و آینده توصیه می کنم که مراقب بچه هایتان باشید، اگر بچه ها به راهی رفتند که شما نمی خواهید، حتما عیب و علتش در شماست.! من یک پسر تقدیم حضرت علی اکبر(ع) کردم، ای کاش 15 پسر داشتم و همه را در راه اسلام می دادم، الان هم اصلا پشیمان نیستم با اینکه داغ جوان خیلی سخت است و من فقط به خاطر افتخاری که در این راه کردم، زنده ماندم.بی حجابی الان در جامعه زیاد شده است. من از شما بانوان می خواهم که زینب وار باشید . درست است که خواهر و برادر ما کجا و حضرت زینب(ع) و امام حسین(ع) کجا؟! اما در خیابان لااقل با قربان صدقه هم شده یک عده را به حجاب دعوت کنید، حتی اگر بد و بیراه گفتند و بدتر کردند یا اگر فیلمبرداری کردند و برای مسیح علینژاد فرستادند. شما کار خودتان را درست انجام دهید».

 

*همه بانوان به مراسم های مذهبی علاقه مندند، حتی کم حجاب ها

بانوان نشستند به مداحی گوش دادن .  پس از دقایقی بیرون آمدم تا هوایی بخورم،  خانم جوانی را  گوشه دیوار ایستاده می‌بینم که به ظاهرش نمی‌خورد  اهل این مراسم باشد.جلو می روم  و با او هم صحبت می شوم   و از علت  حضورش پرسیدم. می‌گوید : «برای ورزش به پارک آمده بودم و دیدم چنین برنامه ای برگزار می شود، من هم حجاب درست و حسابی نداشتم به خاطر همین داخل نرفتم و از همینجا به سخنرانی ها گوش دادم.شاید اگر از این دست برنامه ها که راه و چاه درست را به مردم نشان می دهد و درس های تربیتی برای خانواده ها  دارد ، زیاد میشد  و همه می توانستند در آن حضور پیدا کنند خیلی از مشکلات  برای مردم پیش نمی آمد.» 

در حیاط عده ای مشغول به سنج و دمام زنی هستند، چند نفر هم اسپند دود می‌کنند،  صحبت‌های خانمی که پنهانی  به سخنرانی‌ها گوش داده در ذهنم  رژه می رود با خودم می‌گویم؛ ای کاش چنین اجتماعاتی همیشه برای زنانمان برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول