اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

آخرین وضعیت امامزاده داوود پس از سیل/ 70 درصد بنا لایروبی شد+عکس و فیلم

پس از سیل هفته گذشته در امامزاده داوود(ع) بخشی از این مکان مقدس تخریب شد که با کمک نیروهای جهادی با توجه به مقاومت سازه، روند بازسازی آن آغاز شده است. البته به دلیل سیل روز گذشته در این منطقه، بازسازی به کندی پیش می‌رود.

آخرین وضعیت امامزاده داوود پس از سیل/ 70 درصد بنا لایروبی شد+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، بامداد پنج‌شنبه بود که اخباری از سیل ویرانگر در امامزاده داوود علیه‌السلام منتشر شد و بخشی از صحن این امامزاده بر اثر شدت سیل فروریخت. پس از آن مسؤولان به منظور رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان این منطقه، راهی امامزاده داوود علیه‌السلام شدند و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان سرعت گرفت.


امامزاده داوود (ع) در دومین روز پس از سیل

فقط گروه‌های جهادی و نیروهای امدادی امکان حضور در امامزاده داوود(ع) را دارند

روز گذشته نیز با افزایش بارش‌ها، دوباره سیلی در منطقه امامزاده داوود علیه‌السلام رخ داد؛ به طوری که تلاش نیروهای جهادی و سپاه در روزهای گذشته برای پاکسازی محوطه امامزاده از گل و لای را از بین برد و مجدد بخشی از فضای امامزاده مملو از گِل شد.

هم‌اکنون بخش ورودی به سمت امامزاده داوود علیه‌السلام مسدود است و فقط گروه‌های جهادی و امدادی امکان حضور در این قسمت را دارند. همچنین با توجه به تخریب بخشی از امامزاده داوود علیه‌السلام بر اثر سیل بامداد پنج‌شنبه، قسمت‌هایی از این مکان مقدس نیاز به بازسازی و تعمیر دارد که به این منظور برخی از مهندسان در منطقه حضور دارند، تا علاوه بر نظارت بر روند پاکسازی و لایروبی، برای بازسازی امامزاده نیز اقداماتی را به سرانجام برسانند.

 

آخرین وضعیت امامزاده داوود (ع) پس از سیل

سید حسن میرکریمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران که روز گذشته از امامزاده داوود علیه‌السلام بازدید کرده است، با اشاره به وضعیت کنونی امامزاده به خبرنگار فارس می‌گوید: حوالی ساعت ۱۲ بامداد سیل وارد امامزاده شد که به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه، آب از بازارچه و مغازه‌های اطراف امامزاده عبور کرد و با شدت بسیار همراه با گل و لای و سازه‌های تخریب شده اطراف، وارد صحن امام حسین علیه‌السلام امامزاده شد و بخش قابل توجهی از شبستان را تخریب کرد.


شبستان امامزاده پس از سیل

هنگام بروز سیل هیچ زائری در امامزاده نبود/ زائرسرا به سرعت تخلیه شد

 با ورود سیل به امامزاده داوود علیه‌السلام، در و پنجره‌های حرم شکسته شدند، اما خوشبختانه با توجه به اینکه زائری در حرم نبود، کسی آسیب ندید. چرا که بر اساس برنامه اعلام شده از سوی مسؤولان امامزاده داوود علیه‌السلام، درهای امامزاده ساعت ۲۲.۳۰ بسته شده بود و هیچ زائری در صحن و حرم حضور نداشت. البته با توجه به اینکه برخی از افراد در زائرسرای امامزاده اقامت داشتند، توسط خادمان امامزاده این مکان تخلیه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه قبل از اینکه سیل وارد امامزاده شود، زائرسرا را تخلیه و افراد را از پشت بام خارج کردند، می‌گوید: با هماهنگی‌هایی که با متولیان امامزاده‌های اطراف صورت گرفت، این افراد با اتوبوس‌های شهرداری به امامزاده‌های پایین از سمت کن و سولقان منتقل شدند.

پس از وقوع سیل امامزاده داوود علیه‌السلام و تخریب بخشی از امامزاده، بخش‌هایی از این منطقه آسیب جدی دید و حتی برخی از هموطنان بر اثر سیل جان باختند. عملیات امداد و نجات به سرعت آغاز شد و مسؤولان کشوری و لشکری از وزیر کشور و شهردار تهران تا مسؤولان سازمان اوقاف ضمن بازدید از منطقه، روند خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را بررسی کردند و جلسه بحران تشکیل دادند تا به این ترتیب ارائه خدمات به سیل‌زدگان سرعت گیرد.

ارسال تجهیزات از امامزاده‌های اطراف برای پاکسازی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به اینکه پس از برگزاری جلسه بحران با حضور مسؤولان وزارت کشور و شهرداری تهران، نیروهای امدادی و گروه‌های جهادی برای کمک به سیل‌زدگان و پاکسازی منطقه وارد عمل شدند، می‌افزاید: با هماهنگی برخی از امامزاده‌های استان تهران، امکانات لازم همچون بیل، کلنگ، فرغون و سایر تجهیزات به منظور پاکسازی صحن و شبستان از امامزاده حمیده خاتون و سیدجعفر، امامزاده صالح، امامزاده عینعلی و زینعلی رسید تا تخلیه گِل و لای ناشی از سیل انجام شود.


حضور نیروهای جهادی و سپاه برای پاکسازی امامزاده از گل و لای

بر اساس گزارش‌های ارسالی، بخش قابل توجهی از گل و لای موجود در امامزاده توسط گروه‌های جهادی تخلیه شده است و روند بازسازی امامزاده داوود علیه‌السلام در حال برنامه‌ریزی است. البته با توجه به اینکه بخشی از صحن امامزاده فروریخته است، سیل روز گذشته در امامزاده داوود علیه‌السلام نیز بخشی از عملیات اجرایی را متوقف کرد، سرعت بازسازی امامزاده کاهش یافته است.

 

عطرافشانی ضریح امامزاده داوود (ع) پس از سیل

سازه امامزاده داوود (ع) مقام بود/ آسیب جدی بر پیکره امامزاده وارد نشد

میرکریمی در حالی که معتقد است سیل در امامزاده داوود علیه‌السلام حدود ۱۵ درصد امامزاده را تخریب کرده است، می‌گوید: اصلی‌ترین خسارت پس از تخریب صحن امام حسین علیه‌السلام، شکسته شدن در و پنجره‌های امامزاده و همچنین فرش‌ها و تجهیزات موجود در آن است که با کمک نیروهای جهادی گل و لای تخلیه شدند و به دلیل مقاومت سازه، آسیب جدی بر پیکره امامزاده وارد نشده است.

روند پاکسازی سرداب امامزاده پس از سیل به کندی در حال انجام است

وی درباره آسیبی که به ضریح و تربتخانه وارد شده است هم می‌افزاید: با توجه به شدت سیل، آب به داخل امامزاده هم نفوذ کرده بود و علاوه بر از بین رفتن تجهیزات و وسایل امامزاده، در تربتخانه و سرداب امامزاده نیز آبگرفتگی ایجاد شد که با توجه به حساسیت این قسمت از امامزاده، روند پاکسازی آن از گِل به کُندی انجام می‌شود و امکانات الکترونیکی در این بخش قابل استفاده نیست و بدون تجهیزات خاصی سرداب در حال پاکسازی از گل و لای ناشی از سیل است.


آبگرفتگی در امامزاده داوود (ع)

۷۰ درصد امامزاده داوود (ع) از گل و لای ناشی از سیل پاکسازی شده است

البته با کمک نیروهای جهادی حدود ۷۰ درصد روند نظافت بخش داخلی امامزاده داوود علیه‌السلام انجام شده است و بخشی از امامزاده قرار است امشب مفروش شود تا مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام صرفا برای گروه‌های جهادی و نیروهای امدادی حاضر در این مکان برگزار شود.


مفروش و سیاهپوش کردن اطراف ضریح امامزاده

با این وجود، روز گذشته که مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در جلسه ستاد بحران شرکت و از روند بازسازی امامزاده داوود علیه‌السلام بازدید کرد، با توجه به اینکه این منطقه در هشدار نارنجی و قرمز وجود دارد، می‌گوید: دوباره سیلی در امامزاده وارد و باعث تخریب بخشی دیگر از امامزاده شد که نیروهای جهادی حاضر در آنجا ساعاتی عملیات پاکسازی را متوقف و بعد از رفع شدن خطر، مجدد فعالیت را از سرگرفتند.

نیروهای مستقر در امامزاده داوود (ع) از سیل مجدد در امان هستند

مهدی زین الدین، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمالغرب تهران نیز که از روز حادثه تاکنون در امامزاده داوود علیه‌السلام مستقر است، می‌گوید: هنوز امکان ورود زائران و عموم مردم به امامزاده داوود علیه‌السلام وجود ندارد و با توجه به اینکه همچنان هوا در برخی ساعت‌ها ابری است و هشدار نارنجی و قرمز داده می‌شود، فقط نیروهای امدادی می‌توانند وارد منطقه شوند. البته امنیت در منطقه برای گروه‌های مستقر برقرار است.

وی درباره فروریختن صحن امام حسین می‌افزاید: با توجه به حجم بالای آب ورودی به صحن امامزاده داوود علیه‌السلام، سازه اصلی که مقاوم بود، آسیبی ندید. اما بخشی از صحن که زیر آن کانال و دره امامزاده داوود بود، پس از ریزش مورد تخریب قرار گرفت که البته این تخریب به عنوان خروجی آب جمع شده در منطقه به نوعی به تخریب نشدن امامزاده کمک کرد. به لطف خدا امامزاده خالی از زائر بود و کسی در این منطقه آسیب جدی ندید.

زین‌الدین در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد سازه مهندسی در امامزاده داوود علیه‌السلام تصریح می‌کند: با بررسی‌های انجام شده پیشنهاد کردیم که سازه و پل متحرکی در این بخش تعبیه شود تا در مواقع لازم همچون زمانی که سیلی رخ می‌دهد، این بخش باز شود و از خسارت به سایر قسمت‌ها جلوگیری کند.

در سیل امامزاده داوود (ع) کسی در امامزاده فوت نشد

وی همچنین درباره آسیب احتمالی به اشیا و وسایلی که در امامزاده بوده است، می‌گوید: در امامزاده هیچ فوتی نداشتیم. اما با توجه به اینکه حجم بالایی آب وارد امامزاده شده است، بخشی از وسایل داخل تربتخانه خیس شدند که گروه‌های جهادی این وسایل را احیا کردند. درباره سرداب هم به دلیل اهمیت بالا روند تخلیه گل‌ها به آرامی در حال انجام است تا آسیبی به این بخش وارد نشود.

زمان بازگشایی امامزاده به روی عموم مردم مشخص نیست

با توجه به اینکه تخلیه گل‌های داخل امامزاده داوود علیه‌السلام به پایان رسیده است، خادمان این آستان در حال عطرافشانی این مکان مقدس هستند و از ۲ شب گذشته برنامه عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام برای نیروهای مستقر در امامزاده برگزار شده است.

مدیر امامزاده داوود علیه‌السلام نیز درباره زمان بازگشایی امامزاده می‌گوید: همچنان موقعیت مناسبی در این منطقه وجود ندارد. بر همین اساس زمان بازگشایی امامزاده به روی عموم مشخص نیست و زائران از حرکت به سمت امامزاده خودداری کنند. البته نیروهای امداد و نجات و همچنین نیروهای امنیتی به منظور حفظ سلامت مردم، مانع از حضور افراد به منطقه می‌شوند.

انتهای پیام/ ت 14

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول