اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بارانی سیل‌آسا در چله تابستان/ ۲۱ نفر در رودبال غرق شدند

روز گذشته سد رودبال زنان، مردان و کودکانی را در خود بلعید که برای ساعاتی تفریح آخر هفته فارغ از دغدغه روزمرگی‌ها، دل را روانه طبیعت کرده بودند بدون اینکه لحظه‌ای خیال راهی بی‌بازگشت به ذهن‌شان خطور کرده باشد.

بارانی سیل‌آسا در چله تابستان/ ۲۱ نفر در رودبال غرق شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کودکان سرگرم بازی بودند و عده‌ای آب‌تنی می‌کردند، برخی در لا به لای نجواهای دوستانه از خودشان عکس به یادگار می‌انداختند و از خنده ریسه می‌رفتند، بی‌توجه به صدای فریادهای موتور سواری که در حوالی رودخانه فریاد "سیل آمد" سر داده بود، همان موتورسواری که به مثابه دهقان فداکار جان بسیاری را از سیلی هولناک نجات داده بود. 

ساعات پایانی آخرین روز از اولین ماه تابستان، خورشید هنوز می‌سوزاند و مردم با خیالی آسوده در کنار سد رودبال، منطقه‌ای خوش آب و هوا در شهرستان استهبان در منطقه سلطان شهباز تفریح می‌کردند و کودکان سرگرم بازی‌ بودند. 

در مخیله کسی نمی‌گنجید که تا دقایقی دیگر رودخانه دهان باز می‌کند و عزیزانشان را در خود فرو می‌برد! 

آخر شاید عجیب باشد که درست وسط چله تابستان باران به حدی شدت یابد که رودخانه طغیان کند و مردم و خودروهایشان را ببلعد. 

هیچکس تصور نمی‌کرد در پی بروز این حادثه دردناک جان ۲۱ هم‌وطن گرفته و تعدادی مفقود شوند، آماری که همچنان در حال افزایش است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس می‌گوید: اخبار سراسری ساعت ۱۴ روز ۲۱ تیرماه نسبت به بروز باران‌های سیل‌آسا هشدار داده و مردم را از نشستن و رفت و آمد در کنار رودخانه‌ها برحذر داشته بود. 

خلیل عبدالهی در گفتگو با فارس اظهار می‌دارد: در پی وقوع این حادثه تا کنون ۲۱ نفر فوت کرده و ۲ نفر مفقود شده‌اند.

وی می‌افزاید: همچنین طی این عملیات ۱۳ خودرو از سیل بیرون کشیده شده، ۵ مصدوم در بیمارستان هستند، ۵۵ نفر از مرگ حتمی نجات یافته و حدود ۳ هزار نفر از محوطه سیل‌زده به مکان امن منتقل شده‌اند.

طغیان رودخانه با این شدت بارندگی دور از ذهن بود 

فرماندار شهرستان استهبان در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز می‌گوید: آمار فوتی‌ها تا این لحظه به ۲۱ نفر رسیده است. 

کارگر با بیان اینکه از این تعداد هنوز سه نفر شناسایی نشده‌اند، عنوان می‌کند: از ساعت ابتدایی این رخداد حدود ۱۸ و ۳۰ دقیقه ۳۱ تیرماه عملیات جستجو توسط ۵۵ گروه امدادی با تجهیزات در حال انجام است. 

وی می‌افزاید: بارندگی در عرض ۳۰ دقیقه در نی‌ریز و لایزنگان داراب رخ داد و تبدیل به سیل شد و شدت بارش به این میزان پیش‌بینی نشده بود و کسی تصور همچین اتفاقی را نمی‌کرد.

بر اساس اخرین امار اعلام شده از تعداد ۲۱ فوتی، ۱۲ نفر زن و ۸ نفر مرد هستند و یک نفر شناسایی نشده است، همچنین ۸ نفر از این تعداد خردسال هستند.

 

منطقه سیل‌زده بارندگی نداشت 

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی فارس نیز درباره پیش‌بینی وضعیت بارش در این نقطه عنوان می‌کند: این منطقه بارشی نداشته و بارش‌های ناشی از شهرستان نی‌ریز و روستای لایزنگان داراب سبب منجر به طغیان این رودخانه شده است. 

علیرضا فروزان‌راد در گفتگو با فارس می‌افزاید: پیش‌بینی بارش باران طی اطلاعیه‌ای از سوی سازمان هواشناسی کشوری پیش‌بینی شده بود. 

اعزام تیم‌های آتش‌نشانی و هلال احمر از شیراز 

در پی وقوع سیل در شهرستان استهبان استان فارس، تیم‌های تخصصی سازمان آتش‌نشانی شیراز به محل حادثه اعزام شدند. 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اعلام خبر اعزام آتش‌نشانان شیراز به منطقه سیل‌زده استهبان، به خبرگزاری فارس گفت: در پی بارش‌های شدید اخیر در شهرستان استهبان استان فارس و وقوع سیل در این منطقه، پیرو درخواست مسئولان محلی این شهرستان و مدیریت بحران استانداری فارس، سه گروه از نیروهای تیم تخصصی غواصی و کوهستان به سرعت تجهیز شده و راهی شهرستان استهبان شدند. 

محمدهادی قانع افزود: ۱۴ آتش نشان متخصص در تیم‌های غواصی و کوهستان سازمان آتش‌نشانی شیراز به صورت سه تیم  به همراه سه خودرو و تجهیزات ویژه نجات به شهرستان استهبان اعزام شدند.

حضور میدانی استاندار فارس در منطقه سیل‌زده 

صبح امروز نیز استاندار فارس برای بررسی وضعیت منطقه سیل‌زده استهبان از نزدیک، به این منطقه سفر کرد و ضمن بررسی شرایط دستورات لازم را صادر نمود و از خانواده‌های داغ‌دیده دلجویی کرد.

گزارش از ؛ راضیه نجار

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول