اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

همایش «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» در کرمانشاه آغاز به کار کرد

همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

همایش «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» در کرمانشاه آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزای فارس از کرمانشاه، همایش بین‌المللی«هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» صبح امروز با حضور استاندار کرمانشاه، امام جمعه و فرماندار پاوه، مسؤولان گردشگری استان، روسای میراث فرهنگی و گردشگری، چهره‌های فعال فرهنگی و مدنی اورامانات در استان‌های کرمانشاه، کردستان و میهمانان خارجی و همچنین مقامات کشوری و استانی، پژوهشگران، اصحاب فرهنگ و هنر و سایر اقشار به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

نادر نادری دبیر علمی همایش بین المللی هورامان در این مراسم، اظهار کرد: همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار را از اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم و این همایش عظیم و بین‌المللی در پی ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در اجلاس سالیانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر فوجی چین در پنجم مردادماه ۱۴۰۰ با رأی ۱۸۶ کشور جهان این منظر زیبا و بکر ثبت جهانی شد.

دبیر علمی همایش بین المللی هورامان اضافه کرد: این بیست‌ششمین میراث جهانی ایران است که نه تنها وسیع‌ترین میراث جهانی ایران بلکه وسیع‌ترین میراث جهانی در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صدها جلد گزارش‌های مفصل در حوزه‌های مختلف در این رابطه جمع‌آوری شد تا به این نتیجه رسیدیم.

نادری در خصوص محدوده این اثر جهانی، گفت: سه استان کرمانشاه، کردستان و حلبچه در اقلیم کردستان را در برمی‌گیرد که خوشبختانه ۶۰ درصد این منظر زیبا و بکر در استان کرمانشاه(شامل شهرستان‌های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی) است و ۳۰ درصد از این منظر در حوزه استان کردستان (بخشی از سنندج، کامیاران و سروآباد) و ۱۰ درصد در حلبچه است.

وی با اشاره به معیارهای مختلف در راستای ثبت جهانی، اظهار کرد: ۱۰ معیار برای ثبت جهانی منظر فرهنگی وجود دارد که ۲ معیار از آن را این منظر جهانی در بر دارد یکی اینکه باید نشانه‌ای باشد از یک سنت فرهنگی زنده و دیگری نمایانگر تأمل انسان با طبیعت باشد که نمای زیبای هورامان این معیارها را دارد.

نادری یادآور شد: دانشگاه رازی کرمانشاه با همکاری پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان تصمیم گرفت که اقدامات شایسته‌ای در این زمینه انجام دهد و بر این اساس برنامه‌های اساسی از جمله تأسیس گروه مطالعاتی هورامان پژوهشی، تأسیس مرکز اسناد و مدارک هورامان و  برگزاری این همایش بین‌المللی داشته است.

وی اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ مقاله علمی پژوهشی توسط پژوهشگران در داخل و خارج کشور به دست ما رسیده که پس از داوری‌ها و پیگیری‌های علمی بالغ بر ۲۳۰ مقاله ارزشمند در حوزه اقتصاد، کارآفرینی، گردشگری، دانش بومی، گیاهان دارویی، محیط زیست، باستان‌شناسی، معماری و... ثبت و ضبط شده که خروجی آن در قالب کتابچه مقالات چاپ و نشر و در اختیار مسؤولان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، این همایش دو روزه است که در آن به مسایل و مشکلات، معایب و مزایای ثبت جهانی هورامانات به صورت تخصصی بررسی می‌شود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول