اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

الجزیره: تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است

الجزیره گزارش داد که تعداد معتادان به رغم ممنوعیت کشت مواد مخدر از سوی طالبان در افغانستان افزایش یافته است.

الجزیره: تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، به رغم ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان تعداد معتادان در این کشور به دلیل فقر و فروپاشی اقتصادی افزایش یافته است. 

الجزیزه گزارش داد: اعتیاد در افغانستان همواره مشکل بزرگی بوده و طی سال‌های گذشته این کشور که از بزرگترین تولیدکننده تریاک و هروئین بوده، در حال حاضر به منبع اصلی تولید شیشه در جهان تبدیل شده است. 

این رسانه قطری افزود: علت اصلی اعتیاد در افغانستان فقر و درگیر بودن این کشور در سال‌ها جنگ و ناامنی بوده است. 

الجزیره افزود: اما به دنبال فروپاشی اقتصادی درپی تحولات اخیر سیاسی در افغانستان و قطع کمک‌های خارجی تعداد افراد معتاد در این کشور به رغم ممنوعیت مواد مخدر از سوی طالبان افزایش یافته و آنها در گوشه گوشه شهر کابل در پارک، زیر پل و تپه‌های کابل مشاهده می‌شوند.

 

 

براساس برآورد سازمان در سال 2015 نزدیک به 5 جمعیت افغانستان یعنی 2.3 میلیون نفر به مواد مخدر اعتیاد داشتند، هر چند در حال حاضر آمار مشخص از این افراد وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که آمار معتادان افزایش یافته است. 

دکتر زلمل، رئیس دپارتمان درمان معتادان افغانستان در این خصوص گفت: به رغم نبود آمار مشخص طی سال‌های اخیر، اما تعداد معتادان افزایش یافته است. 

 

 

به نوشته این رسانه هرچند طالبان کشت مواد مخدر را ممنوع کرده، اما همان سیاست دولت قبل مبنی بر درمان معتادان در کمپ ها که از سوی سازمان ملل حمایت می‌شود را ادامه داده است. 

طالبان به دنبال قدرت گرفتن در افغانستان و ممنوعیت مواد مخدر چندین بار اقدام به جمع‌آوری معتادان از سطح شهر کابل کرده و این افراد را در کمپ سابق نظامیان آمریکا تحت درمان قرار داده است. 

اما الجزیره گزارش داد که معتادان در این کمپ نظامی با سر و صورت تراشیده برای 45 روز نگهداری می‌شوند و در مدت ترک هیچ داروی دریافت نکرده و حتی به غذایی کافی نیز دسترسی ندارند. 

این رسانه قطری تاکید کرد که هیچ کدام از افراد معتاد در این کمپ‌ها درمان نشده و پس از بازگشت به اعتیاد خود ادامه می‌دهند. 

 

 

واشنگتن: کشت خشخاش در افغانستان افزایش یافته است

پیش از این بازرسی ویژه آمریکا در افغانستان یا سیگار در گزارشی از کشت مواد مخدر در افغانستان خبر داده بود.

براساس گزارش سیگار،  به رغم ممنوعیت مواد مخدر از سوی طالبان، کشت این محصول در  ولایت‌های جنوبی از جمله هلمند و قندهار طی سال جاری میلادی افزایش یافته است.

این نهاد آمریکایی اضافه کرد: مواد مخدر به راحتی در بازارهای محلی هلمند و قندهار دادو ستد شده و کشاورزان این منطقه چاره‌ای جز کشت این محصول در اوضاع اقتصادی کنونی افغانستان ندارند. 

این در حالی است که رهبری طالبان طی فرمانی در سراسر افغاستان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز ممنوع کرده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول