اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

نماهنگی که هزاران کودک را خیّر کرد

یک نماهنگ، یک سرود حس کنش گری دینی و اجتماعی را در کودکان سرزمین ما بیدار کرد و آنها را به سادگی هر چه تمام تبدیل کرد به خیرانی بزرگ. پویش هدیه اسباب بازی با همه حال خوبش یک تلنگر محکم است به همه متولیان فرهنگی حوزه کودک که سال‌هاست در خواب عمیق زمستانی به سر می‌برند و خدا کند که درک کنند چقدر برای کودکان سرزمینمان کم گذاشتیم.

نماهنگی که هزاران کودک را خیّر کرد

گروه زندگی : این روزها بچه‌ها سخت مشغولند. مشغول بسته بندی و آماده سازی اسباب بازی‌هایی که روز عیدغدیر هزاران کودک ایرانی با دست خودشان آن را درون گود بزرگ میدان ولیعصر (عج) انداختند. به این تصویر خوب نگاه کنید. پشت تک تک این عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها یک دنیا حرف است.

* به همین سادگی کودکان ما خیر شدند!

اتفاق، ساده بود. یک کلیپ پخش شد. بچه‌ها را دعوت کرد که از بین همه اسباب بازی‌های کوچک و بزرگشان یک اسباب بازی را انتخاب کنند. تر و تمیزش کنند و روز عید غدیر آن را هدیه بدهند به بچه‌های هم سن و سال خودشان که فقر و مشکلات مالی اجازه نداده هیچ وقت اسباب بازی داشته باشند یا آن را هدیه دهند به کودکان مبتلا به سرطان روی تخت بیمارستان‌ها.

کلیپ پویش هدیه اسباب بازی از شبکه‌های مختلف پخش شد و کودکان مخاطبش بودند. هرکس که در خانه‌اش بچه داشته دیده که چطور بعد از پایان پخش کلیپ، بچه‌ها رفتند سراغ کمدشان و یک اسباب بازی برداشتند و آوردند وسط که آماده‌اش کنند و هدیه بدهندش. بچه‌های ما امسال روز عید غدیر خیر شدند. با یک دعوت... با یک سرود... با دیدن تصاویر کلیپی که در آن می‌خواند عاشق هر کی باشی دوست داری کار کنی که باشه ازت راضی.. حتی آگه باشه یه کار کوچک مثل هدیه اسباب بازی...

*حالت را خریداریم

هزاران کودک دست پدر و مادرهایشان را گرفتند و آنها را راهی خیابان ولیعصر (عج) کردند و با تمام وجود و در حالی که شعر هدیه اسباب بازی را زیر لب زمزمه می‌کردند، اسباب بازی‌هایشان را انداختند وسط گود بزرگ دایره‌ای شکل و هدیه دادند به بچه‌های هم سن و سال خودشان.

*سه کامیون همدلی

مدیر روابط عمومی مرکز رسانه‌ای «ماوا »راوی صحنه‌های ناب حضور بچه‌ها در پویش هدیه اسباب بازی است؛ روزی که هزاران کودک ایرانی خیر شدند. «محمد جواد توسلی » می‌گوید: «باید آن روز نگاه تک تک بچه‌ها را قاب می‌گرفتیم. حال دل کودکان سرزمین ما خریدنی بود. رقم مشارکت بچه‌ها در این کار خیر فراتراز تصور ما بود. کامیون اول آمد اسباب بازی‌ها را بار زد. کامیون پر شد. کلی اسباب بازی مانده بود. کامیون دوم آمد. اسباب بازی‌ها را بیشتر روی هم تلمبار کردند اما باز هم جا نشد و خلاصه از گود بزرگ همدلی کودکان سرزمین ما سه کامیون اسباب بازی جمع آوری شد. کامیون‌ها بعد از پایان جشن عیدبزرگ عیدغدیر مالامال از محبت بچه‌هایی شد که عاشقانه و خالصانه خیر شدند.»

*یک تلنگر به همه متولیان فرهنگی

پویش هدیه اسباب بازی با همه حال خوبش یک تلنگر محکم است به همه متولیان فرهنگی حوزه کودک که سال‌هاست در خواب عمیق زمستانی به سر می‌برند. یک نماهنگ حس کنش گری دینی و اجتماعی را در کودکان سرزمین ما بیدار کرد و آنها را وارد میدان ایثارگری کرد و نشان داد ما چقدر برای بچه‌هایمان کم گذاشتیم. برایشان الگوسازی نکردیم. کار فرهنگی‌تر و تمیز بهشان هدیه ندادیم. نشان داد کودکان از آدم بزرگ‌ها بیشتر پایه کارند. مسئولیت متولیان فرهنگی بعد از عیدغدیر ده برابر سنگین‌تر از قبل شد. ای کاش پیام عیدغدیر امسال را درک کنند.

*بوسه بر عروسک‌ها

عشق و ارادت به امام زمان (عج) با سلام فرمانده در جان و دل کودکان ما جا خوش کرد. با نماهنگ هدیه اسباب بازی کودکان سرزمین ما امام علی (ع) را در بخشش الگوی خود قرار دادند و از آنچه دوست داشتند بخشیدند. این حرف ما نیست. حرف همه پدر و مادرهایی است که می‌دیدند بچه‌هایشان چطور از اسباب بازی‌هایی که دنیای خیال انگیز بچگی‌شان را به آنها گره زده‌اند، گذشتند. حرف‌های توسلی ؛ مدیر روابط عمومی مرکز رسانه‌ای ماوا از روز برگزاری پویش هدیه اسباب بازی شنیدنی است؛ «بچه‌ها برای هدیه دادن اسباب بازی‌هایشان از هم سبقت می‌گرفتند. معلوم بود از چیزهایی که دوست داشتند دل کنده‌اند، من آن روز نگاه‌های بچه‌ها را تعقیب می‌کردم. خیلی‌ها عروسک‌هایشان را می‌بوسیدند و وسط گود می‌انداختند. این حس ستودنی است. سهم بچه‌های ما از فرهنگ چقدر است؟ ما چقدر برایشان قهرمان سازی کردیم. کودکان ما نه خوراکی در تلویزیون دارند و نه در تئاتر و نه در سینما و موسیقی. ما ادبیات غنی داریم اما هیچ قهرمانی برای کودکان نساختیم.»

*گل آخر

قصه هنوز تمام نشده است. پویش هدیه اسباب بازی هنوز گل اصلی را نزده. سهم کودکان در این پویش از صفر است تا صد. می‌پرسید چرا؟ حرف‌های توسلی  تأیید این ادعا است؛ «این پویش را قرار است بچه‌ها به نتیجه برسانند. ما از همان روز اولی که به فکر راه اندازی پویش افتادیم و مقدمات کار را شروع کردیم ماجرا را با آموزش و پرورش و بسیج دانش آموزی در میان گذاشتیم و قرار شد دانش آموزان به عشق امام علی (ع) تا آخر پای کار پویش باشند. حالا چند روزی می‌شود که یک گروه از نوجوانان پر انرژی از روز سه شنبه مشغول تفکیک اسباب بازی‌ها هستند. اسباب بازی‌های جمع آوری شده تفکیک شده‌اند، در حال بسته بندی هستند و قرار است برای حفظ کرامت کودکان نیازمند، در بسته بندی‌های شکیل و زیبا و با پیام پویش هدیه اسباب بازی به دست بچه‌ها برسد. خیلی‌ها پرسیده بودند که اسباب بازی‌ها قرار است به دست چه کسانی برسد؟ اسباب بازی‌ها به مناطق حاشیه‌ای تهران و شهرهای دیگر ارسال شده و بخشی از آن هم به مراکز درمانی کودکان منتقل می‌شود تا شاید سهمی در نشاندن لبخند بر لب کودکانی داشته باشد که زیر بار رنج و اندوه و درد ناشی از بیماری در بیمارستان‌ها هستند. این روزها این مهر و دوستی و خیال و آرزو است که به بهانه پویش هدیه اسباب بازی بین کودکان سرزمین ما دست به دست می‌شود.»

*از بچگی هر کی زمین خورده....

اصلاً پویش‌ها که قرار نیست فقط برای آدم‌بزرگ‌ها باشد، بچه‌ها با قلب‌های بزرگ و ذهن‌های پویا و کنجکاوشان نیاز به تلاش‌های درست و به‌جا برای فرهنگسازی دارند. می‌شود به آن‌ها از همین حالا یاد داد چگونه در جامعه و محیط پیرامونشان مهربان‌تر و بامسئولیت باشند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول