اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

روایت گره‌هایی که گره می‌گشاید

صبح تازه دمیده است، پشت دار قالی می‌نشیند، بسم‌الله می‌گوید و هزار توی دلش غرق در امید می‌شود، با خود می‌اندیشد که رج به رج می‌بافم تا محتاج کسی نباشم، رج به رج می‌بافم تا توانمند شوم.

روایت گره‌هایی که گره می‌گشاید

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، صبح تازه دمیده است، پشت دار قالی می‌نشیند، بسم‌الله می‌گوید و هزار توی دلش غرق در امید می‌شود، با خود می‌اندیشد که رج به رج می‌بافم تا محتاج کسی نباشم، رج به رج می‌بافم تا توانمند شوم.

این کار هر روز یک زنی است که هر روز پای دار قالی می‌نشیند، دنیایی پر از نقش و نگار می‌بافد تا آرزویش رنگ واقعیت بگیرد.

نقش ترنج، خشتی، گل‌ها و شکوفه‌های زیبا و رنگی، نقش اسب‌ها، شکارگاه، سیمرغ و تصویر آسمان آبی و سبزه‌زار، نقش دریا و مهتاب، نقش خیال در خیال با سرانگشت‌های هنرمندانه بافندگان یک به یک جان می‌گیرند.
انگار رنگ‌ها را حس می کنی و زبان نقش‌ها را می فهمی، در پس هر تصویر حکایتی است و برای اتمام هر نقش تلاشی بی وقفه لازم است.
رج به رج که پایان می‌پذیرد، بافته ‌ات بلند و بلند می‌شود از زمین کنده و به سوی آسمان بالا می‌رود، طول دار قالی که بافته می‌شود، تصاویر جان می‌گیرند و زیبایی هنرمندانه را در پس این رنگ‌های متعدد با تمام وجودت احساس می‌کنی.
حالا برای رسیدن دست‌هایت به رج‌های بالاتر باید جایگاهت را بالاتر ببری تا دوباره به نقش و خیال دستان هنرمندانه‌ات دست یابی، بله اینها داستان تلاش زنی است که گذشته تلخی دارد اما امیدوارانه و با توکل به خدا پشت دار قالی رج به رج رویاهایش را گره می‌زند تا گره مشکلاتش باز شود.

به گفته خودش روزنه‌های امید در زندگی‌‎اش وقتی پدیدار شد که این خانواده تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفت و از تاریکی رهایی یافت.
از همان روزهای نخست، مشاوره‌های کمیته امداد راهکارهای مناسبی را به این خانوار ارائه می‌کرد تا بتوانند در کنار مهارت‌های زندگی، گام در مسیر توانمندی بگذارند و به خودکفایی برسند.

 بانوی کارآفرین که از قبل با بافت فرش آشنا بود، پس از مشاوره‌های مددکاران به سراغ دریافت وام رفت، وامی که روزنه‌ای برای نجات او و زندگیش شد.

شاید برای ما که از بیرون نگاه می‌کنیم چله‌کشی، نقشه‌خوانی و گره‌زدن در قالی‌بافی سخت و پیچیده به نظر می‌آید، اما بانوی کارآفرین کمیته امدادی در این کار خبره شده و با همین گره‌ها آرزوهایش را می‌بافد.

این مددجو که دو سال قبل 50 میلیون تومان وام اشتغال از کمیته امداد گرفت تا با قالی بافی چرخ زندگی‌اش بگذرد.

گفت‌وگوی این کارآفرین با خبرنگار فارس را در زیر می‌خوانید:

خانم ابطحی ‌پور از اول داستان برایمان بگویید، چطور شد که به کمیته امداد مراجعه کردید؟

خب من و همسرم شغلی نداشتیم، من هم تنها کاری که بلد بودم، همین قالیبافی بود، پس برای گذران زندگی باید کاری می‎کردیم به همین خاطر برای کمک به کمیته امداد مراجعه کردم.

وقتی داستان زندگی‌ام را برای مشاوران شغلی گفتم، پیشنهاد کردند که وام اشتغالزایی دریافت کنم و روی پای خودم بایستم.

و بعد چه شد؟

خب هیچ‌کس از توانمند شدن بدش نمی‌آید، من هم با توکل به خداوند و با راهنمایی مشاوران کارم را شروع کردم و به دنبال کارهای دریافت وام رفتم.

پس از طی مراحل اداری موفق به دریافت 50 میلیون تومان وام شدم و از همان روز کارم را شروع کردم.

با 50 میلیون تومان چه کردید؟

ببینید من قبل از اینکه به کمیته امداد مراجعه کنم، فرش می‌بافتم اما برای صاحب کار و این نوع فعالیت هیچ سودی برایم نداشت به همین خاطر تصمیم گرفتم مستقل شوم.

یعنی علاوه بر 50 میلیون تومانی که از کمیته امداد دریافت کردم، 20 میلیون هم خودم هزینه کردم تا لوازم اولیه یک فرش را تهیه کنم.

یعنی 70 میلیون تومان برای یک فرش هزینه کردید؟

بله همینطور است، چون مواد اولیه فرش بسیار گران قیمت است و قبل از دریافت وام من توان خرید آنها را نداشتم.

یعنی تا قبل از دریافت وام کارگری می‌کردید؟

بله، یعنی اکثر قالیبافان به عنوان بافنده برای تاجران کار می‌کنند و فقط دستمزد می‌گیرند که این دستمزد در مقابل سود کلان فرش بسیار ناچیز است.

خب بعد از خریداری لوازم اولیه فرش چه کردید؟

بعد از آن چله‌کشی و مراحل اولیه فرش را انجام دادم و کارم را با توکل به خداوند شروع کردم.

این کار برای چند نفر اشتغالزایی کرد؟

برای سه نفر، خودم همسرم و یک خانم دیگر.

و زمان بازدهی فرش چه مدت است؟

خب ببینید، ابعاد فرش من بسیار بزرگ است و در کمتر از یک سال نمی‌شود آن را بافت به همین خاطر شاید در یک سال آینده تمام شود.

پس در این مدت برای گذران زندگی چه می‌کنید؟

در کنار فرشبافی و حمایت های کمیته امداد کارهای متفرقه نیز انجام می دهیم تا درآمدی برای گذران زندگی تا زمان کامل شدن فرش و فروش آن داشته باشیم.

برنامه‌ای برای توسعه کارتان دارید؟

بله، ولی همانطور که قبلا هم عرض کردم لوازم فرشبافی بسیار گران است و با کامل شدن فرش و فروش آن می خواهم کارم را توسعه دهم.

روال دریافت تسهیلات از کمیته امداد را برای خانم‌هایی که شاید آشنایی با مراحل دریافت وام را ندارند می‌فرمایید؟

بله حتما، پرداخت وام اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد، چند مرحله دارد؛ در مرحله اول فرد متقاضی از خدمات استعداد سنجی و مشاوره شغلی این نهاد بهره‌مند می‌شود، در مرحله بعدی، او براساس نیازسنجی در دوره‌های آموزش فنی و مهارتی به‌ طور رایگان شرکت می‌کند.

پس از امکان‌سنجی و تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی طرح اشتغال‌زایی مددجو، تسهیلات اشتغال‌زایی با هدایت، نظارت و پشتیبانی کمیته امداد به فرد متقاضی پرداخت می‌شود.

بعد از راه‌اندازی کسب‌و کار هم تا زمانی که طرح اشتغال به خودکفایی کامل برسد کارشناسان فنی اشتغال کمیته امداد بر نحوه فعالیت طرح نظارت دارند تا ضمن کمک به پایداری طرح از شکست طرح جلوگیری کنند.

طرحی که من به کمیته امداد ارائه کردم، مطابق با مهارتی بود که داشتم و داشتن مهارت پایداری طرح را تضمین می‌کند و توصیه من به همه این است که قبل از اقدام به هرکاری مهارت آن کار را یاد بگیرند و بعد اقدام به راه‌اندازی شغل کنند که در این زمینه نیز کمیته امداد حمایت‌های خوبی را انجام می‌دهد.

گفتنی است، با اقدامات اثر بخش انجام شده از طریق کمیته امداد استان زنجان در سال گذشته قریب به 5 هزار و 400 فرصت شغلی برای مددجویان زیرپوشش این نهاد و سایر اقشار نیازمند استان با سرمایه‌گذاری بیش از 162 میلیارد تومان ایجاد شده است و برنامه‌ریزی ایجاد قریب به  6 هزار و 700 فرصت شغلی در سال جاری از برنامه‌های این نهاد با رویکرد توانمند سازی و ایجاد زمینه استقلال اقتصادی و معیشتی جامعه هدف است.

انتهای پیام/73005/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول