اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

دلایل رکود بورس در هفته چهارم تیر

بازار سرمایه در هفته‌‎ چهارم تیر با افت ارزش مواجه شده و نقدینگی به سمت بازارهای موازی می رود،‌ دلایل آن در گزارش زیر بررسی می شود.

دلایل رکود بورس در هفته چهارم تیر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته چهارم تیرماه نیز با رکود در معاملات و خروج پول حقیقی از بازار سهام همراه بود تا هفته کسل کننده‌ای برای سهامداران خرد باشد.

نگاهی دقیق ‌تر به معاملات روزهای گذشته و بررسی وضعیت بازار سهام از ابتدای سال 1401 تاکنون، نشان می دهد، بازار سهام در وضعیت چندان مناسبی قرار نداشته است. در بیشتر روزهای معاملاتی هفته های گذشته شاهد فروش سهم از سوی سهامداران خرد انجام شده است. آمارها نشان از آن دارد که ۶۴ درصد از معاملات صورت ‌گرفته توسط حقیقی‌ ها از ابتدای سال جاری تاکنون، در سمت عرضه سهام بوده و خروج نقدینگی از پرتفوی این گروه از سهامداران صورت گرفته است.

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تضعیف بنیه حقیقی‌ها و خروج بخشی از سرمایه آنها از این بازار حاکی از آن است که بازار سهام توان خود را برای صعود قدرتمند از دست داده بود. افزایش ریسک‌ های سیاسی در کنار هیجانات منفی سهامداران در معاملات روزانه کار را به‌ جایی رسانده که شاهد خروج بیشتر پول حقیقی از بازار سرمایه به ‌سوی بازارهای موازی بودیم.

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون می گوید: در همین بازه چهار ماهه نخست سال، اتفاقات بسیار زیاد و تأثیرگذار بر اقتصاد کشور، چه در ابعاد داخلی و چه در سیاست خارجی و بازارهای جهانی رخ داده که می ‌توانست بازار سرمایه را نیز تحت ‌تأثیر قرار دهد و به فضای متعادل ‌تری سوق دهد، اما متأسفانه بورس به تمامی موارد واکنش مناسبی نشان نداده است.

وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که برخی سهامداران با توجه به اتفاقات تلخ مرداد ۹۹ دیگر حاضر نیستند به هر قیمتی در این بازار بمانند. این ذهنیت منفی بارها سرمایه‌ گذاران را به سمت درهای خروج از بازار سهام هدایت کرده است. اتفاقات متعددی در بازار سرمایه رخ داده که بی ‌اعتمادی در سرمایه‌ گذاران را تشدید کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایطی که بازار سرمایه به آرامش نیاز دارد، در صنایع مختلف شاهد تصمیمات غیرکارشناسی هستیم که این مساله نشان از آشفتگی در میان تصمیم گیران دارد. وضع عوارض صادراتی در برهه ‌ای از زمان و حذف آن پس از دو ماه، برنامه برای عرضه خودرو در بورس کالا و منتفی شدن آن در دقیقه آخر و باز هم تصویب آن، افزایش نرخ بهره بین بانکی در هفته های گذشته در کنار بیان حمایت از بورس ازجمله موارد مهمی است که روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.

* شکسته شدن حمایت شاخص کل بازار سهام

مهمترین اتفاق در بازار سرمایه هفته چهارم تیرماه شکسته شدن حمایت از شاخص کل در سطح یک میلیون و 480 هزار واحدی بوده است. شاخص کل بورس در روز شنبه  با کاهش 10 هزار واحدی به استقبال معاملات روز بعد رفت. روز یکشنبه این شاخص با افت 10 هزار و 219 واحدی بیشترین کاهش را در این هفته سپری کرد. روز سه شنبه نیز شاخص کل بورس با افت 939 واحدی که داشت به پایین ترین حد این هفته رسید. اما در روز چهارشنبه این شاخص با رشد سه هزار و پنج واحدی توانست اندکی از ریزش در هفته چهارم تیرماه را جبران کند.

شاخص کل بورس در هفته گذشته در نهایت با کاهش 18 هزار و 153 واحدی در سطح یک میلیون و 471 هزار و 898 واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص در هفته چهارم تیرماه منفی 1.2 درصد بوده است.

* رفتار بی رمق شاخص کل هموزن

در هفته پایانی تیرماه شاخص کل هموزن نیز به تبعیت از شاخص کل کاهش داشت. اما این شاخص افت کمتری نسبت به شاخص کل داشت تا مشخص شود بازهم سهامداران به سمت سهم های کوچک بازار حرکت کرده اند. شاخص کل هموزن در روز شنبه با کاهش هزار و 436 واحدی، روز یکشنبه با افت سه هزار و 142 واحدی به تعطیلات رفت. این شاخص در روز سه شنبه با کاهش 757 واحدی که داشت به پایین ترین سطح در این هفته رسید و در روز چهارشنبه با رشد دو هزار و 104 واحدی توانست بخشی از افت هفته را جبران کند.

شاخص کل هموزن در هفته چهارم تیرماه در مجموع سه هزار و 231 واحد کاهش یافت تا به سطح 403 هزار و 781 واحدی برسد. بازدهی منفی این شاخص کمتر از بازدهی شاخص کل بوده و تنها 79 صدم درصد کاهش را تجربه کرده است.

* عمیق تر شدن رکود در  بازار سرمایه

در معاملات هفته پایانی تیرماه شاهد کاهش ارزش کل معاملات بورس و معاملات خرد بوده ایم. میانگین ارزش کل معاملات بازار سهام در هفته گذشته با کاهش 9 درصدی نسبت به هفته پیش از آن به عدد 43 هزار و 843 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 21 درصدی در هفته گذشته به کمترین سطح در یک سال گذشته رسید. میانگین معاملات خرد در این هفته دو هزار و 223 میلیارد تومان بوده است.

نکته قابل توجه در این زمینه می تواند به کاهش سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس به پنج درصد باشد. برخی کارشناسان کاهش ارزش معاملات خرد را مهمترین تهدید بازار سرمایه در شرایط فعلی می دانند. در صورتی که بازار سهام با رونق همراه شود، می توان امیدوار به بازگشت نقدینگی به بورس خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول