اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انهدام موشک‌های ضد کشتی «هارپون» آمریکا توسط روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نیروی هوایی این کشور توانسته سکوی موشک‌های ضد کشتی ساخت آمریکا را در اوکراین منهدم کند.

انهدام موشک‌های ضد کشتی «هارپون» آمریکا توسط روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، « ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده روسیه موفق شده سکوی پرتاب موشک‌های ضد کشتی «هارپون» (ساخت آمریکا) در اوکراین را منهدم کند.

به نوشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک، او گفت که نیروی هوایی روسیه توانسته سکوی پرتاب سامانه موشکی هارپون ساخت آمریکا را در منطقه اوساتوو در اودسا در جنوب اوکراین با سلاح های بسیار دقیق منهدم کند.

هارپون (Harpoon) گونه‌ای موشک ضد کشتی با توانایی به‌کارگیری در همه شرایط جوی است که  از هدایت راداری فعال بهره می‌برد و قادر به پرواز در ارتفاع بسیار پایین است. این موشک قابلیت شلیک از جنگنده، کشتی، زیردریایی را دارد و همچنین در سکوهای پرتاب از سواحل نیز قابل نصب است.


موشک ضد کشتی هارپون در حال شلیک از عرشه ناو

انهدام لانچرهای موشک ضد کشتی «هارپون» در شرایطی است که آمریکا با ارسال این موشک‌ها به ارتش اوکراین، نیروی دریایی روسیه را در دریای سیاه تهدید می‌کرد. در این راستا منابع غربی در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲، اعلام کردند که ارتش اوکراین با استفاده از موشک‌های ضد کشتی هارپون توانسته یدک‌کش نیروی دریایی روسیه با نام اِسپاساتل واسیلی بِک را در دریای سیاه منهدم کند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه در منطقه اودسا نیز، نیروهای روسیه بیش از ۲۰۰ سرباز اوکراینی را با استفاده از سلاح‌های دوربرد با دقت بالا که از دریا شلیک شده بودند، کشته و یک پایگاه استقرار موقت نظامیان اوکراینی را هدف قرار دادند.

این مقام وزارت دفاع روسیه در ادامه خبر داد که نیروی هوایی این کشور با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق، انبار مهمات و موشکی اوکراین را در منطقه «سولیدار» در ایالت «دونتسک» را منهدم کرده است که این حمله ۴۰ کشته و با انهدام ۱۹ خودروی زرهی همراه بود.

 وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که بین روزهای پنجم تا بیستم ماه جولای (۱۴ تا ۲۹ تیر) توانسته چهار سامانه راکتی «هیمارس» اوکراین را منهدم کند. طبق بیانیه این وزارتخانه، «چهار سکوی پرتاب و یک خودروی ترابری ساخت آمریکا متعلق به سامانه‌های پرتاب راکتی دوربرد منهدم شدند».

در پی تداوم ارسال این سامانه‌های دوربرد به اوکراین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، اهداف جغرافیایی «عملیات نظامی ویژه» مسکو در اوکراین محدود به دونباس نیست. او گفت که اگر غربی‌ها همچنان به ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین ادامه دهند، این اهداف باز هم گسترده‌تر خواهند شد.

مسکو همچنین بارها اعلام کرده است که ارسال گسترده سلاح به اوکراین نه تنها موجب حل بحران نمی‌شود بلکه تنها امنیت اوکراین و همچنین امنیت کل قاره اروپا را با مخاطره همراه ساخته است.

در این راستا «جان کربی» سخنگوی هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا برای ارتباطات استراتژیک روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که دولت جو بایدن اواخر هفته بسته کمک‌های تسلیحاتی و نظامی برای اوکراین که شامل سیستمهای پرتاب متحرک هیمارس است را معرفی و اعلام خواهد کرد. به گفته وی این بسته شامل HIMARS های بیشتری خواهد بود و همچنین شامل چند نوع از سیستم های موشک پرتاب چندگانه (MLRS) و مهمات توپخانه‌ای نیز می‌شود.

با وجود گسیل پرحجم سلاح از سوی کشورهای غربی به اوکراین، اما طی هفته‌های گذشته، نیروهای روسی توانسته‌اند با استفاده از برتری در قدرت توپخانه‌ای، پیشروی‌های قابل توجهی در دونباس داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول