اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حراج حقوق بشر؛ ماکرون میزبان بن‌سلمان در کاخ الیزه

دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با ولیعهد عربستان سعودی که متهم به صدور دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی است با انتقاد گروه‌های حقوق بشری روبرو شده است.

حراج حقوق بشر؛ ماکرون میزبان بن‌سلمان در کاخ الیزه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قرار است امروز پنجشنبه میزبان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی باشد. این دیدار با انتقاد گروه‌های حقوق بشری روبرو شده است.

رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری رویترز دیدار ماکرون با محمد بن سلمان را بخشی از تلاش کشورهای غربی برای جلب حمایت عربستان سعودی به عنوان یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده نفت در بحبوحه جنگ در اوکراین دانسته‌اند. 

مخالفان دولت فرانسه و گروه‌های حقوق بشری، تصمیم ماکرون برای دعوت کردن بن‌سلمان به ضیافت شام در کاخ الیزه را مورد انتقاد قرار داده‌اند. محمد بن‌سلمان، بنا به شواهد مختلف فردی است که در سال ۲۰۱۸ دستور صدور قتل جمال خاشقچی و قطعه قطعه کردن آن در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را صادر کرد.

سفر ولیعهد سعودی به پاریس دو هفته بعد از دیدار جو بایدن با بن‌سلمان در ریاض انجام می‌شود. این دیدار با واکنش «آگنس کالامارد»،دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل همراه شد. او در توییتر نوشته است: «بازگرداندن حیثیت به این شاهزاده قاتل در فرانسه هم همانند ایالات متحده به عنوان سیاست واقع‌گرایانه توجیه خواهد شد، اما در واقع چیزی که غلبه دارد، التماس است. با واقعیت روبرو شویم.»

فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در تلاش هستند عواقب حمله روسیه به اوکراین در زمینه انرژی را مدیریت کنند. روسیه بعد از حمله به اوکراین در واکنش به تحریم‌های کشورهای غربی و حمایت تسلیحاتی آنها از اوکراین، ارسال گاز به اروپا را قطع کرده است. ماکرون از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت می‌خواهد که تولید خودش را افزایش دهد.

فرانسه علاوه بر این یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح‌های عربستان سعودی است که به دلیل جنایت‌هایش در جنگ یمن مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

ماکرون ماه دسامبر گذشته با بن‌سلمان دیدار کرد. آن دیدار نخستین گفت‌وگوی رهبر یک کشور عربی با ولیعهد سعودی بعد از غائله قتل خاشقچی بود. ماکرون در توجیه آن دیدار گفته بود که عربستان سعودی بزرگتر از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت.

ترور جمال خاشقچی در سن ۵۹ سالگی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول واکنش نمایشی کشورهای غربی را به همراه داشت. مدتی بعد از این ترور دستگاه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان به صورت مستقیم مجوز صدور خاشقچی را صادر کرده است.

دادستان‌های فرانسوی در حال بررسی شکوائیه‌هایی هستند که به دلیل نقش عربستان سعودی در جنگ یمن علیه بن‌سلمان مطرح شده است. سه سازمان حقوق بشری روز پنجشنبه به رویترز گفته‌اند با تنظیم شکایت‌نامه‌ای از مسئولان فرانسه خواسته‌اند به تحقیق درباره نقش بن‌سلمان در شکنجه و قتل خاشقچی بپردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول