اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نشست کمیسیون‌های مجلس/ تاکید بر غیرقانونی بودن بلوکه کردن تسهیلات توسط بانک‌ها

نشست کمسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی عصر امروز یکشنبه 2 مرداد 1400 برگزار شد.

نشست کمیسیون‌های مجلس/ تاکید بر غیرقانونی بودن بلوکه کردن تسهیلات توسط بانک‌ها

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نشست کمسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی عصر امروز یکشنبه 2 مرداد 1400 برگزار شد.

* تاکید بر غیرقانونی بودن بلوکه کردن تسهیلات توسط بانک‌ها

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی آخرین وضعیت منابع و مصارف بانک‌های دولتی بررسی شد؛ همچنین اجرای تکالیف قانونی به ویژه احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور توسط بانک‌های مذکور با حضور مدیران عامل بانک‌های دولتی بررسی شد.

وی با بیان اینکه به موجب قوانین مختلف تسهیلات تکلیفی بر عهده بانک‌ها گذاشته شده که بار اصلی آن هم بانک‌ها دولتی و مشمول اصل 44 قانون اساسی تحمل می‌کنند و البته بار سنگینی است، افزود: از طرفی به منابع و مصارف بانک‌ها در این خصوص توجه نشده و برای بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها به موجب این قوانین تصمیم‌گیری شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه به گفته مدیران عامل بانک‌ها این حجم از تکالیف، قدرت برنامه ریزی و مدیریت بانک‌ها را به شدت کاهش داده گفت: اساسا بانک‌ها قدرت مانوری برای اینکه بتوانند مجموعه خود را همانند یک مجموعه سود آور اداره کنند، ندارند.  

طغیانی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد، به موجب ماده 45 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بانک‌ها و سر جمع تسهیلات تکلیفی که به موجب قانون متوجه بانک‌ها شده و همچنین عملکرد آنها تدوین و به صحن ارائه شود؛ عملکرد بانک‌ها نیز از این جهت مورد بررسی قرار می‌گیرد که ممکن است تمامی بانک‌ها عملکرد مناسبی در اجرای قوانین نداشته باشند که بر همین اساس مورد انتقاد مردم و نمایندگان نیز قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه برخی بانک‎‌ها در سال‌های گذشته تسهیلات ارزی پرداخت کردند، گفت: اما هم اکنون با توجه به جهش نرخ ارز واحد صنعتی دریافت کننده تسهیلات توان بازپرداخت ندارد؛ بر همین اساس باید هر چه سریع تر این موضوع تعیین تکلیف شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی بیان داشت: در این جلسه همچنین مقرر شد، مدیران عامل بانک‌ها پیشنهاداتشان را در جهت چابک تر شدن و عملکرد موثرتر نظام تامین مالی کشور برای تدوین برنامه هفتم ارائه و نگاه آسیب شناسانه ای نیز به برنامه ششم داشته باشند.

طغیانی در ادامه گفت: طی این جلسه مقرر شد، گزارشی از عملکرد بانک‌ها در اجرای ماده 56 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در خصوص کمک به طرح‌ها عمرانی  نیز توسط بانک‌ها ارائه شود تا میزان کمک به هر پررژه مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در مورد بلوکه کردن بخشی از تسهیلات پرداختی نیز موضوعاتی مطرح شد این امر غیر شرعی و غیر قانونی بوده و بانک‌ها حقی برای چنین کاری ندارند.

طغیانی در پایان گفت: بانک‌ها با این کار هزینه تسهیلات را برای مردم افزایش داده و  نارضایتی ایجاد می‌کنند؛ کاری که اساسا غیر قانونی و غیر شرعی بوده و اگر مجلس گزارشی این خصوص دریافت کند، مطابق با ماده 234 آیین نامه داخلی خود اقدام خواهد کرد. 

* کلیات طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۵۱ بررسی شد

محسن زنگنه نیز در تشریح نشست امروز(یکشنبه دوم مردادماه) کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: در جلسه امروز کلیات طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه مصوب سال 1351 مورد بررسی قرار گرفت و رای‌گیری آن به جلسات آینده موکول شد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح مذکور درباره اصلاح ساختار برنامه و بودجه‌ریزی کشور است و در آن به موضوعاتی مانند بودجه شرکت‌های دولتی، تفکیک منابع مالی هزینه‌های جاری دولت و دستگاه‌های اجرایی از منابع هزینه تملک سرمایه‌ای و.... رسیدگی شده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین از بررسی برنامه‌های نامزدهای تصدی عضویتی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان در نشست امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.

* تأکید کمیسیون آموزش مجلس بر تبدیل وضعیت سریع معلمان طرح مهرآفرین

رضا حاجی پور  هم در تشریح نشست امروز کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار کرد: در نشست امروز، بحث و بررسی در خصوص موضوع ساماندهی و تعیین تکلیف نیروی انسانی در آموزش و پرورش با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی، و معاون سازمان اداری و استخدامی کشور صورت گرفت.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی  افزود: در نشست امروز در خصوص تمامی گروه‌های غیر رسمی شاغل در آموزش و پرورش، اعم از آموزشیاران نهضت سواد آموزی، حق التدریسی، نیروهای خرید خدمات آموزشی، غیرانتفاعی، نیروهای خدماتی، کادر اداری و مشاوران مدرسه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

حاجی پور یادآور شد: در خصوص نیروهای طرح مهرآفرین نیز که برخی از آنان حدود 12 تا 15 سال سابقه کار دارند و تبدیل وضعیت آن‌ها هیچ بار مالی برای دولت ندارد، تأکید کمیسیون بر رسمی شدن این عزیزان که جمعیتی حدود 70 هزار نفر هستند، بود که مقرر شد این موضوع با موافقت آموزش و پرورش توسط سازمان اداری و استخدامی دنبال شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: همچنین در خصوص موضوع طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیز مقرر شد این موضوع از طریق سازمان امور اداری و استخدامی پیگیری شود.

* بررسی جزئیات لایحه نظام جامع باشگاه داری در کمیسیون فرهنگی

احمد راستینه هفشجانی هم در تشریح نشست کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در ابتدای جلسه امروز اخبار فرهنگی در حوزه سینما و تئاتر با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. 

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان در مجلس یازدهم افزود: در ادامه نشست امروز بررسی لایحه نظام جامع باشگاه داری با حضور معاونت وزارتخانه ورزش و جوانان و مرکز پژوهشهای مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادات خود را در جهت عملیاتی شدن این لایحه مطرح کردند، این لایحه ابتدا با ۱۵ ماده و۳ فصل به مجلس ارائه شد که طی نشست‌های مشترک دولت و مجلس به ۲۸ ماده توسعه پیدا کرد که تقریبا یک نظامنامه جامع و کاملی برای ایجاد و اداره باشگاههای ورزشی است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی با اشاره به جزئیات این نظام نامه ورزشی، اظهار کرد: توسعه ورزش همگانی  برای رسیدن ورزش قهرمانی و حرفه ای از اهداف کلان لایحه نظام باشگاه داری است که تلاش دارد نقش آفرینی بخش خصوصی را در ورزش حرفه ای پررنگ کند.

وی ادامه داد: لایحه نظام جامع باشگاه داری به سمت توسعه رشته‌های پر مدال، آیینی، سنتی و واجد ارزش حرکت می‌کند و همچنین برای توسعه باشگاههای ورزشی به سمت اتحادیه‌های باشگاه داری در بخش عمومی و حرفه ای برای ایجاد یک نظامنامه صنفی در جهت رصد و نظارت بر عملکرد باشگاهها پیش می‌رود، در جلسه امروز مقرر شد لایحه نظام جامع باشگاه داری روز سه شنبه مورد بحث و بررسی صحن و کمیسیون قرار بگیرد؛ امیدوارم با در نظر گرفتن پیشنهادات سایر نمایندگان در روز سه شنبه رای گیری در مورد کلیات آن صورت پذیرد.

راستینه با اشاره به استماع برنامه های داوطلبان عضویت در شورای نگهبان (به عنوان حقوقدان) یادآور شد: امروز ۶ نفر از معرفی شدگان برای عضویت شورای نگهبان در کمیسیون حضور داشتند که جزئیاتی از برنامه‌های خود را ارائه نمودند و در پایان پاسخگوی سوالات نمایندگان بودند.

* سالانه ۱۷۰ میلیون تن زباله و پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی نیز در تشریح جلسه امروز کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس، گفت: در جلسه امروز لایحه اصلاح قانون پسماند با حضور مسئولانی از سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگرچه این قانون مترقی در سال 83 به تصویب رسیده اما پس از گذشت 18 سال نیازمند بازنگری در حوزه پسماند است، افزود: نبود ضمانت کافی برای اجرای قانون در حوزه پسماندها، ابهام درخصوص برخی از تعاریف، نقص در ساختار حاکمیتی مدیریت پسماندها، ناکافی بودن قوانین در رابطه با کاهش پسماندها و نبود ضمانت کافی برای اجرای قانون ازجمله دلایل ارائه لایحه اصلاح قانون پسماندها به شمار می‌آیند به همین دلیل این لایحه در دست بررسی کمیسیون است.

به گفته وی ایجاد ساختار مدیریتی در وزارتخانه‌های مرتبط، رفع ابهام از تعاریف، استفاده از ابزار امتداد مسئولیت تولیدکننده برای کاهش پسماندها، تعیین ابزارهای مالی برای ساختارهای مدیریتی پسماندها و... ازجمله پیشنهادات مسئولان و حاضران برای اصلاح این قانون به شمار می‌آیند.

این نماینده مجلس بیان کرد: سالانه 22 میلیون تن پسماند عادی، 33 میلیون تن پسماند صنعتی و 170 میلیون تن زباله و پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود.

اعظمی ادامه داد: در پایان مقرر شد؛ این لایحه مجددا توسط کمیته محیط زیست کمیسیون بررسی و پس از بررسی نهایی در کمیسیون به صحن علنی ارسال شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی به دستور کار دیگر امروز کمیسیون متبوعش اشاره کرد و گفت: رفع موانع تولید به خصوص در بخش ارزی و سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی دستور کار بعدی کمیسیون بود.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی این است که در طول 40 سال گذشته تفاوت قیمت ارز آزاد و ارز دولتی برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: پیشنهاد داده شد؛ از اعطای تسهیلات ارزی به هر نوعی خودداری شود، همچنین به این نتیجه رسیدیم که بانک مرکزی، بیمه ایران و سازمان دارایی وظایف خود را در مقابل سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان انجام نداده‌اند و نوسانات نرخ ارز و تفاوت قیمت ارز آزاد و نیمایی سبب گران شدن بسیاری از محصولات و نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه پیشنهاد داده شد؛ ارزی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد به صورت ریالی به نرخ روز محاسبه شود و تعهد ارزی را به صورت ریالی از سرمایه‌گذار بگیرند تا تورم بر سرمایه‌گذار اثر منفی نداشته باشد چراکه این پیشنهاد از ورشکستگی سرمایه‌گذار جلوگیری می‌کند، ضمن آنکه دولت باید بستر امنی برای سرمایه‌گذار فراهم کند.

* بدترین وضعیت درگیری کرونا بر اساس جمعیت مربوط کدام استانهاست؟

زهرا شیخی هم در تشریح نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از استماع گزارش معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس انستیتو پاستور و مسئولان سازمان غذا و دارو برای مقابله با سویه جدید ویروس کرونا خبر داد و گفت: رئیس انستیتوپاستور در این نشست مطرح کرد که سویه های جدیدی وارد کشور شده و به نظر می رسد که مقاومت به واکسن در این سویه های جدید وجود دارد.

وی افزود: همچنین سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در مورد سویه جدید کرونا توضیحاتی را ارائه و اعلام کرد که در سه هفته اخیر ابتلا به کرونا رو به افزایش بوده و معیار برای تشخیص یا بستری، تست پی سی آر نیست زیرا مثبت یا منفی کاذب آن زیاد بوده بنابراین علائم بالینی مهم است؛ وی همچنین بیان کرد که در حال حاضر بدترین وضعیت درگیری کرونا بر اساس جمعیت مربوط به استان های کرمان، قم، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری است البته سویه های جدید کرونا در دنیا شیوع پیدا کرده و تنها مختص ایران نیست و شدت مسری بودن سویه های جدید بسیار بالا است و کشندگی کمتری دارند؛ اعضای کمیسیون بهداشت و درمان هم اظهاراتی را در مورد اتفاقات اخیر در حوزه دارو مطرح کردند.

شیخی یادآور شد: طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در مورد افزایش ظرفیت پزشکی و چالش های موجود مسائلی را مطرح و تاکید کرد که طی سه سال اخیر 2500 پزشک و 2400 دندان پزشک تربیت کردیم اما 2800 نفر اقدام به اخذ مدارک برای مهاجرت کردند یعنی 1.2 دهم برابر پزشکانی که تربیت کردیم مهاجرت کردند و این زنگ خطری جدی است و باید علت شناسی و آسیب شناسی شود ضمن اینکه دانشگاه آزاد نسبت به تربیت نیروی پزشک و دندان پزشک مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و جذب هیات علمی آن بسیار سخت تر از وزارت بهداشت است و بسیاری از  فارغ التحصیلان جذب مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده ها و دانشگاه های دولتی می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم ادامه داد: رئیس دانشگاه آزاد مطرح کرد که طرح هایی برای همکاری با تامین اجتماعی در حوزه های آموزش و درمان  در حال بررسی است اما هنوز به نتیجه نرسیده اند.

 وی از انتخاب ناظران کمیسیون در شورای‌ عالی بیمه سلامت کشور، شورای ملی ایمنی زیستی، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران و شورای‌ عالی نظام پرستاری، شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، شورای عالی نظام پزشکی، ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در نشست امروز کمیسیون خبر داد و گفت: اسامی نمایندگانی که اعلام آمادگی کردند برای انتخاب نهایی ناظران به صحن علنی ارائه می شود.

شیخی با یادآوری بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، افزود: پس از بحث و گفت و گوهای صورت گرفته با کلیات این طرح مخالفت و از دستور کار کمیسیون خارج شد.

* مشکلات و چالش‌های صنعت دارو بررسی شد

علی اکبر کریمی نیز در تشریح نشست امروز  کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دستورکار نخست امروز کمیسیون بررسی مشکلات و چالش‌های صنعت دارو و تجهیزات پزشکی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن‌ها و سندیکاهای مرتبط بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: مطالبات گسترده شرکت‌های تولیدی دارو از شرکت‌های پخش دارو و در ادامه مطالبات این شرکت‌ها از داروخانه‌ها و مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌ای یکی دیگر از چالش‌های این صنعت بود که با پیگیری‌های هفته‌های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه لزوم نوسازی تجیهزات و ماشین‌آلات خط تولید و سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت دارو از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست امروز بود، ادامه داد: متاسفانه براساس گزارش‌های ارائه شده طی 5 سال گذشته نرخ سرمایه‌گذاری از نرخ استهلاک این صنعت کمتر شده که باید هرچه سریعتر این موضوع رفع شود.

وی با بیان اینکه حدود 250 میلیون دلار منابع مالی برای نوسازی و سرمایه‌گذاری در صنعت دارو نیاز است، افزود: امیدواریم این منابع موردنیاز فراهم شود تا ماشین آلات و تجهیزات صنایع موجود در این حوزه بازسازی شود.

کریمی با بیان اینکه اگرچه حدود 97 درصد تولید داروی موردنیاز کشور در داخل انجام می‌شود اما 3 درصد باقی مانده وارداتی است، تصریح کرد: سرمایه گذاری‌های جدید به ویژه در شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به افزایش داروهای تولید داخل کمک کند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین از استماع برنامه‌های داوطلبان عضویت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان در کمیسیون متبوعش خبر داد.

* اکتشاف میدان گازی جدید در ضلع شمالی پارس جنوبی با ذخیره حداقل یک تریلیون مترمکعب گاز طبیعی

مالک شریعتی هم در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به حضور مدیرعامل شرکت پتروپارس و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: در جلسه امروز مدیرعامل شرکت پتروپارس گزارشی از اقدامات انجام داده، برنامه‌های چند ماه‌های اخیر این شرکت و برنامه‌هایی -که برای پروژه‌های در دست اجرا دارند- به ویژه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی ارائه کرد، چراکه توسعه این میدان پس از تاخیر چند ساله بر عهده شرکت پتروپارس گذاشته شده و قرار است طی یک الی دو سال آینده به ظرفیت نهایی تولید برسد. آقای موسوی مدیرعامل پتروپارس تاکید کرد که بومی‌گزینی در پروژه‌های این شرکت در نواحی نفت‌‎خیز و گازخیز کشور با دقت و سرعت بیشتر دنبال خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گزارشی از پروژه‌های اصلی این شرکت ارائه کرد که بحث اصلی پیرو "پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی" بود، البته اکنون جمع‌بندی بر فشارافزایی در خشکی است، قرار است این فشارافزایی را در مجموعه 12 فاز به صورت 3 هاب بزرگ و هر کدام 4 فاز انجام دهند تا 100 میلیون مترکعب در روز به تولید پارس جنوبی افزوده شود تا ظرفیت پالایشی را در سقف 800 میلیون مترمکعب بدست آوریم. آقای مشکین فام تصریح کرد؛ در اثر تاخیر در اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت‌های قبل، معادل حداقل ۴ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی به کشور زیان وارد آمده است.

وی به خبر مهم مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اشاره کرد و افزود: به گفته وی کارهای اکتشافی نیز در حال انجام است و مراحل اولیه 2 اکتشاف‌ از 4 عملیات اکتشافی برنامه‌ریزی شده انجام شده است که البته اکتشاف یک میدان نفتی سبک به نام یلدا پیش‌بینی شده که باید تکمیل شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین در شمال میدان گازی پارس جنوبی میدان جدیدی کشف شده است که طبق تخمین اولیه، حدود یک تریلیون مترمکعب ظرفیت گاز طبیعی دارد و البته پیش‌بینی می‌شود درصورت کامل‌تر شدن این اکتشاف، مخزن بزرگ‌تری نیز در میان باشد و امکان تولید را در آینده برای کشور فراهم کند.

* برگزاری انتخابات اعضای هیئت رییسه کمیسیون اصل 90

سخنگوی کمیسیون اصل نود هم در تشریح برگزاری انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون در سومین سال فعالیت خود اظهار داشت: بعد از انتخاب حجت‌الاسلام پژمانفر به عنوان رئیس کمیسیون در صحن مجلس، امروز انتخابات دیگر اعضای هیئت رییسه در کمیسیون برگزار شد و آقایان حجت‌الاسلام سید محمود نبویان  به عنوان نایب رئیس اول و حجت الاسلام حسن شجاعی به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین با نظر اجماعی اعضای کمیسیون، بنده نیز در جایگاه سخنگوی کمیسیون اصل نود همچنان انجام وظیفه خواهم کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود در خصوص دبیران کمیسیون نیز گفت: با رای اعضا خانم الهام آزاد به عنوان دبیر اول و آقای سیدناصر حسینی پور به عنوان دبیر دوم کمیسیون انتخاب شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول