اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

فارس من| اجرای سامانه مودیان ابزاری برای اخذ پایه‌های متنوع مالیاتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با اجرای سامانه مودیان، بستر برای اخذ پایه‌های متنوع مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه فراهم می شود و همین امر موجب حرکت به سمت اصلاح و عادلانه‌تر کردن اخذ مالیاتی و نظام مالیاتی عدالت‌محور خواهد شد.

فارس من| اجرای سامانه مودیان ابزاری برای اخذ پایه‌های متنوع مالیاتی

‌مهدی طغیانی در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار با اشاره به تاثیر اجرای سامانه مودیان و پایانه‌‌های فروشگاهی در شفافیت اقتصادی اظهار کرد: سامانه مودیان قرار بود در اردیبهشت سال گذشته اجرایی شود که متاسفانه قانون به سبب آنکه کمتر از ۲۰ درصد در دولت قبل پیشرفت داشت، محقق نشد.

وی افزود: عملکرد این سامانه چندین بار توسط کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده است، همچنین در کمیسیون اقتصادی این موضوع در حال بررسی است تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

طغیانی با اشاره به اینکه سامانه مودیان با هدف ایجاد شفافیت در معاملات و عدالت مالیاتی راه اندازی می‌شود، بیان کرد: در اجرای سامانه مودیان موضوع رتبه بندی رد شد و قانون برای همه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان یک نظام شفافیت بخش و یک نظام جمع آوری اطلاعات و داده‌ها در نظام مالیاتی است افزود: طرح پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، به آن دسته از فعالان اقتصادی که فرار مالیاتی دارند برخورد می‌کند و آن‌ها را در تور مالیاتی قرار می‌دهد، اما برای سایر مودیان مالیاتی هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: شفافیتی که در اثر اجرای این قانون ایجاد خواهد شد، به اقتصاد کشور با جلوگیری از فرارهای مالیاتی، قاچاق، احتکار، فروش خارج از شبکه و غیره کمک می‌کند، با اجرای این طرح در واقع همه داد و ستدهای کشور شفاف و در کارپوشه یا پروفایل مودی ثبت خواهد شد.

وی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را قانونی استراتژیک و راهبردی برای اقتصاد کشور دانست و افزود: این سامانه باید اردیبهشت سال گذشته شروع به کار می‌کرد  و هم اکنون بخش اول این طرح به زودی اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه توضیحاتی درباره فعالیت‌های انجام گرفته در این حوزه ارائه کردند، اظهار کرد: هرچند این اقدامات دلگرم‌کننده است اما تا زمانی که این سامانه شروع به فعالیت نکند ما پیگیر اجرای قانون هستیم.

طغیانی ادامه داد: از آنجا که قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، قانونی راهبردی است، بر بهره‌برداری هرچه سریعتر آن تاکید داریم البته باید به این نکته نیز توجه شود که این قانون به معنای مالیات‌گیری جدید نیست بلکه سامانه‌ای است که اطلاعات مالی را شفاف می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌بیان کرد: پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان خودش مالیات جدیدی نیست، ولی کمک می‌کند مالیات‌های موجود با دقت، شفافیت و سرعت بیشتر اخذ شود، شفافیت اقتصادی، حاکمیت داده و عدالت مالیاتی ره آورد اجرای این پروژه ملی است.

وی با بیان اینکه سامانه مودیان ابزاری برای عدالت اجرایی قوانین حوزه مالیاتی خواهد بود، تصریح کرد: اجرای سامانه مودیان در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، عدالت در پرداخت مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: با اجرای سامانه مودیان، بستر برای اخذ پایه‌های متنوع مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه فراهم می‌شود و همین امر موجب حرکت به سمت اصلاح و عادلانه‌تر کردن اخذ مالیاتی و نظام مالیاتی عدالت‌محور خواهد شد.

به گزارش فارس‌ کاربران خبرگزاری به تازگی با ثبت پویشی با عنوان‌ «عدم استفاده کسبه از کارتخوان به دلیل پرداخت مالیات»، خواستار پیگیری درباره این موضوع شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول