اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قدم‌های کند و کشدار برای احقاق حق سهامداران نرگس/مدیران کارخانه در اندیشه ایجاد مرکز تجاری!

مدت‌ها است که کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، نایی برای نفس کشیدن ندارد و شواهد موجود نشان می‌دهد که عزمی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل استان فارس، مثل کارخانه نرگس، وجود ندارد!

قدم‌های کند و کشدار برای احقاق حق سهامداران نرگس/مدیران کارخانه در اندیشه ایجاد مرکز تجاری!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دلایل و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مالکان کارخانه روغن نباتی نرگس، عزمی برای تولید که هیچ، بلکه اراده ای برای حفظ کارخانه هم ندارند و تمام هم و غم خود را گذاشته‌اند تا بتوانند زمان بخرند که بالاخره نوبت به تغییر کاربری زمین بکر و عرصه کارخانه روغن نباتی نرگس برسد!

و عجیب‌تر اینکه مسئولین اجرایی و قضایی استان اذعان می‌کنند که هنوز برایشان مسجل نشده که مالک نرگس قصد تعطیل کردن آن را دارد! و به همین دلیل قصد کمک کردن به آنها را دارند.

اگرچه مالک و مدیران کارخانه تاکید دارند که قصد تغییر کاربری زمین کارخانه را ندارند، اما عملکرد آنها بارها خلاف گفتارشان را ثابت کرده است و آنها در عمل دنبال تغییر کاربری هستند. 

واگذاری غیراصولی، از فعالیت جاسوسان در عرصه صنعت مخرب‌تر است

مدیرکل بازرسی استان فارس، از اثر مرور زمان گفت و اینکه شاید واگذاری یک شبه یک کارخانه صنعتی به افرادی که اهلیت تولید و نگهداری کارخانه را نداشته اند، قابلیت پیگیری نباشد اما این حق برای سهامداران و بازنشستگان کارخانه محفوظ است که بتوانند از طریق مراجع قضایی حقوق تضییع شده خود را طلب کنند.

کاظم اکرمی، نقش واگذاری‌های غیراصولی در کشور را از فعالیت جاسوسان خارجی در تخریب صنعت و اقتصاد کشور، مخرب‌تر شمرد و به حمایت همه جانبه سازمان بازرسی از صنعت و صنعتگران تاکید کرد.

وی همچنین اشاره‌ای هم به زمین اختصاص داده شده به کارخانه روغن نباتی نرگس در منطقه ویژه اقتصادی شیراز داشت و گفت: پیگیر زمینی که برای انتقال کارخانه روغن نباتی، تخصیص و به مدیران شرکت تحویل داده شده، هستیم و در صورت استمرار اهمال کاری مدیران کارخانه، زمین را از آنها پس می‌گیریم.

مدیران کارخانه، رویای تبدیل نرگس به هتل و مرکز تجاری را در سر می‌پرورانند

دادستان شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس، تاکید کرد که به هیچ وجه با شرایط کنونی، با تغییر کاربری اراضی کارخانه روغن نباتی نرگس، موافقت نخواهد شد و مالک این واحد صنعتی برای کسب مجوز تغییر کاربری زمین کارخانه واقع در بلوار گلستان و چهارراه ادبیات، باید کارخانه جدید روغن نباتی نرگس شیراز را در منطقه ویژه اقتصادی به حداقل پیشرفت ۵۰ درصد برساند.

به گفته یکی از اعضای کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس، مدیران و مالک این واحد صنعتی بعد از اینکه کارخانه را به کمک رانت و پارتی بازی به ثمن بخس صاحب شدند، با تزویر و سیاست بازی، سهم ۳۳ درصدی بازنشستگان از سهام کارخانه را به ۱۴‌درصد تنزل دادند و در طی ۳۰ سالی که از زمان واگذاری کارخانه می‌گذرد، هیچ سودی بابت سهام به آنها داده نشده که هیچ، بلکه هیچ نشانه‌ای از توسعه شرکت، خرید نسل جدید دستگاه‌های تصفیه روغن نباتی و افزایش سهام سهامداران جزء مشاهده نمی‌شود.

به تقاضا و با پیگیری انجام گرفته توسط نماینده سهامداران و اعضای کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱، جلسه ای در دفتر و با حضور معاونت اقتصادی استانداری فارس، مدیرعامل و مدیر داخلی و نماینده سهامداران و بازنشستگان کارخانه و مسئولان اداره کار و تعاون، سازمان صمت و معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس، با هدف بررسی مطالبات سهامداران کارخانه روغن نباتی نرگس، برگزار گردید.

 

احمدعلی روشن، به عنوان نماینده سهامداران در ابتدای این نشست به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته جلسات بسیاری با حضور مسئولان استانی برگزار شده و هر جلسه هم مصوباتی داشته است، اما به همت بی‌خیالی و اهمیت ندادن مدیران شرکت از یک طرف و نداشتن ضمانت اجرایی کافی مصوبات از طرف دیگر، باعث شده که هیچ‌ کدام از آنها به مرحله اجرا در‌نیاید و در همین شروع جلسه درخواست می‌کنم اگر مصوبات این جلسه هم قرار‌ است به همان سرنوشت دچار شوند، وقت خود را تلف نکنیم.

وی در ادامه هم‌ با بیان این نکته که انگار هیچ مسئولی نمی‌تواند وضعیت نرگس شیراز را بهبود ببخشد و حق بازنشستگان را بگیرد، گفت: تاکنون ۴ رئیس‌کل دادگستری، ۵ استاندار و بیش از ۲۰ مسئول اجرایی در استان تغییر کرده اما هیچ کس نتوانسته وضعیت رو به زوال روغن نباتی شیراز را تغییر دهد و مسئولان فقط از این که نرگس شیراز به صورت کامل تعطیل نشده، خوشحال هستند!

در حالی که رساندن تعداد پرسنل از ۱۳۰۰ کارگر رسمی به ۱۳۰ کارگر قراردادی و رساندن تولید روزی ۶۰۰ تُن کارخانه به صفر و از همه مهمتر بی‌اعتبار کردن شهرت جهانی نرگس، در نوع خود ابتکار و تلاشی مستمر می‌طلبد که تنها میرسلیم و تیم مدیریت نالایق وی از پس آن بر‌می‌آیند!

روشن با بیان این مطالب به صورت غیرمستقیم خواستار ضمانت اجرایی مصوبات و تصمیمات این جلسه شد.

از موارد مطرح شده در این جلسه، می‌توان به تعدادی اشاره کرد:

سعید جارودی مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی فریکو، گزارشی از روند افزایش سرمایه شرکت و کاهش بدهی‌های افزوده و تسویه حساب بدهی به بانک ملی ارائه داد.

مدیرکل اداره کار از روند کاهش و تعطیل شدن تولید و تعدیل نیرو در کارخانه، ابراز نگرانی نمود.

صادقی پور هم که به نمایندگی از سازمان صمت استان فارس در جلسه حضور داشت، از عدم شفافیت مدیران شرکت که باعث بی اعتمادی شده، گله کرد.

در ادامه براتی، نماینده معاونت سیاسی امنیتی استانداری به مدیران شرکت جهت اجرای مصوبات کمسیون کارگری و اطلاع رسانی به موقع به نمایندگان سهامداران جهت حضور در مجامع عمومی و فوق العاده، تذکر جدی داد.

ربانی زاده با توجه به وضعیت فعلی کشور و برای پیشگیری از سوءاستفاده‌ دشمن و کمک به روند افزایش تولید کارخانه، خواهان ایجاد وحدت بیشتر بین سهامداران و مدیران شرکت شد.

جلسه حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید و نکاتی توسط طرفین بیان گردید که در انتها توسط محسن ربانی‌زاده، معاونت اقتصادی استانداری فارس، مواردی به عنوان مصوبات این جلسه اعلام گردید.

۱- تشکیل یک گروه کارشناسی فنی و تخصصی برای قیمت‌گذاری واقعی سهام شرکت به منظور خرید سهم سهامداران بازنشسته با احتساب املاک و اموال و دستگاه‌های فروخته شده شرکت به نرخ روز.

۲- استرداد سرمایه اعضای شرکت تعاونی مصرف کارخانه به مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان که در سال ۱۳۹۱ بصورت غیر قانونی به حساب شرکت واریز شده و سود آن بر مبنای نرخ تورم بانک مرکزی.

۳- به درخواست نماینده سهامداران شرکت، مقرر گردید از طریق درخواست به بازرس مجمع، قرارداد اجاره نامه های سه شرکت آزمون‌گستر، پخش نینا و کارن همراه بامدارک مالی واریزی اجاره‌بها به حساب شرکت، در اختیار کانون بازنشستگان و سهامداران قرار بگیرد تا نسبت به استقرار دفتر کانون بازنشستگان و سهامداران نرگس در شرکت اقدام شود.

گزارش از : زهرا علی‌اکبری

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول