اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| تولید با بازرگانی معنا می‌یابد/ تشکیل وزارت بازرگانی اهمیت‌ تجارت را باز تعریف می‌کند

رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات با بیان اینکه تجارت موتور محرک تولید است، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی اهمیت حوزه تجارت را باز تعریف می‌کند.

فارس من| تولید با بازرگانی معنا می‌یابد/ تشکیل وزارت بازرگانی اهمیت‌ تجارت را باز تعریف می‌کند

فرشید فرزانگان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت:‌ نوعی دیدگاه دولتی و حاکمیتی درباره مساله بازرگانی وجود دارد مبنی بر اینکه حوزه بازرگانی کم اهمیت‌تر از حوزه تولید است؛ با همین نگاه، در سال های اخیر تولیدکنندگان از طریق بخشنامه‌های متعدد از جایگاه‌های مختلف مورد حمایت قرار گرفته اند اما این حمایت ها از بخش بازرگانی وجود نداشته یا بصورت بسیار حداقلی بوده است.

عضو هیات مدیره  اتاق مشترک ایران و امارات افزود: با وجود اینکه حوزه بازرگانی و تجارت اشتغال‌آفرینی سریع و مناسبی به همراه دارد اما به این بخش به عنوان حوزه‌ای ارزش آفرین و کارآفرین نگاه نمی شود، این در حالیست که در صدر اسلام و اوج شکوفایی آن‌، اهمیت تجارت کمتر از تولید نبوده  و در اسلام اهمیت تجارت و بازرگانی در احادیث و روایت‌های مختلف مورد تاکید بوده است. 

وی بیان داشت: همچنین ایران به دلیل استقرار در موقعیت ژئوپلیتیکی‌، در چهارراه دنیا واقع شده است و اصولا ایرانیان دارای یک پیشینه تاریخی تجاری هستند. 

فرزانگان با بیان اینکه یک بازرگان خوب موجب افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها می شود، گفت: در واقع تاجران و بازرگانان می‌توانند موتور محرک تولید باشند. 

وی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی می‌تواند اهمیت حوزه بازرگانی را باز تعریف کند، گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی‌ تجار می‌توانند نه در تضاد با تولید بلکه در خدمت تولید‌، مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید را با بهترین قیمت خریداری و در اختیار تولید کنندگان قرار دهند ضمن اینکه محصولات شرکت های تولیدی را در بازارهای بین المللی به فروش برسانند. 

فرزانگان با تاکید بر اینکه عرصه بازرگانی می‌تواند به عنوان یک مکمل ضروری در خدمت تولید باشد، اظهار داشت: سیاستگذار باید بداند که عدم توجه کافی به حوزه بازرگانی در واقع می تواند به تولید هم آسیب خطیری برساند. 

رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه بخش تولید از بخشنامه‌هایی که به حوزه بازرگانی آسیب زده‌، صدمه دیده است، اظهار داشت: وزارت بازرگانی می‌تواند در توسعه بازارهای صادراتی کمک کند همچنین می‌تواند با مقررات‌زدایی بخشنامه های متعددی که حوزه بازرگانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده حذف کند. 

* رشد مونتاژکاری با حمایت یک جانبه از تولید

وی افزود: با حمایت یک جانبه از تولید چند آفت را دنبال می‌کنیم، ‌با این کار مونتاژکاری را به شدت رواج می دهیم و بسیاری از افراد تولید‌کننده یا غیر تولید کننده با عنوان تولید کنندگان جواز تولید دریافت می‌کنند و با دریافت این جوازها از برخی امتیازها  بهره‌مند می‌شود بدون اینکه واقعا کار تولیدی انجام دهند در پوشش کار تولیدی به امور وارداتی انحصاری روی می آورند.

فرزانگان اظهار داشت: این افراد در پوشش کار تولیدی به خرید و فروش می‌پردازند و به عبارتی همان کار بازرگانی را در شکل تولید انجام می‌دهند و در حقیقت با دور زدن قانون به جای کار تولیدی به امور بازرگانی می‌پردازند. 

وی بیان داشت: در خیلی وقت‌ها از حمایت‌هایی که از بخش‌های تولیدی صورت گرفته سوء استفاده شده است. حاکمیت با نگاه بسیار مقدس و ارزشمند به تولید نگاه می‌کند اما این موضوع توسط برخی از افراد و در جاهایی مانند شهرک های صنعتی که امکانات تولیدی در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و همانطور که اشاره شد به جای تولید به کار بازرگانی و خرید و فروش می پردازند و همزمان از امتیاز واحد تولیدی بهرهمند میشوند.

وی اظهار داشت: اگرچه کار تولیدی ارزشمند است اما سیاستگذار باید بداند که تولید و بازرگانی در کنار یکدیگر معنا پیدا می کند بنابراین به همان اندازه که وجود یک وزارتخانه برای بحث صنعت دارای اهمیت است وجود وزارت بازرگانی به‌صورت مستقل که مسائل تجارت داخلی و خارجی را به صورت اختصاصی پیگیری کند دارای اهمیت است و قطعا می‌تواند به بهره وری بیشتر بینجامد.

فرزانگان اظهار داشت: کشورهایی موفق بوده اند که در حوزه توسعه بازار، بازاریابی و فروش موفق بوده اند زیرا با توسعه بازار و بازاریابی تولید هم می تواند رونق بگیرد. 

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کارخانجات ما به دلایل مختلف از جمله تامین نشدن به موقع مواد اولیه، ماشین آلات فرسوده، کمبود قطعات مورد نیاز ماشین آلات صنعتی، تامین نشدن مواد اولیه با قیمت مناسب با ظرفیت کم کار می‌کنند و این در حالی است که با حمایت و بکار‌گیری  بخش بازرگانی می تواند بخش زیادی از مشکلات واحدهای تولیدی را حل کرد و به رونق آنها کمک کرد.

این فعال اقتصادی و محقق فضای کسب و کار افزود: ‌اگر به حوزه بازرگانی به عنوان موتورمحرک تولید توجه شود، تولید هم رونق می یابد در حالی که برتری دانستن حوزه تولید به بازرگانی باعث شده بخش تولید نیز آسیب ببیند. سیاستگذار با نگاهی که به عرصه تولید دارد اصولا به تجارت نگاه عمیقی ندارد و یا اصلا توجه لازم به این بخش احساس نمی‌شود.

وی بیان داشت: تولید و تجارت دو تخصص مجزا از یکدیگر است که هر کدام از این بخش ها نیازمند مدیریت مستقلی است بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی با توجه به اینکه به مسائل بخش بازرگانی به صورت تخصصی‌تر پرداخته می‌شود می‌تواند موجبات رونق بخش بازرگانی شود ضمن اینکه این اتفاق به بخش تولید نیز کمک خواهد کرد. 

به گزارش فارس، کاربران این رسانه در بخش فارس من با ثبت پویشی با عنوان «نه به احیای وزارت بازرگانی» خواستار تفکیک نشدن بخش بازرگانی از صنعت شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول