اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید وزیر خارجه قطر بر تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی بر تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها تأکید کرد و امیرعبداللهیان نیز اراده ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را مورد اشاره قرار داد.

تأکید وزیر خارجه قطر بر تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر امشب (شنبه) هشتم مرداد ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

آخرین تحولات مربوط به مناسبات دو کشور در حوزه روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و کنسولی مهمترین محور این گفت‌وگوی تلفنی بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه گذشته ( چهارم مرداد ماه) نیز از گفت‌وگوی تلفنی با همتایان کویتی، عمانی، اماراتی و قطری خبر داده و در توئیتی در این زمینه نوشته بود: امروز با برادرانم وزرای خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و پیش‌تر عراق گفت‌وگو کردم. رایزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی راهکارهای توسعه روابط از الزامات سیاست همسایگی است. ما به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد. بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری‌ منطقه‌ای شوند.

* اراده دولت ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی امشب همچنین با توجه به گفت‌وگوهای پیشین فیمابین مقامات دو کشور در خصوص مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر و زمینه‌های همکاری در این ارتباط، با همتای قطری خود رایزنی و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی به گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها نیز اشاره کر‌د و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را مورد تاکید قرار داد.

*‌ تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها 

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن با اهمیت خواندن رایزنی‌ها در خصوص روابط دو کشور در موضوعات دوجانبه، آمادگی کامل  قطر برای همکاری در زمینه جام جهانی فوتبال با کشورمان را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به مواضع منطقی ایران، تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها را مهم خواند.

به گزارش فارس، پیش از این وزارت خارجه قطر از این گفت‌وگو خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها و تحولات منطقه از جمله محورهای این ‌گفت‌وگو بوده است.

وزرای خارجه دو کشور همچنین ۳۰ تیرماه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و امیرعبداللهیان در آن گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری بار دیگر بر اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار و ضرورت کنار گذاشتن زیاده‌خواهی از سوی آمریکا و لزوم واقع بینی در مسیر دستیابی به توافق تأکید کرد.

گفتنی است وزیر خارجه قطر ۱۵ تیر ماه در سفری از پیش اعلام نشده به تهران آمد و با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین۲۰ اسفند ماه دچار وقفه شد و بعد از سفری که اوایل تیرماه جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران داشت و توافقاتی که حاصل شد، این مذاکرات در دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شد و هفتم و هشتم تیرماه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با واسطه انریکه مورا معاون بورل در پایتخت قطر برگزار شد. علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران بدین منظور به قطر سفر و دو دور مذاکره با مورا داشت. در حالی که ایران این مذاکرات را مثبت خواند آمریکا روایت دیگری را مطرح و مدعی شد که ایران خواسته‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی امیرعبداللهیان رد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول