اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

کاهش موانع تجاری ایران و روسیه در ماه‌های اخیر

رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به تعامل مشترک طرف روسی با سازمان توسعه تجارت و سفارت ایران در روسیه برای کاهش موانع تجاری بیان کردکرد: کاهش جدی موانع تجاری در ماههای اخیر به عنوان یک اتفاق بزرگ برای توسعه مبادلات تجاری دو‌ کشور است.

کاهش موانع تجاری ایران و روسیه در ماه‌های اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هیئت تجاری گیلان در سفر به آستراخان روسیه امروز با حضور در محل سرای تجاری ایرانیان با مدیران ارشد و اقتصادی استان آستراخان دیدار و گفت‌وگو کردند. 

در این دیدار دنیس آفاناسیف معاون هیئت دولت و استانیسلاو سینچنکو رییس اتاق بازرگانی استان آستراخان در جمع تجار و بازرگانان گیلانی و کشور که در راس هیئتی به سرپرستی هادی تیز هوش تابان رییس اتاق بازرگانی به این استان جنوبی فدراسیون روسیه سفر کرده اند، حضور داشتند. 

رییس اتاق بازرگانی گیلان در این نشست ضمن با بر روابط رو به گسترش تجاری میان ایران و روسیه خصوصا در سال‌های اخیر و نگاه توسعه محور طرف روسی از جمله مسؤولان دولتی استان آستراخان اظهار کرد: هیات تجاری گیلان عصر روز یکشنبه با اولین پرواز رشت به آستراخان وارد این استان شده و تمام تلاش طرف ایرانی در گیلان برقراری و تداوم این پرواز و انتظار از رویکرد همراهی محور همیشگی مقامات روسی علی الخصوص سفارت روسیه در ایران است. 

هادی تیزهوش تابان با اشاره به اینکه سابقه تاریخی گیلان - آستراخان به جهت سابقه تجاری این دو کشور برای ما بسیار مهم است، گفت: از نگاه حمایتی جلالی سفیر ایران در روسیه و از آکوچکیان سرکنسول سفارت ایران در آستراخان روسیه که برای اخذ مجوز پرواز رشت آستراخان تلاش داشته‌اند هم قدردانی می‌کنم. 

رییس اتاق بازرگانی گیلان به ملاقات اخیر پوتین رییس جمهور روسیه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: پرواز مستقیم رشت آستراخان روسیه یک زیر ساخت بسیار مهم برای تسهیل در فعالیت‌های تجاری برای بازرگانان و تولیدکنندگان است تا طرفین ضمن تسریع در مبادلات تجاری بتوانند در کمترین زمان ممکن در صورت حضور در بازارهای هدف دو طرف با یکدیگر همکاری داشته باشند. 

وی از این پرواز در این برهه تاریخی که تحریم‌ها همچنان بر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند به عنوان اقدامی مثبت برای اقتصاد ایران در بازار هدف فدراسیون روسیه برشمرد و تصریح کرد: حملات رسانه‌ای برخی شبکه‌های خارجی معاند، موجب علاقمندی بیشتر ما برای توسعه امکانات زیرساختی هست، ما تلاش می‌کنیم در این شرایط با سیاست‌های حاکمیت که در راستای تقویت دوستی و همکاری با کشورهای همسایه مورد توجه دارد، در این زمینه برنامه‌ها و اهداف خودمان را نیز تقویت کنیم. 

رییس اتاق بازرگانی گیلان از مزایای حمل بار با راه‌اندازی این پرواز در مسیر رشت آستراخان پرداخت و گفت: در بخش تجاری از این پرواز استفاده‌ها خواهد شد، علی رغم اینکه با جابجابی مسافر می‌توان تا چهارتن کالا و محصول مورد نیاز بازار هدف که عموما کشاورزی و ساختمانی است را حمل و نقل کرد. 

تیزهوش تابان با بیان اینکه امروز فرصت برای تجارت ایران و روسیه کاملا مهیا است و دو کشور در بالاترین روابط سیاسی قرار دارند و با چنین روابط سیاسی تجارت هم باید افزایش یابد، تصریح کرد: ما در آستراخان دوستان دولتی بسیاری داریم که از گذشته با ایرانی‌ها رابطه صمیمانه و دوستانه‌ای داشته‌اند و به این دوستی و پایبندی افتخار می‌کنیم. 

وی به برخی از مشکلات گذشته که اکنون با همکاری طرف روسی در آستراخان مرتفع شده به ورود ایران به اتحادیه اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی و اعضای آن را کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل می‌دهند پرداخت و افزود: از مشکلات ما بعد از اوراسیا موضوع گواهی‌های ct ۳ بود که با پیگیری سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت ایران در روسیه حل شده و اگر استعلام از گمرک آستراخان گرفته شود می‌شود تا صحت این مسائل را پیگیری کنیم. 

رییس اتاق بازرگانی گیلان به موضوع دیگری و مشکل سال قبل مربوط به مرکبات و سم‌زدایی محصولات کشاورزی و مشکلات کشاورزی صادراتی اشاره کرد و گفت: روسیه دارای استانداردهایی برای واردات محصولات غذایی است و ایران هم تلاش می‌کند تا محصولات غذایی و کشاورزی را منطبق با بازار هدف کریدور شمال جنوب با نقش گیلان و آستراخان اهمیت پیدا می‌کند. 

 تیزهوش تابان با اشاره به تعامل مشترک طرف روسی با سازمان توسعه تجارت و سفارت ایران در روسیه برای کاهش موانع تجاری بیان کردکرد: کاهش جدی موانع تجاری در ماههای اخیر به عنوان یک اتفاق بزرگ برای توسعه مبادلات تجاری دو‌ کشور است. 

پرواز گیلان آستراخان اهمیت بالایی برای تجارت دو کشور دارد 
معاون هیئت دولت آستراخان روسیه نیز با ابراز خرسندی از این دیدار با اهمیت جلوه دادن پرواز مستقیم رشت آستراخان روسیه اظهار کرد: بیش از ۲۵ سال است که ارتباط نزدیک و رابطه دوستانه بین گیلان و آستراخان وجود دارد. 

به گفته دنیس آفاناسیف، تیزهوش تابان در این سال‌ها کارهای بزرگی انجام داده‌اند که برای ما در آستراخان بسیار مهم و ارزشمند است. 

وی به اقدامات بزرگ انجام شده دو کشور در طی سال‌های گذشته برای تحکیم روابط پرداخت و گفت: اولین کار در سال ۲۰۰۱ سرکنسولگری ایران در آستراخان و پس از چند سال بعد، بازگشایی سرکنسولگری روسیه در رشت بوده و یکی از کارهای تاثیرگذار دیگر افتتاح شعبه میربیزنس بانک در آستراخان بود که تبدیل پول ملی دو کشور با یکدیگر در توسعه مبادلات تجاری بسیار حائز اهمیت است. 

معاون هیئت دولت آستراخان روسیه، سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه را هم از بهترین و بزرگ‌ترین کارهای سال‌های اخیر دانست و با تاکید بر اینکه با مدیریت دو استان گیلان و آستراخان و ایجاد این سرای تجاری می‌تواند روابط و توسعه همکاری‌های ما را بیش از بیش مضاعف کند، تصریح کرد: ۱۳۹ شرکت در آستراخان با سرمایه ایرانی اکنون فعالیت دارد که این شرکت‌ها که همگی فعال هستند و نقش بسیار خوب برای توسعه مراودات ما دارند، در این راستا این روابط می‌تواند در فعال کردن کریدور شمال جنوب نقش بسزایی داشته باشد. 

آفاناسیف با اهمیت جلوه دادن کریدور شما جنوب و احداث بندر فعال توسط خزر شیپینگ که سهام دار عمده آن جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در واقع حمل و نقل کالا توسط خزر شپیینگ که فعالیت جدی در حمل و نقل دارد از دیگر موارد مهمی است که در تجارت دو کشور دارای اهمیت است. 

معاون هیئت دولت آستراخان با تاکید بر اینکه ما نه تنها در تجارت با هم همکاری داریم بلکه در زمینه آموزش و گردشگری هم با طرف ایرانی تلاش می‌کنیم تا روابط خودمان را توسعه دهیم، افزود: در آستراخان کارهای فرهنگی بزرگی انجام شده که ساخت و نصب مجسمه شاعر بزرگ ایرانی عمر خیام توسط تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی گیلان کار بزرگی بوده و اجرای این پروژه‌ها سبب نزدیکی دولت‌ها و ملت ما خواهد بود. 

دنبال تجارت باز با یکدیگر باشیم 
رئیس اتاق بازرگانی استان آستراخان نیز با اشاره به اینکه باید به دنبال تجارت باز با هم باشیم، اظهار کرد: تجارت ما باید با هم گسترش یابد، اکنون ۴۰ نفر از ایرانی‌ها عضو اتاق بازرگانی آستراخان هستند، ما ارتباطات نزدیکی با هم داریم و مشکلات پیش رو را حل کرده و با تجار هم ارتباط آنلاین داریم. 

استانیسلاو سینچنکور به کشاورزی و تولید یک محصول گیاهی به نام شیرین بیان در روسیه اشاره کرد و افزود: 
پنج هزار هکتار زمین برای تولید این محصول داریم، اتاق بازرگانی آستراخان کمک می‌کند تا سرمایه گذار از شروع تولید تا محصول مورد حمایت قرار گیرد اما نخستین گام اول این است که یک شخصیت حقوقی در این استان ثبت شود. 

وی با بیان اینکه بعد از این مرحله مشخص می‌شود در چه زمینه و برای تولید چه محصولی سرمایه گذار ایرانی تمایل دارید ورود کند، گفت: موضوع دیگر اینکه زمینی که نیاز دارید در چه موقعیت مکانی باشد، البته زمین‌هایی با هکتار بالا کار سختی است، در این مرحله ما با مالکین بخش خصوصی که زمین دارند مذاکره می‌کنیم و اجازه بلند مدت زمین ۴۹ساله است و زمین هم اگر مورد استفاده نباشد بعد از سه سال پس گرفته می‌شود. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول