اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پژوهشگر امور روسیه در گفت‌وگو با فارس: ایران متحد قابل اعتماد روسیه است

یک پژوهشگر امور روسیه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نقش موثری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند.

پژوهشگر امور روسیه در گفت‌وگو با فارس: ایران متحد قابل اعتماد روسیه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سمیر ایوب» پژوهشگر امور روسیه با اشاره به ایفای نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، تأکید کرد که ایران در برخی زمینه‌های نظامی به یک قدرت جهانی تبدیل شده و مسکو آن را یک متحد قابل اعتماد می‌داند.

این پژوهشگر و کارشناس در امور روسیه در گفت‌وگو با فارس درباره اهداف سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: در گذشته نیز رهبران روسیه سفرهای مهمی به جمهوری اسلامی داشته‌اند که نتایج مثبتی در بسیاری از زمینه‌ها داشته اما این سفر پوتین به دلیل شرایط خطرناک جهان از غرب آسیا گرفته تا بحران اوکراین، برنامه هسته‌ای ایران و آمریکای لاتین، از اهمیت بسیار زیاد و راهبردی برخوردار است.

وی افزود: به همین دلیل هر طرفی به دیگری نیاز ندارد و دلیل آن هم مقابله آن‌ها با دشمن واحد یعنی ناتوی تحت رهبری آمریکاست که از شیوه‌های خلاف قوانین بین‌المللی از جمله تروریسم اقتصادی برای اعمال فشار و به زانو درآوردن کشورها استفاده می‌کند و لذا هماهنگی و اتحاد مواضع برای مقابله با خطری که امنیت، موجودیت و منافع آن‌ها را تهدید می‌کند، ضروری است.

ایوب به همکاری ایران و روسیه و تأثیرات آن بر تحولات جهانی و منطقه‌ای به ویژه در برخورد با توطئه‌های غرب اشاره کرد و گفت: دو طرف امیدوارند به مواضع ثابت دست یابند و به عنوان مثال در سوریه دو طرف ایرانی و روسی به اعمال فشار بر ترکیه به منظور ممانعت از توسعه‌طلبی و تجاوز آن به خاک سوریه و تهدید دستآوردهای میدانی که دو طرف در کنار مقاومت و ارتش عربی سوریه در جنگ تروریسم علیه سوریه محقق کرده‌اند، نیاز دارند.

روسیه به دنبال استفاده از تجربه ایران است

این پژوهشگر در امور روسیه گفت: بهره‌مندی از پیشرفت‌های دو طرف در زمینه توسعه فنی نظامی برای مقابله با چالش‌های میدانی در میدان‌های نبرد و مهم‌تر از آن اقدام مشترک برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی و مالی تحمیلی علیه این دو کشور و اجتناب از استفاده از دلار آمریکاست به ویژه اینکه روسیه سعی دارد از تجربه جمهوری اسلامی در مقابله با تحریم‌ها استفاده کند.

وی به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره و تصریح کرد: انتظار می‌رود که این سفر اهمیت زیادی داشته باشد به خصوص اینکه روسیه، جمهوری اسلامی را متحد قابل اعتماد می‌داند و اتحاد مواضع مواضع دو کشور به ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای، به نفع ایران است.

به گفته وی، طرف روسی به دنبال استفاده از پیشرفت ایران در فنآوری نظامی پهپادی و بهره‌مندی از آن برای مقابله با غرب در صحنه اوکراین است.

ایوب درباره پیام سفر پوتین به تهران نیز گفت: رهبران روسیه امیدوارند که این سفر پیامی به کشورهای متخاصم باشد که تحریم‌های بی‌رحمانه‌ای برای محاصره روسیه، نابودی اقتصاد و انزوای آن تحمیل کردند؛ مبنی بر اینکه روسیه تنها نیست و متحدان و دوستانی دارد که در شرایط دشوار می‌تواند به آن‌ها اتکا کند و آمریکا و غرب تمی‌توانند به سیاست قلدری و سلطه بر جهان ادامه دهند و سیاست تک‌قطبی شکست خورده و به پایان رسیده است و جهان اکنون به سیاست چند قطبی برای احیای اعتماد، امنیت و ثبات بین ملت‌ها نیاز دارد و به همین دلیل روسیه، چین، ایران، برزیل، هند و تعدادی از کشورهای جهان قادر هستند جهان جدیدی ساخته و واشنگتن و متحدان آن را کنار بگذارند.

این پژوهشگر امور روسیه همچنین تأکید کرد که این اتفاقات ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران نقش موثری در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند و به یک قدرت جهانی در برخی زمینه‌های نظامی، جهانی و پزشکی تبدیل شده است و به همین دلیل ایران یک قدرت منطقه‌ای است که نادیده گرفتن آن در حل بحران‌های منطقه‌ای، محال است.

گفت‌وگو از: معصومه فروزان

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول