اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رد پای جهاد در قطعه‌ای از بهشت

از این رو به آن رو شد وقتی پای منافع اقتصادی در میان نبود؛ تنها سخن از عزم و اراده‌ای راسخ با خلوص نیت برای خدمت به خلق بود، این‌بار هم در اندیشه جوانان جهادگری که نشان داده‌اند اقدام جهادی برای منفعت مردم در هر عرصه‌ای حرفی برای گفتن دارد.

رد پای جهاد در قطعه‌ای از بهشت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تنگ بستانک بدون شک قطعه‌ای از بهشت است، منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا و سرسبز در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت که اکنون به بهشت گمشده شهرت دارد.

میراثی ماندگار در دل طبیعت که طی سال‌های گذشته تحت تاثیر مافیا، محلی برای چپاول و حیات خلوتی برخی افراد تبدیل شده بود!

این منطقه حفاظت شده با مساحتی حدود ۱۵ هزار و ۳۲۴ هکتار وسعتی دو برابر بخش کامفیروز دارد و در شمال غرب استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز و ۱۰۰ کیلومتری شهر مرودشت در بخش کامفیروز واقع شده و میانگین ارتفاعی آن بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر است.

تنگ بستانک هر سال بر مبنای مناقصه به پیمانکارانی که گویی از پیش تعیین شده‌اند! واگذار می‌شد تا با اخذ ورودی‌های بالا نه تنها خدمات مطلوبی را به گردشگران ارائه نکنند بلکه موجبات نارضایتی مردم منطقه را نیز فراهم آورند.

تنگ بستانک در گذشته بیشتر شهرت محلی داشت و منطقه ییلاقی بخش‌های کامفیروز و بیضا محسوب می‌شد و مهم‌ترین سودمندی آن برای روستاهای پایین‌دست، استفاده از منابع آب برای مصارف شرب، کشاورزی و گردشگری و برای شهرنشینان نامی ناآشنا بود اما از اوایل دهه ۶۰ به تدریج توسط گروه‌های طبیعت‌گرد شناخته شد و با توجه به زیبایی‌های خیره‌کننده و طبیعت جذاب به بهشت گمشده شهرت یافت.

طی سال‌های گذشته بر اساس مناقصه‌هایی هدف‌دار این تفرجگاه زیبا به افرادی مشخص تحویل می‌شد و محلی برای چپاول بود تا جایی که با تلاش‌هایی در آخرین مناقصه، گروه جهادی سردار سلیمانی برنده مناقصه شد و سر و سامان بخشیدن به این منطقه را در دستور کار قرار داد.

ایجاد اشتغال برای ۷۰ خانواده

کیفیت خدمات ارائه شده توسط جوانان این گروه جهادی و جلب رضایت گردشگران و غرفه‌داران این تفرجگاه به گونه ای بوده است که  برای ۷۰ خانواده اشتغال ایجاد کرده است.

این میراث طبیعی گردشگری از زمان واگذاری به این گروه خیریه و جهادی رونق بیشتری یافت، اگرچه مبلغ دریافتی جهت ورودی به حداقل ممکن یعنی ۳۰ هزار تومان رسید اما برای رفاه حال مردم اقدامات موثری صورت گرفت.

افزایش تعداد و مساحت غرفه‌های ارائه صنایع دستی و مواد غذای و عدم اخذ اجاره از آنها، افزایش تعداد گاری‌های بارکش به ۵۰ عدد و نیز دریافت نکردن اجاره از آنها شرایطی را در این مکان فراهم آورده است که افراد با انگیزه بیشتر، خود را متعلق به این مکان می‌دانند و در ارائه خدمات مطلوب‌تر تلاش می‌کنند تا ضمن جذب گردشگران بیشتر کسب و کار خود را نیز رونق بخشند.

ایجاد سرویس بهداشتی‌های پاکیزه و ۲۴ ساعته، احداث نمازخانه و توجه به نظافت و بهداشت این مکان عمومی سبب شده است علاقه‌مندان بیشتری را به خود جذب کند.

گرچه طی سال‌های گذشته در این منطقه اقدامات عمرانی نیز انجام شد، اما خدمات‌دهی نامناسب، وضعیت نامناسب نظافت و خلا اقدامات فرهنگی شرایط نامناسبی را فراهم آورده بود تا وقتی این گروه جهادی پا به میدان گذاشت و جهادگونه به انجام برخی اقدامات پرداخت، اقداماتی که حالا بهشت گمشده را به یکی از بهترین تفرجگاه‌های استان نبدیل کرده است.

این خیریه و گروه جهادی بخشی از درآمدهای حاصل از این تفرجگاه را به خانواده‌های تحت پوشش اختصاص می‌دهد و از طرفی زمینه اشتغال افرادی را فراهم آورده است.

ایجاد صندوق قرض‌الحسنه با کمک کمیته امداد با موجودی ۱۰۰ میلیون تومان به جهت تخصیص تسهیلات به جوانان از دیگر اقداماتی است که این جوانان جهادگر نسبت به آن اقدام کرده‌اند‌.

تامین آب شرب روستای مهجن‌آباد در مجاورت این روستا که سال‌ها نیازمند ۱۰ میلیون‌ تومان برای اجرای آن بودند از دیگه فعالیت‌های خیرخواهانه این گروه جهادی است.

انجام اقدامات فرهنگی همچون برگزاری جشن باشکوه عید سعید غدیر و پذیرایی از جمعیتی بالغ بر ۲ الی ۳ هزار نفر در کنار راه‌اندازی پایگاه امر به معروف و نهی از منکر از دیگر اقدامات جالبی است که توسط جوانان جهادگر پیگیری شده و عدم بروز هیچ‌گونه اتفاق یا ناهنجاری که برای رفع آن نیاز به نیروهای پلیس باشد آن هم در پرازدحام‌ترین ایام سال یعنی از عید نوروز تا به امروز بر خلوص نیت و حرکات جهادی این گروه صحه گذاشته است که در بخش دوم گزارش نسبت به سنگ‌اندازی افرادی که منافع خود را در پی استقرار گروه جهادی و مرکز خیریه سردار سلیمانی در خطر می‌بینند، خواهیم نوشت...

گزارش از: راضیه نجار

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول