اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

97 درصد کشت خربزه در تربت جام به روش نوین است

قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با تاکید بر تغییر سیاستگذاری کشت منطقه ای از سنتی به نوین گفت: کشت زیرخاکی و تِیپ خربزه نمونه بارز صرفه جویی در بحران آبی است.

97 درصد  کشت خربزه در تربت جام به روش نوین است

به گزارش خبرگزاری فارس در تربت جام، محمد صبور قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ظهر امروز در جشنواره خربزه و تجلیل از برترین های کشاورزی و عکس پالیز در تربت جام، گفت: برگزاری چنین نشست ها و همایش ها تلنگری اساسی براصلاح شیوه های مدیریت کاشت، داشت و برداشت از مرزعه تا مصرف است که تلاش بی وقفه مجاهدان اقتصادی کشور را نشان می دهد.

 وی با مروری به نخستین جشنواره خربزه در سال 90 ، گفت: 11 سال پیش اتفاقاتی در این شهر رخ داد که یکی از دغدغه های اصلی معاون وزیر وقت جهاد، سوق دادن کشاورزان به ایجاد اصلاح آبیاری سنتی به روش های نوین و روی آوردن به کشت نشائی درعبور از بحران آبی بود که الحمدلله در این همایش بخش اعظم آن مرتفع شد.

 قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با تاکید بر تغییر سیاستگذاری کشت منطقه ای از سنتی به نوین تصریح کرد: کشت زیرخاکی و تِیپ خربزه نمونه بارز صرفه جویی در بحران آبی است که لازم است محققان، اهل علم و فارغ التحصیلان و دانشجویان برای ایجاد بهره وری بیشتر روی این پروژه ها وقت بگذارند.

صبور با اشاره به رونمایی از رقم خاتونی خربزه تربت جام به عنوان نمونه کشوری تصریح کرد: پس از گذشت 11 سال خوشبختانه این محصول رشد فزآینده ای نسبت به آن سال ها داشته است و توان بهره وری از 15 تن در هکتاربه 20 تا 25 تن درهکتار افزایش داشته است.

وی با اشاره به لزوم کاهش سطح زیر کشت و افزایش بهره وری در کشت خربزه متذکرشد: با توجه به مسائل سیاسی جهان و توقف صادرات محصولات غذایی و کشاورزی،  قدردان کشاورزان کشور و خراسانی هستیم که به کشت های راهبری و استراتژیک مانند جو، گندم و علوفه توجه ویژه ای دارند.

 قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با تاکید برمکلف بودن به پرداخت مطالبات کشاورزان درهفته جاری، گفت: تربت جام به عنوان قطب کشاورزی منطقه محسوب می شود که خوشبتانه 97 درصد کشت خربزه شهرستان به صورت تِیپ و آبیاری مالچ صورت می گیرد که با کاهش سطح زیرکشت به گسترش کشت ذرت و علوفه هم توجه ویژه ای صورت گیرد.

لزوم ثبت ملی خربزه تربت جام

 در ادامه حسین جمشیدی فرماندار تربت جام گفت:امیدواریم با برگزاری جشنواره خربزه در مورد صنایع تبدیلی خربزه به نتایج مطلوبی برسیم و خربزه تربت جام ثبت ملی شود.

وی با اشاره به کاهش مصرف آب در کشت خربزه به روش نوین، افزود: یکی از صنایع که درتربت جام مغفول مانده است صنایع تبدیلی خربزه است که انشاالله سرمایه گزاری در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول