اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

مراقبت‌های کرونایی خانواده‌ها برای حضور در مجالس حسینی(ع)

این روزها که فرزندانمان را برای حضور در عزاداری سیدوسالار شهدا همراه خود می کنیم، پیک جدید کرونا را فراموش نکنیم و موارد بهداشتی را چون سال های گذشته از قلم نیاندازیم تا با خیال راحت بتوانیم ایام محرم را با ارادت خالصانه به سالار شهدا بگذرانیم.

مراقبت‌های کرونایی خانواده‌ها برای حضور در مجالس حسینی(ع)

گروه زندگی ـ خوشحال بودم که با آمدن محرمِ امسال، دیگر آن بساط بیماری و کرونا که چند سال است وبال گردنمان شده و نمی‌گذارد بچه ها را با خودمان به  مساجد و هیئت  ببریم، برچیده می شود، تا اینکه دو مرتبه سویه های   جدید به جانمان افتاد. دیشب که بچه ها را برای بردن به هیئت آماده می‌کردم، هنوز دست و دلم می‌لرزید که نکند دو مرتبه درگیر ویروس شوند.

خلاصه که دل به دریا زدم، بچه‌ها را مهیا کردم و خودم هم ماسکم را زدم و راهی هیئت شدیم، اما آنجا زیاد مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شد.

امسال هم در محرم درگیر پیک هفتم کرونا هستیم اما با وجود این ویروس منحوس و گرمای هوا باز هم دوست داریم در مراسم های مختلف مساجد، تکایا و حسینیه ها فیض ببریم و این بهره را از دست ندهیم اما چه کنیم هم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم و از شر کرونا ایمن شویم و هم بتوانیم عزاداریمان را انجام دهیم.

1-با حفظ فاصله فیزیکی، ماسک بزنیم

نخستین نکته ای که کارشناسان در زمینه رعایت مسائل کرونایی در ارتباط با همین پیک جدید کرونا مطرح می کنند، رعایت فاصله مناسب و استفاده از ماسک است. «محمد مسلمی»، کارشناس بهداشت در این باره می‌گوید: « این روزها مردم کمتر از ماسک استفاده می کنند، اما بهتر است از خودمان شروع کنیم ، وقتی می‌خواهیم به مجالس عزاداری برویم، خودمان را ایمن  کنیم و در کنارش فاصله ایمن را نیز حفظ کنیم. خیلی ها تا زمانی که در اطرافشان بیماری را نبینند، دو مرتبه باور نمی‌کنند که  کرونا در کنار ما قرار گرفته و ممکن است برایمان خطرآفرین باشید.

بنابراین اگر نگرانی برای درگیری با ویروس داریم، می توانیم در مجالس فضای باز حضور پیدا کنیم یا اینکه اگر  در فضای بسته و هیئت هستیم، فاصله ایمن را حفظ کنیم و ماسک نیز بزنیم، بهتر است ماسک هایی که استفاده می کنیم ساده باشد؛ تا بافت آن در هوای گرم اذیتمان نکند و در کنار ماسکی که استفاده می کنیم، یک ماسک اضافه هم ببریم که با گرمی هوا و مرطوب شدن ماسک  آن را تعویض کنیم.

برای بچه هایی که قادر به تحمل ماسک هستند، حتما ماسک بزنیم و با همراه کردن بچه های کوچکتر سعی کنیم در فضای باز هیئت ها حضور داشته باشیم یا در فضایی از هیئت باشیم که خلوت تر است.»

2-مراقب بچه ها، مسن‌ترها و بیماران باشید

طبق آمار اخیر وزارت بهداشت در طی 24 ساعت گذشته، 61 بیمار مبتلا به کووید 19 در کشور جان خود را از دست داده اند و طبق آمار کلی، 141 هزار و 998 هزار نفر براثر این بیماری تا به حال جان خود را از دست داده اند. برخی تصور می‌کنند دیگر این پیک مثل گذشته نیست و کشته نخواهد داشت در حالیکه خیلی باید مراقبت بیشتری از بچه ها، مسن ترها و بیماران زمینه ای داشته باشیم چرا که ایمنی بدنشان از سایرین کمتر است و ممکن است درگیری با کووید آنها را زمین گیر کند.

مسلمی در این باره می‌گوید: «شما نیز اگر جزء گروه های سنی مسن یا بیماران مزمن هستید و تصمیم به حضور در مجالس عزاداری دارید، حتما مکان‌های باز را انتخاب کنید یا اینکه در منازل برای خود مجلس عزا بر پا کنید و حتی اگر علائمی از تب یا سرفه و آبریزش در خود می بینید به هیئت ها و مجالس نروید چرا که امکان ناقل بودنتان وجود دارد و ممکن است سایرین را هم مبتلا کنید.»

در هر حال بهترین حالت برای عطسه یا سرفه کردن این است که اگر در مجلسی هستید، با دستمال یا آرنج صورتتان را بپوشانید. از زنجیرهای عمومی یا وسایل عزاداری دیگران استفاده نکنید، وسایل شخصی خود را داشته باشید و حتی المقدور به سرویس های بهداشتی عمومی مراجعه نکنید، مگر اینکه دست های خود را کامل ضدعفونی کنید و ماسک زده باشید.
 

3-اسپری ضدعفونی همراه خود داشته باشید

برای حضور در مجالس بیرون از منزل بهتر است چند وسیله شخصی مثل اسپری ضدعفونی، دستمال کاغذی و بطری آب همراه خود داشته باشید. برای صحبت با دوستانتان بهتر است مکان های باز را انتخاب کنید و با فاصله در حال گفت وگو باشید.

4-نذری در ظروف بهداشتی و پک های جداگانه تهیه کنید

مسلمی می گوید: «در حال حاضر اکثر هیئت ها از ظروف یک بار مصرف و پک‌های شخصی برای نذری دادن استفاده می‌کنند، شما هم بهتر است اگر نذر دارید همین کار را انجام دهید و برای ادای نذر از غذاهای خشک به جای شربت و چای باز استفاده کنید و همینطور از خوردن و آشامیدن در داخل مجالس و هیئت ها هم جلوگیری کنید و در فضای باز یا منازل نذری خود را میل کنید. اگر از جمله افرادی هستید که در گرما به شما عطش دست می‌دهد، می‌توانید یک شربت شامل لیموی تازه و عسل به همراه تکه های یخ و آب با خود ببرید یا اینکه یک بطری تخم شربتی و خاکشیر برای خود و بچه ها درست کنید و زمانی که تشنه شدید از آن میل کنید.

همچنین برای سرگرم کردن بچه ها بهتر است ظرفی میوه خشک شده یا خورد شده همراه خود به مجالس و هیئت ها ببریم تا زمانی که گشنه یا خسته شدند، از آن میل کنند و سرشان هم گرم شود. در نهایت زمان حضور بچه ها در مجالس نباید آنقدر زیاد باشد که آنها را خسته و مریض کند، بهتر است زمان مناسبی را انتخاب کنیم تا انرژی لازم را داشته باشند.

بعد از ورود به منزل لباس های خود را شست و شو کرده و دست ها و وسایل شخصی مثل زنجیر و تبل و چیزهایی از این دست را برای جلوگیری از انتقال ویروس ضدعفونی کنید.»

*نکاتی که بانیان هیئات بهتر است رعایت کنند

مسلمی همچنین می‌گوید: «بانیان هیئت ها برای مراقبت از مسائل بهداشتی در هیئت ها بهتر است اگر شرایط برایشان فراهم است هیئت را در فضای باز برگزار کنند و اگر شرایطش نیست ، تهویه مناسب به ویژه در این فصل  گرما را برای مردم فراهم کنند و اگر صندلی چیده اند، فاصله ایمنی را رعایت کنند و در غیر این صورت ساعت برگزاری مراسم عزاداری را حتی المقدور کمتر از همیشه کنند و تعداد افراد حاضر در هیئت را نسبت به شرایط غیر کرونایی کمتر کنند. همچنین شرایطی در هیئت نباشد که مردم در گوشه ای یا برای ورود و خروج تجمع کنند.

بانیان بهتر است به ماسک زدن مردم برای حضور در مراسم عزاداری دقت کنند و اگر کسی بدون ماسک وارد شد، به او ماسک اهدا کند و همینطور شرایطی برای دسترسی مردم به مواد ضدعفونی کننده در ورودی هیئت نیز فراهم کنند و همینطور وسایل پذیرایی به صورت جداگانه مثلا بطری آب یکبار مصرف و غذا با پوشش مشخص برای هر نفر فراهم شود تا مسائل بهداشتی رعایت شود. پس از اتمام مراسم نیز هر شب مجلس عزاداری ضدعفونی و زباله ها دفع شود».

از زمان شیوع ویروس کرونا خیلی از بانیان هیئت ها یا مردمی که نذوراتشان را هر ساله به هیئت ها اهدا می‌کردند، تصمیم گرفتند که هزینه آن را صرف کارهای دیگر مثل کمک به نیازمندان به طور دیگری یا تأمین تجهیزات پزشکی و بهداشتی کنند، تا از این طریق رضایت امام حسین(ع) را نیز داشته باشند. مسلمی نیز می‌گوید: «نذرهای غذایی می تواند به اشکال دیگری نیز صورت بگیرد ، مثل اینکه برای بیمارستان ها و درمان بیماران هزینه بشود. البته عزاداری امام حسین(ع) نمی‌تواند و نباید حذف بشود، چرا که جزو هویت دینی و ملی ، انسجام اجتماعی و مذهبی ما محسوب می شود و بسیار با اهمیت است اما در کنارش اصل سلامت عمومی مردم نیز باید تأمین شود الان خیلی از هیئت ها این موارد را رعایت نمی‌کنند و مردم باید آگاه شوند که چطور در مراسم ها حضور پیدا کنند».

آیا شما هم از آن دست افرادی هستید که امسال کرونا را فراموش کرده و بدون ماسک و مسائل بهداشتی به مجالس می روید یا در خیابان ها حضور پیدا می‌کنید یا اینکه موارد بهداشتی را رعایت می کنید و خود و خانواده تان را از گزند بیماری مصون می دارید؟ بهتر است همه ما دست به دست هم بدهیم تا زنجیره بیماری را قطع کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول