اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

الگوی شهریه مهدهای کودک تهیه شد/ آغاز رویداد یارستان کودکستان از امروز

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک به تشریح جزئیات برنامه یارستان کودکستان پرداخت و از تهیه الگوی شهریه مهدهای کودک خبر داد.

الگوی شهریه مهدهای کودک تهیه شد/ آغاز رویداد یارستان کودکستان از امروز

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در نشست خبری برنامه «یارستان کودکستان»، اظهار کرد: تربیت دوره کودک سازنده نظام آموزش و پرورش است و اگر دنبال تحول در تعلیم و تربیت هستیم، ناگزیر به توجه به این دوره هستیم.

وی به عنوان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اشاره کرد و ادامه داد: اگر این سازمان، ملی نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟ در حقیقت کلمه «ملی» به این معناست که توجه به این دوره صرفاً توسط آموزش و پرورش و دولت محقق نمی‌شود و عزم ملی نیاز دارد؛ اما متأسفانه برای برخی نهادها این عنوان جا نیفتاده است.

*نیازمند عزم ملی برای ظهور و بروز نقش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستیم

همتی‌فر به دغدغه‌هایی در جامعه چون آسیب‌های اجتماعی و جمعیت اشاره کرد و افزود: حل مشکل خیلی از این دغدغه‌ها در دوره کودکی انجام می‌شود مثل طرح همیار پلیس که برای حل مشکل تصادفات جاده‌ای پیش‌بینی شد و موفقیت‌آمیز بود.

وی با بیان اینکه نیازمند عزم ملی برای ظهور و بروز نقش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستیم، گفت: این عزم ملی صورت نگرفته و موانع جدی بر سر راه آن قرار دارد. 

* در حال حاضر بازار کودک در دسترس عاملان تربیتی قرار نگرفته است

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه مقرر شده نام همه مراکز کودک، کودکستان نامیده شود، اظهار کرد: این سؤال مطرح است که نیروهای متخصص در این سازمان به کار گرفته شده است و محتواهای مناسب وجود دارد؟ و این در حالیست که در حال حاضر بازار کودک در دسترس عاملان تربیتی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه در ابتدا ساماندهی مراکز کودک و بعد توسعه کمی و کیفی مدنظر است، افزود: در دوره کودکی نقش پدر و مادر را نادیده گرفتیم و این در حالیست که تعلیم و تربیت به ویژه در دوره سه ساله اول بر عهده والدین است؛ آیا محتوای فرآوری شده داریم که کمک کند تا نسل باکیفیت داشته باشیم؟

همتی‌فر با بیان اینکه کودکستان ها غیردولتی هستندو هیچ کودکستان دولتی نداریم، افزود: باید از بخش غیردولتی حداکثر استفاده را ببریم البته صلاحیت کیفی برای ما مهم است. مثلا در دوران کرونا مصرف چند رسانه‌ای کودک افزایش یافت اما چقدر کیفی است؟

* آغاز رویداد یارستان کودکستان از امروز

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: منابع تربیتی و آموزشی دوران کودکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و به طور غیر مستقیم بر رشد کودک و فرآیندهای یادگیری وی مؤثرند؛ در نتیجه استفاده از محتواهای مفید در روند یادگیری کودکان و نیز ظرفیت‌های دغدغه‌مندان این حوزه در اولویت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک(توتک)، رویداد یارستان کودکستان را با هدف سامان‌دهی و ارتقای سطح کمی و کیفی محتواهای مناسب برای کودکان زیر هفت سال برگزار می‌کند.

همتی‌فر اضافه کرد: محورهای این رویداد شامل «طرح درس‌ها و کاربرگ‌های آموزشی و پرورشی»، «کتاب کودک و کتاب کار کودستان»، «بازی، اسباب‌بازی و محصولات کمک آموزشی»، «سامانه، نرم‌افزار‌های موبایل و رایانه» و «تولید صوتی، تصویری(دارای ماهیت دیجیتال)» است‌.

وی با بیان اینکه رویداد یارستان کودکستان از تاریخ دوم مرداد لغایت ۱۰ شهریور برگزار می‌شود، گفت: شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام لازم است در بازه زمانی دوم الی بیستم مرداد به سایت رویداد مراجعه کرده و نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه اعلام نتایج اولیه در ۲۸ مرداد انجام می‌شود، افزود: مهلت ویرایش و اصلاح آثار ۲۸ مرداد الی ۳۱ مرداد است و داوری از ۳۱ مرداد تا ۴ شهریور انجام می‌شود و در نهایت رویداد و اختتامیه ۸ تا ۱۰ شهریور انجام می‌شود.

وی به فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اشاره کرد و گفت: سازمان تعلیم و تربیت کودک، ملی است و  تصدی‌گر نیست و نه تنها مسؤولیت تربیت کودکان زیر ۷ سال، بلکه والدین آنها نیز مدنظر است.

* با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موازی‌کاری نداریم

همتی‌‌فر اظهار کرد: زمانی که این سازمان شکل گرفت ۵۰ هزار کودکستان و مهدکودک در کشور فعالیت می‌کرد که باید ساماندهی می‌شد و این در حالیست که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هنوز استقرار نیفتاده است و واحد‌های استانی شکل نگرفته است و همچنین قوانین زیرساختی که باید مصوب و ابلاغ می‌شده است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هنوز تکمیل نشده است و دوران کرونا شرایط را سخت‌تر کرد.

وی به تفکیک فعالیت سازمان تعلیم و تربیت کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر دو زیر مجموعه آموزش و پرورش هستند؛ سازمان تعلیم و تربیت کودک یک سازمان ملی برای تنظیم‌گری تعلیم و تربیت کشور است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت دولتی برای ارائه خدمات دولتی به شکل تصدی‌گری با هدف کشف استعدادهای کودک است؛ همچنین کار کانون برای کودکان ۶ سال به بالاست البته در تولیداتش برای کودکان زیر ۶ سال هم ورود کرده است و باید این کانون از قوانین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تبعیت کند و جلساتی هم داشتیم و موازی کاری نداریم.

*آیین‌نامه صدور مجوز تأسیس کودکستان‌ها به تصویب هیأت امنا رسید

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: ۱۶ ماه از تأسیس این سازمان روی کاغذ می‌گذرد و جا دارد از آقای حاجیان‌زده که ۱۰ ماه برای استقرار آن تلاش کردند تشکر کنیم اما فعالیت فرایندی دارد که برخی از آن، ملموس نیست مثلا جا انداختن خود هویت یا ریل گذاری محتوایی و برنامه‌ای، نمونه‌ای از آن است.

وی اضافه کرد: در اولین اقدام، سند راهبردی برای سازمان تنظیم شد که ویرایش دوم آن با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد؛ کار دوم آغاز تدوین آیین‌نامه هاست تا کودکستان‌ها را راهبری کنیم. آیین‌نامه‌هایی که توسط سازمان بهزیستی و مدارس غیردولتی تدوین شده بود، بررسی و تحلیل شد و به دنبال باز کردن میدان هستیم. آیین‌نامه صدور مجوز تأسیس کودکستان‌ها به تصویب هیأت امنا رسید و الگوی شهریه نیز تهیه شده و باید توسط هیأت امنا بررسی شود‌.

همتی فر افزود: در حال حاضر مربیان مهد هویت حرفه‌ای ندارند و وجهه کاری‌شان دیده نمی‌شود که باید بسته‌های حمایتی توسط نهادهای ذی‌ربط دیده شود و البته ما هم پیشنهاداتی داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول