اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

راهنمای گام به گام انتخاب کمپرسور

انتخابِ کمپرسورِ مناسب، شبیه پیدا کردن خروجی یک ماز پرپیچ و خم است.

راهنمای گام به گام انتخاب کمپرسور

یعنی اگر یک قدم را اشتباه بردارید، به بن‌بست می‌خورید و امکان خرید کمپرسور مطلوب را از دست می‌دهید اما اگر نقشه راهِ این ماز سرگیجه‌آور را در دست داشته باشید حتی بدون کمک و راهنما هم می‌توانید به مقصد برسید. کمپرسور بیتزر و کمپرسور دانفوس انتخاب‌های محبوبی در ایران هستند اما چالش اصلی خریداران، انتخاب از میان مدل‌های مختلف کمپرسورهای بیتزر و دانفوس است. هر چند در نگاه اول، راه رسیدن به کمپرسور چندان هموار نیست اما کافی است تا ۴ گام درست بردارید؛ یعنی هم سوالِ درست را بپرسید و هم جواب آن را پیدا کنید. در ادامه براساس تجربیات مهندسان شرکت دامون، سوالات اصلی هر گام مطرح می‌شود و شما را برای رسیدن به جواب درست همراهی می‌کنیم:     

گام اول؛ کمپرسور را برای چه کاری می‌خواهید؟

در مسیر انتخاب کمپرسور همان اول با یک دوراهی مواجه می‌شوید و باید بین «سردخانه» و «تهویه مطبوع» یک راه را انتخاب کنید. اگر کمپرسور را برای سردخانه می‌خواهید باید نوع محصولی را هم که می‌خواهید نگه دارید، بدانید تا از پسِ دوراهی بعدی بربیایید و تعیین کنید که «سردخانه زیرصفر» می‌خواهید یا «سردخانه بالای صفر»؟ جواب این سوال بستگی به ویژگی‌های محصولی دارد که می‌خواهید از آن نگهداری کنید چون مثلاً الزامات راه‌اندازی سردخانه‌ میوه با سردخانه‌ گوشت متفاوت است و کمپرسورهای متفاوتی در آن‌ها به‌کار گرفته می‌شوند.

گام دوم؛ چه نوع کمپرسوری را باید انتخاب کنید؟

اگر می‌دانید کمپرسور را برای چه هدف و کاربردی می‌خواهید، حالا باید از بین سه نوع اصلی و پرکاربردِ کمپرسور یکی را انتخاب کنید؛ اسکرو یا اسکرال یا پیستونی؟ قصة ساختِ هر نوع کمپرسور و ویژگی‌های فنی آن طولانی و گیج‌کننده است اما برای انتخاب کمپرسور در این مرحله کافی است تا به یک نکته اصلی توجه کنید؛ صدا!

۱.صدای کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع

هدف اصلی پیدایش و گسترش سیستم‌های تهویه مطبوع بالا بردن کیفیت زندگی بوده است. کولرهای گازی و اسپیلیت‌ها راحتی و آسایش را تضمین می‌کنند و قرار نیست این آرامش با صدای ناهنجار کمپرسور خراشیده شود. اگر می‌خواهید کمپرسوری مناسبْ برای مصارف خانگی و سیستم تهویه مطبوعْ انتخاب کنید، بهتر است سراغ کمپرسورهای پیستونی نروید و از انواع کم‌صداتری مانند اسکرو و اسکرال استفاده کنید. برای انتخاب بین این دو نوع نیز باید بار دیگر به کاربرد موردنظرتان توجه کنید؛ به‌طور کلی کمپرسور اسکرو توانش بالاتری دارد و به همین دلیل هم پرکاربردترین کمپرسور در دنیای صنعت است. بنابراین، هر وقت به صدای کم و توان بالا کمپرسور نیاز داشتیم –مانند تهویه مطبوع برج‌های مسکونی و ساختمان‌های اداری- باید سراغِ کمپرسورهای اسکرو را بگیریم.

۲.صدای کمپرسور در سردخانه

اگر می‌خواهید کمپرسور را در سردخانه به‌کار بگیرید، سر و صدای کمپرسور دیگر گزینه تعیین‌کننده‌ای نیست و بهتر است به فکر هزینه‌هایِ نگهداریِ کمپرسورِ انتخابیتان باشید و به نوع پیستونی اعتماد کنید.

کمپرسور باد افقی

 ‌ 

 

گام سوم؛ کدام ویژگی‌های کمپرسور مهم است؟

وقتی نوع کمپرسور را انتخاب می‌کنید، تازه واردِ سرزمین عجایبِ مدل‌های مختلف کمپرسور می‌شوید. برای گذر موفقیت‌آمیز از این مرحله باید به دو نکته اصلی توجه کنید:

محیط کمپرسور
ویژگی‌های فنی کمپرسور

۱.محیط کمپرسور

برای خرید کمپرسور باید محدودیت‌های مکانی خود را بشناسید. اگر قرار است کمپرسور شما در کارگاهی کوچک جا بگیرد، بهتر است از کمپرسورهای عمودی یا همان ایستاده استفاده کنید اما اگر امکان جابجایی کمپرسور برایتان مهم است، کمپرسورهای افقی انتخاب‌های بهتری هستند. توجه به این نکته در زمان تعویض کمپرسور نیز مهم است و از انتخاب اشتباه جلوگیری می‌کند.

 محیطی که کمپرسور در آن قرار می‌گیرد بر عملکرد کمپرسور تاثیر مستقیم و قابل توجهی دارد. بنابراین قبل از خرید کمپرسور حتماً اطلاعات مربوط به میزان رطوبت و دما و ارتفاع محیط کمپرسور را جمع‌آوری کنید و براساس آن پیش بروید.

۲.ویژگی‌های فنی کمپرسور

توان اسمی کمپرسور یکی از ویژگی‌های فنی مهم است که با توجه به ظرفیت برودتی مورد نیاز تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید کمپرسور فعلی خودتان را با کمپرسور جدید جایگزین کنید، کافی است تا توان اسمی آن را از روی پلاک کمپرسور –که بر بدنة آن نصب شده است- بخوانید. اما اگر نمی‌دانید کمپرسوری با چند اسب بخار پاسخگوی نیاز شما است، می‌توانید این سوال را از کارشناسان شرکت دامون بپرسید.

پس از پاسخگویی به این دو ویژگی، اغلب خریداران بین انتخاب کمپرسور بیتزر یا کمپرسور دانفوس مردد می‌مانند اما برای حل این مسئله هم راه‌حلی وجود دارد.    

کمپرسور بیتزر پیستونی

گام چهارم؛ چه برند و مدلی را باید انتخاب کنید؟

برندهای مختلف کمپرسور در بازار ایران موجود است و برای شناخت دقیق هر کدام دو ابزار اصلی در اختیار داریم:

کاتالوگ کمپرسور
نرم افزار کمپرسور

فرقی نمی‌کند به دنبال کمپرسور دانفوس یا کمپرسور بیتزر یا دیگر برندها باشید، در هر صورت با مطالعة کاتالوگ کمپرسور می‌توانید از مزایا و محدودیت‌های هر برند کمپرسور آگاه شوید و اطلاعات فنی و دقیق‌تر مدل‌ها را بررسی کنید. نرم افزار کمپرسور نیز می‌تواند شما را در انتخاب مدل مناسب راهنمایی کند. شرط اصلی استفاده مفید از نرم افزار کمپرسورهای مختلف این است که شاخص‌هایی مانند ظرفیت برودتی، دمای اوپراتور، دمای کندانسور، نوع مبرد، سابکول و هیت را بدانید. پس از وارد کردن این شاخص‌ها است که نرم افزار یک یا چند مدل مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

انواع کمپرسور

حرف آخر

سوال «بهترین کمپرسور کدام است؟» و «کمپرسور بیتزر بخرم یا کمپرسور دانفوس؟» از آن غلط‌های پرتکرار است و نمی‌توان برای آن‌ها جواب درستی پیدا کرد؛ چون انتخاب «بهترین کمپرسور» به شاخص‌های متعددی بستگی دارد و یک جواب همیشگی و بدون تغییر ندارد. به عبارت دیگر، بهترین کمپرسور برای خریدار «الف» ممکن است بهترین کمپرسور برای خریدار «ب» نباشد اما هر دو خریدار برای رسیدن به کمپرسور مناسب باید یک اصل کلی را درنظر بگیرند: اول انتظارات خودتان از کمپرسور را مشخص کنید و بعد مدلی را انتخاب کنید که بتواند آن‌ها را برآورده کند. اگر هنوز درمورد انتخاب کمپرسور سوالی دارید، می‌توانید آن را با مهندسان شرکت دامون درمیان بگذارید و مدل‌های مختلف کمپرسور بیتزر و کمپرسور دانفوس را با ضمانت اصالت کالا دریافت کنید.  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول