اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

حفاظت از ابنیه تاریخی روستاها در شورای عالی جهاد سازندگی پیگیری می‌شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور گفت: در جلسات آینده شورای عالی جهاد سازندگی موضوع حفاظت از ابنیه تاریخی در روستاها را پیگیری می‌کنیم.

حفاظت از ابنیه تاریخی روستاها در شورای عالی جهاد سازندگی پیگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در نشست خبری شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایری و توسعه روستایی که ظهر امروز دوشنبه ۱۰ مرداد برگزار شد، گفت: یکی از شعارهای دولت از ابتدای کار با توجه به اینکه آقای رئیس جمهور به عنوان سید محرومان شناخته می‌شود، رسیدگی به امور روستایی و عشایری بود.

وی افزود: از ابتدای‌ دولت یک تیم تخصصی شکل گرفت و مقرر شد در زمان مشخصی جهاد سازندگی احیا شود؛ جلسه هایی با حضور آقای رییس جمهور و آقای مخبر برگزار شد تا این امر به نحو احسنت محقق شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار کرد: در ابتدای انقلاب در زمینه مسکن روستایی، زیرساخت‌ها و امکانات در روستاها مشکلات بسیاری داشتیم؛ تا جایی که حتی در آن زمان به امام گزارش می رسد که بعضی روستاها تازه کشف شدند و اصلا نمی دانند که چه حکومتی در کشور وجود دارد.

مدنی ادامه داد: در آن زمان امکاناتی در روستاها و مناطق محروم نبود؛ با وجود انتقال برق، گاز، آب، تلفن و سایر امکانات به روستاها، ما شاهد یک مهاجرت معکوس بودیم و بایستی برای این امر تدبیری اندیشیده می‌شد.

وی تشریح کرد: در ایام غدیر و سیل، مجموعه موکب‌ها که به سفارش حاج قاسم تشکیل شده بود، بسیار به کار آمد و این تنها نمونه‌ای از نیروهای مردمی است که امکان کمک در این زمینه دارند.

مدنی با بیان اینکه اولین جلسه شورای عالی ۱۰ روز پیش برگزار شد، اظهار کرد: چهار ماموریت در گام دوم برای شورای عالی جهاد سازندگی مقرر شد که یکی از آنها فعالیت به عنوان مترجم سیاست‌های کلیِ مقرر شده در این زمینه است. بخش دوم این است که یک روستایی با حدود ۲۴ دستگاه مواجه است و بخشی از دلایل مهاجرت از روستا به شهر، ازدیاد دستگاه متولی در روستاهاست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: یکی از دلایل تورم بالا در روستاها همین قضیه است که روستاها مشکلات زیادی در زمینه ارتباط با این دستگاه های متولی دارند؛ یکی از وظایف شورای عالی هماهنگی بین بخش دستگاهی و نهاد است.

وی در ادامه بیان کرد: ماموریت سوم جهاد سازندگی این است که گروه های مردمی در این حوزه را منسجم و هماهنگ کند تا بشود نقشی برای مردم در زمینه جهاد سازندگی تعریف شود. نکته چهارم نیز از جنس گفتمان و فرهنگ سازی در کار جهادی است؛ ما در بخش جهاد روایت ها و حوزه روایت محرومیت زدایی دچار مشکل هستیم. در جنگ امسال شهید آوینی ها، ایثارها را روایت می کردند ولی اکنون ما در مسایل مختلف این حوزه مانند روایت ایثارگری کادر درمان در دوران کرونا، عملکرد خوبی نداشتیم.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی گفت: برمبنای همین مسائل شورای عالی جهاد سازندگی شکل گرفت؛ ما در کشور این گونه شورای عالی تاکنون نداشتیم زیرا اکنون در این شورا نزدیک ۱۷ دستگاه وجود دارد که ۷ دستگاه آن دولتی نیستند؛ ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، هلال احمر، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و کمیته امداد اعضای غیر دولتی این شورا هستند که انصافا بسیار خوب عمل می‌کنند. همچنین ۷ نفر اعضای نماینده گروه های مردمی در این شورا عضو هستند.

مدنی درباره همایش رویداد همه باهم اظهار کرد: در بهمن ماه سال گذشته که ابلاغیه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایری و توسعه روستایی از جانب رییس جمهور صادر شد، مقرر شد این جلسه شکل بگیرد که نیاز به مقدماتی داشت؛ در این نمایشگاه (رویداد ملی همه باهم) سعی شده است تا اطلاعات مناسبی در حوزه اقدامات صورت گرفته برای محرومیت زدایی به مردم ارائه شود.

مدنی گفت: اعداد بسیار قابل توجه ای در زمینه محرومیت زدایی هزینه می شود که اطلاعات دقیقی درباره نحوه هزینه‌کرد این مبالغ نیست؛ ما دیدیم در این زمینه نیز اطلاعاتی وجود ندارد و در رویداد همه باهم، سعی شد گزارشی در این خصوص نیز ارایه شود.

وی درباره پهنه‌بندی محرومیت در کشور اظهار داشت: با وجود اهمیت این موضوع و اینکه مسایل مهمی مانند ضریب کنکور و ضریب پرداختی براساس آن تقسیم بندی میشود، آخرین وضعیت آن برای سال ۸۸ شده که باید به‌روزرسانی شود و یکی از مصوبات شورای عالی جهاد سازندگی در همین زمینه است.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی بیان کرد: مسئله عشایر نیز بسیار مهم است و باوجود توانمندی این بخش در زمینه های مختلف از جمله تولید و امنیت غذایی، برنامه ریزی صحیحی در این بخش وجود ندارد؛ ما باید در تمامی این زمینه ها نقشه راهی ترسیم کنیم که در جلسه اول شورای عالی جهاد سازندگی تحت چهار نظام اقتصادی، فرهنگی ـ اجتماعی، حکمرانی و نوآوری، چرخش های راهبردی و تغییر ریل کشور را برنامه ریزی کردیم و بر این اساس 24 مصوبه داشتیم که حدود 12 مصوبه در مورد اقتصاد روستا است.

وی در پاسخ به این سوال که چند روستای کشور خالی از سکنه شده است، گفت: ما 90 هزار آبادی دارایم که 62 هزار آن دارای سکنه است. متاسفانه خیلی از برنامه ریزی ها برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است زیرا استدلال می کنند که شاید روستاهای زیر ۲۰ خانوار پایدار نباشد. ما ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار داریم.

مدنی با تاکید بر اینکه بخشی از دلایل مهاجرت، مسایل اقتصادی است، اظهار کرد: اقتصاد چند وجه دارد که بخشی از آن مربوط به خود روستا و بخشی نسبت به سیاست های کلان است. بخشی از مهاجرت ها به این دلیل است که ما اقتصاد کشور را به بخش کشاورزی که امری آب‌بر است، متصل کردیم در حالی که مشکل خشک سالی در کشور جدی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: بخش دیگر مهاجرت در موضوع فرهنگی است؛ متاسفانه هم اکنون نگاه درستی به عزیزان روستایی وجود ندارد. خیلی از فرهیختگان ما از روستا هستند و باید صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تبیین مناسب داشته باشند.

وی گفت: بخش دیگری از مهاجرت به دلیل عدم وجود امکانات مناسب در روستاها است. ما باید پنجره واحد روستایی را برای دسترسی روستاییان به امکانات و دستگاه ها ایجاد کنیم تا روستایی ما برای گرفتن خدمات از دستگاهی به دستگاه دیگر نرود.

مدنی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که باتوجه به تخریب چند ابنیه تاریخی کشور به‌ویژه در استان یزد در سیل‌های اخیر، چه برنامه ای برای حفاظت از ابنیه تاریخی در روستاها اندیشیده شده است؟ گفت: این مسئله بسیار مهم است ولی متاسفانه تاکنون مصوبه‌ای در این زمینه نداشتیم و در ماجرای سیل اخیر نیز اهمیت این موضوع بیشتر نمایان شد؛ البته ما از قبل به دنبال حفاظت از ابنیه تاریخی روستاها بودیم زیرا این ابنیه از نظر گردشگری نیز اهمیت زیادی در اقتصاد روستا دارند و سابقا با وزارت میراث فرهنگی کار مشترکی برای این امر تعریف کردیم که ابنیه تاریخی در اختیار روستاییان قرار بگیرد تا محصولات‌شان را عرضه کنند. ان‌شاءالله در جلسات آینده شورای عالی جهاد سازندگی این موضوع را پیگیری می کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول