اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

شاخص اهدای خون در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

شاخص اهدای خون در خراسان جنوبی به ازای هر هزار نفر ۲۶ نفر و بالاتر از میانگین کشوری است.

شاخص اهدای خون در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: شاخص اهدای خون در کشور ۲۴ نفر به ازای هر هزار نفر و این شاخص در خراسان جنوبی به ازای هر هزار نفر ۲۶ نفر است که بالاتر از میانگین کشوری است.

مهدی زاده با اشاره به افزایش ۵ درصدی مراجعه کنندگان برای اهدای خون گفت: میزان اهدای خون از ۶ هزار و ۹۰۸ نفر در چهار ماه ابتدایی سال گذشته به ۷ هزار و ۴۷۴ نفر در امسال رسیده است.

 مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه ذخیره خون استان بین شش تا هشت روز است، گفت: هم اکنون این استان در جغرافیای ذخایر خون کشور در وضعیت آبی قرار دارد.

وی افزود: در چهار ماهه ابتدای امسال ۹ هزار و ۵ نفر به پایگاه‌های انتقال خون در خراسان جنوبی مراجعه کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال که ۸ هزار و ۵۹۲ نفر بود پنج درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مهدی زاده با اشاره به نامگذاری  ۹ مرداد به نام روز ملی اهدای خون گفت: خون نیازی همیشگی و حیاتی است که امید به زندگی را در افراد نیازمند به این فرآورده حیات بخش ارتقاء می‌بخشد و سبب بهبود روند درمانی آنان می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی افزود: پلاکت فرزیس، یکی از روش‌های اهدای خون است که تنها یک جزء خاص از خون اهداکننده داوطلب (پلاکت) جدا می‌شود و بقیه اجزاء خون به اهداءکننده باز گردانده می‌شود و اهدای پلاکت فرزیس از ۱۰۱ مورد در مدت یاد شده پارسال به ۱۵۱ مورد در امسال افزایش یافته است.

مهدی زاده با بیان اینکه با افزایش تیم‌های سیار و پایگاه‌ها این شاخص تا ۳۰ نفر قابل افزایش است، گفت: امسال افزایش آمار اهدای خون توسط بانوان استان در دستور کار قرار گرفته و اکنون وضعیت گروه خونی o منفی در استان نارنجی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون میانگین اهدای خون توسط بانوان در کشور کمتر از پنج درصد گزارش شده در حالی که این آمار در خراسان جنوبی ۶.۴ درصد است، افزود: در چهار ماه ابتدای امسال ۴۶۴ مورد اهدای خون از سوی بانوان انجام شده که این آمار در مدت مشابه پارسال ۲۸۸ مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فرآورده‌های خونی خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود، گفت: اکنون مرکز خون‌گیری در شهر‌های بیرجند، طبس و قاین فعال است و شهروندان برای اهدای خون می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه مرکز انتقال خون شهرستان فردوس نیز در صورت تأمین نیروی مورد نیاز امسال فعال خواهد شد، گفت: در تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات برای افزایش دسترسی عموم جامعه به خدمات انتقال خون از طریق احداث مراکز ثابت و سیار در نقاط مختلف استان نیاز به همکاری خیران داریم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در برخی مناسبت‌ها استقبال مردم برای اهدای خون بیشتر می شود که توصیه می‌شود برای نذر خون منحصر به ایام و مناسبت‌های خاصی نباشیم.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول