اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«بردی محمداف»: روابط بین کشورهای آسیای مرکزی بر پایه احترام و اعتماد باشد

رئیس جمهور ترکمنستان در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی در قرقیزستان گفت: روابط بین کشورهای منطقه باید بر اساس احترام، اعتماد و برابری باشد.

«بردی محمداف»: روابط بین کشورهای آسیای مرکزی بر پایه احترام و اعتماد باشد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در بخشی از سخنان خود در اجلاس سران کشورهای آسیای مرکزی در «چولپان آتای» قرقیزستان موضوع ایجاد اعتماد در روابط بین‌دولتی و گفت‌وگو در شرایط بحرانی را به تفصیل مطرح کرد.

وی گفت: از کشورهای آسیای مرکزی خواسته می شود تا در روابط با یکدیگر الگوی احترام، برابری و اعتماد برقرار شود و این عقاید را فعالانه در عرصه بین المللی گسترش دهند.

وی افزود: در حال حاضر ترکمنستان در حال آماده سازی ابتکاری در سازمان ملل است تا سال 2023 را به عنوان سال بین المللی گفتگو به عنوان تضمین صلح اعلام کند و ما انتظار داریم که این پیشنهاد سازنده مورد حمایت همه کشورهای آسیای مرکزی قرار گیرد.

 وی افزود: همزمان ما پیشنهادی را به سازمان ملل متحد ارائه کردیم تا قطعنامه مجمع عمومی را با عنوان «منطقه صلح و اعتماد در آسیای مرکزی» را تدوین کند، ما نیز به حمایت از این ابتکار  و پیشنهاد امیدواریم.

وی با اشاره به درگیریهای منطقه ای تصریح کرد: با توجه به شدت فزاینده درگیری های منطقه‌ای، موضع هماهنگ ما در مورد خنثی سازی و پیشگیری از آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. من معتقدم تشدید همکاری های دیپلماتیک هم در چارچوب منطقه‌ای و هم با سایر کشورها به منظور حمایت از تلاش های بین المللی برای تنش زدایی و ایجاد شرایط مساعد برای انتقال آنها به مسیر مذاکره می تواند، موثر باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان افزود: در این اجلاس ما می‌توانیم چشم‌انداز خود را برای استفاده از مکانیسم‌های دیپلماسی پیشگیرانه در منطقه، به‌ویژه از طریق فعالیت‌های مرکز منطقه‌ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل برای آسیای مرکزی ارائه کنیم تا همه حمایت‌ها و کمک‌های ممکن را دریافت کنیم.

بردی محمداف ادامه داد: در این راستا پیشنهاد می‌کنم در پاییز امسال رایزنی هایی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و مرکز منطقه ای برگزار شود.

وی افزود: ما به طور منطقی بی طرفی ترکمنستان را عامل مهمی در جلوگیری از درگیری ها می‌دانیم. مایلم متذکر شوم که نقش سازنده بی طرفی ترکمنستان توسط دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با نویسندگی مشترک همه کشورهای آسیای مرکزی به تصویب رسیده است، تایید شد.

بردی محمداف ادامه داد:  پیشنهاد می‌کنم از این عامل در اجرای عملی بیشتر خود توسط کشورهایمان در سطح بین المللی برای تقویت صلح و ثبات جهانی استفاده کنیم.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول