اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید رئیس جمهور قرقیزستان بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار با وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

تأکید رئیس جمهور قرقیزستان بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در شهر «چولپان اتا» در منطقه ایسیک کول وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی را به حضور پذیرفت.

در این دیدار «مختار تلئوبردی»، وزیر امور خارجه قزاقستان، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه  تاجیکستان، «ولادیمیر نوراف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «شادوردی مرداف» سفیر ترکمنستان در قرقیزستان حضور داشتند.

در این دیدار در مورد گسترش همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای گفت و گو شد.

 رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد که تعمیق همکاری‌های دوجانبه سودمند با نزدیک‌ترین همسایگان همچون قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی قرقیزستان است.

جباراف خاطرنشان کرد: علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، تشدید و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای عاملی کلیدی در توسعه کل منطقه و هر یک از کشورهای آسیای مرکزی است.

وی افزود که افزایش حجم تجارت متقابل، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و همکاری ابعاد مکمل و مهم در ادغام منطقه‌ای است.

رئیس جمهور قرقیزستان با خرسندی از درک این موضوع که تجارت، اقتصاد، انرژی، حمل و نقل و انواع دیگر تعاملات با هدف توسعه اقتصاد ملی کشورها، پایه محکمی برای تضمین ثبات، امنیت، صلح و رفاه در سراسر آسیای مرکزی است، خاطرنشان کرد: اجلاس سران کشورهای آسیای مرکزی گواه اتحاد و درک متقابل، آمادگی برای گفت و گوی آزاد و سودمند است.

جباراف توجه وزیران خارجه را به این نکته جلب کرد که موفقیت طرح‌های منطقه‌ای و موقعیت منطقه آسیای مرکزی به طور مستقیم به کیفیت کار، تلاش، گفت‌وگو و درک متقابل آنها در سطح روابط خارجی بستگی دارد.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد که مسیر انتخاب شده از سوی کشورها برای گفت و گوی منطقه‌ای به عنوان عاملی کلیدی در شکوفایی منطقه و دستیابی به رفاه مردم خواهد بود.

وزرای امور خارجه به نوبه خود به رئیس جمهور قرقیزستان اطلاع دادند که در جریان نشست کنفرانس وزیران امور خارجه، آماده سازی بخش اساسی چهارمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی تکمیل خواهد شد.

در این دیدار خاطرنشان شد که در شرایط بین المللی کنونی، فرآیندهای ادغام در منطقه آسیای مرکزی مورد توجه است.

وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی بر این نکته تاکید کردند که بسته مناسبی از اسناد برای نشست آتی رهبران کشورهای آسیای مرکزی در 21 جولای 2022 تهیه شده است.

شرکت کنندگان در این نشست ابراز اطمینان کردند که نشست فردا در ایسیک کول انگیزه جدیدی به روابط بین کشورهای آسیای مرکزی خواهد داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول