اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افزایش 20 درصدی برداشت انگور در هرات نسبت به سال گذشته

مسؤول بررسی و ترویج محصولات اداره کشاورزی هرات گفت: سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل وضعیت خوب آب و هوایی باغات انگور این ولایت 20 درصد افزایش محصول خواهند داشت.

افزایش 20 درصدی برداشت انگور در هرات نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، هرات در غرب افغانستان یکی از کلان شهرها به شمار می‌رود که بیشتر شهروندان آن مشغول کشاورزی می‌باشند. در طول سال‌های گذشته این ولایت توانسته تا محصولات باکیفیت و مرغوبی را کاشت، برداشت و وارد بازار کند. یکی از محصولات مرغوب این ولایت انگور است که به گفته مسؤولان اداره کشاورزی 130 نوع انگور با کیفیت خوب در هرات بدست می‌آید.

حمیدالله ناصری مسؤول بخش ترویج محصولات اداره کشاورزی هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: در کنار زعفران و انواع میوه‌ها، انگور هرات که زبان­زد تمام مردم افغانستان است با کیفیت خوب در این ولایت کاشت و برداشت می‌شود که در سال گذشته متاسفانه به دلیل وضعیت نامناسب آب و هوایی این محصول تنها 120 تن برداشت شد اما در سال جاری به دلیل باران‌های فراوان و وضعیت خوب اقلیمی شاهد افزایش 20 درصدی برداشت محصول هستیم.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش از 12 هزار هکتار زمین تحت کشت انگور قرار گرفت که برداشت انگور به بیش از 150 تن خواهد رسید.

 

ناصری همچنین گفت: در هرات 130 نوع انگور پس از بررسی و آزمایشات اداره کشاورزی بدست می‌آید که مشهور ترین آن، انگور لعل، فخری، کشمشی، شنگول خانی است.

مسؤول بخش ترویج محصولات اداره کشاورزی هرات تاکید کرد: تنها مشکل صد راه کشاورزان نبود امکانات استاندارد برای پرورش محصولات، نبود سردخانه‌های مختلف برای نگهداری انواع میوه و مسدود بودن دهلیزهای هوایی برای صادرات است که امیدواریم تا مقام‌های ارشد حکومتی و وزارت کشاورزی افغانستان برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

از سوی دیگر عبدالناصرحیدری مسؤول اتحادیه کشاورزان هرات در این مورد بیان داشت: انگور هرات به‌صورت کاملا استاندارد و تخصصی از سوی کشاورزان در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی پرورش می‌یابد و امسال به دلیل وضعیت مناسب هوا برداشت این محصول مشهور 20 درصد افزایش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: کشاورزان هرات برای دست آمدن انگور خوب زحمات زیادی کشیده‌اند و خسارات زیادی را تحمل می‌کنند به امید روزی که بتوانند انگور خود را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند، کشاورزان هرات آماده هستند که هرچقدر تقاضا برای خرید انگور باشد محصولات خود را افزایش دهند.

حیدری تاکید کرد: درحال حاضر کشاورزان با مشکلات نبود سردخانه برای نگهداری محصولات، بسته بندی مناسب و عدم صادرات این میوه مشهور رو به رو هستند که نیاز است تا حکومت و بخش خصوصی کشاورزان را حمایت کنند و از سوی دیگر برای فروش این محصولات در داخل و خارج بازاریابی کنند.

 

صفی الله صالح کارشناس کشاورزی در هرات خاطرنشان کرد: هرات توانسته تا در طول سال‌های گذشته مقام‌های خوبی را در راستای کاشت و پرورش انواع میوه و گیاهان مختلف کسب کند و برای ادامه این روند نیاز است تا حکومت آنچه که نیاز کشاورزان برای تولید بهتر است را فراهم کند تا هنگامی که محصول بدست می‌آید به دلیل وجود مشکلات و نبود امکانات این محصولات خراب نشود و هم کشاورز و هم دولت به مفاد خود برسد.

این در حالی است که کشاورزان هرات می‌گویند  آنها مجبور هستند تا به دلیل نبود سردخانه و صادرات به کشورهای همسایه و خارجی برای جلوگیری از تخریب  محصولشان، آن را در بازار هرات با پائین ترین قیمت به فروش برسانند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول