اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهمترین مانع رسیدن به توافق است، گفت: سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست.

کنعانی: سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (جمعه) ۳۱ تیر ماه در توئیتی درباره مناسبات ایران و روسیه و واکنش آمریکایی‌ها به این روابط نوشت: دوگانه کاذب بین برجام (که ایران، بر خلاف آمریکا، هنوز عضو آن است) و روابط خوب بین ایران و همسایگانش از جمله روسیه، این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهمترین مانع رسیدن به توافق است.

‏وی افزود: سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست.

در هفته‌ای که گذشت ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه برای شرکت در هفتمین نشست سران ضامن روند آستانه به تهران سفر کردند. سفر پوتین واکنش آمریکایی‌ها را به همراه داشت و نسبت به نزدیکی روابط دو کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش فارس، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات بار دیگر تلاش کرد مسؤولیت بازگشت به برجام را از روی دوش خود برداشته و تصمیم‌گیری در خصوص توافق وین را به سمت ایران پاس بدهد. وی مدعی شده که اگر ایران می‌خواست به توافق برگردد فرصت‌های زیادی از جمله مذاکرات وین، مذاکرات دوحه و رایزنی‌ با واسطه‌های اروپایی داشته است.

وی گفت: «ما کاملاً آماده‌ایم به پایبندی دوجانبه به برجام برگردیم. همچنان معتقدیم که دیپلماسی ماندگارترین راه [در خصوص برنامه هسته‌ای ایران] است.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری با تاکید بر اراده ایران برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تاکید کرد آمریکا باید دست از زیاده خواهی بردارد.

وزیر خارجه شب گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به برجام این گونه است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند. وزارت خارجه برای توسعه اقتصادی پایدار باید همه ظرفیت مطلوب خودش را به کار بگیرد، ولی از طرف دیگر وزارت خارجه برای لغو تحریم‌ها باید در میز مذاکره حضور داشته باشد که این نه یک مذاکره بلکه یک کارزار مذاکراتی است. ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای در مقابل ماست که در بیش از  ۹۵ الی۹۶ درصد  محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم. ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند. این طور نیست که بگوییم در قرارداد بین‌المللی تضمین معنا ندارد، قرارداد برای اجرا نوشته می‌شود و برای قاب کردن در طاقچه خانه که قرارداد نمی‌خواهیم. برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم. در تبادل پیام‌ها به طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه گفته‌ایم که توافقی می‌خواهیم با متخصات خوب بودن، قوی بودن و پایدار بودن. توافقی یک طرفه هم نمی‌خواهیم که همه منافع ما را تامین کند و طرف‌های مقابل را هم می‌فهیم و برای این تلاش می‌کنیم و برای اینکه به این ویژگی برسیم هنوز آمریکایی‌ها ما را مطمئن نکردند که می‌توانیم از منافع کامل اقتصادی برجام برخوردار شویم. این برخوردار بودن شاخص‌هایی دارد که در حال تبادل‌ پیام‌ها و گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا و غیرمستقیم با آمریکا هستیم تا شاخص‌های مورد نظر ما به صورت ملموس و دقیق روی کاغذ بیاید و بتوانیم اعلام کنیم که در نقطه خوب توافق قرار داریم. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول