اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ان‌بی‌سی: سفر بایدن برای مناقشه فلسطینی-اسرائیلی برنامه‌ای ندارد

طبق گزارش شبکه آمریکایی، هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که برنامه‌ای برای انجام کاری بیش از تأیید مجدد حمایت بایدن از راه‌حل دو دولتی در سفر وی به فلسطین اشغالی و کرانه باختری وجود داشته باشد.

ان‌بی‌سی: سفر بایدن برای مناقشه فلسطینی-اسرائیلی برنامه‌ای ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی درباره سفر بایدن به منطقه نوشت جو بایدن در اولین سفر خود به منطقه غرب آسیا به عنوان رئیس‌جمهور چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) وارد فلسطین اشغالی می‌شود و به دنبال نشان دادن حمایت از تل‌آویو است اما انتظار کمی وجود دارد که سفر او به هر گونه تغییر اساسی در تنش‌های فزاینده بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها منتهی شود.

به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه، در حالی که اکثر روسای‌جمهور آمریکا بازدیدهای خود از فلسطین اشغالی را حول محور تلاش برای کمک به حل مناقشه اسرائیل و فلسطین متمرکز کرده‌اند، هیچ نشانه‌ای از سوی مقامات دولت بایدن وجود ندارد که برنامه‌ای برای انجام کاری بیش از تأیید مجدد حمایت بایدن از راه‌حل دو دولتی وجود داشته باشد.

طبق این گزارش، در عوض بیشتر تأکید پیش از این سفر بر بهبود روابط بین رژیم صهیونیستی و همسایگان عربش به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر بایدن برای «ایجاد ثبات در منطقه و مقابله با تهدید فزاینده هسته‌ای ایران» متمرکز شده است. پس از دو روز اقامت در فلسطین اشغالی و بازدید از کرانه باختری، بایدن قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند، جایی که به گزارش ان‌بی‌سی، مقامات دولت بایدن گفته‌اند ممکن است برخی گام‌های اولیه برای عادی سازی روابط به صورت عمومی بین عربستان سعودی و اسرائیل برداشته شود.

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، «مایکل کوپلو» افسر ارشد سیاست در «انجمن سیاست اسرائیل» گروه غیرانتفاعی که از راه حل دو دولتی حمایت می‌کند، گفت: «این احتمالاً اولین سفر رئیس‌جمهوری (آمریکا) به اسرائیل در تاریخ است که در آن رئیس‌جمهور واقعاً برنامه سیاسی عمیقی ندارد و قطعاً فاقد یک برنامه واقعی اساسی در مورد درگیری اسرائیل و فلسطین در خصوص روند صلح است ... مطمئن نیستم که چیز زیادی از این سفر در رابطه با مسائل اسرائیل و فلسطین که قبلاً شاهد آن نبوده‌ایم، حاصل شود.»

تحلیلگران سیاست خارجی گفتند، یکی از موضوعاتی که احتمالاً مورد بحث قرار خواهد گرفت، اجازه پروازهای مستقیم از فلسطین اشغالی به عربستان سعودی برای مسلمانان به منظور زیارت حج و همچنین لغو سایر محدودیت‌های هوایی برای پروازهای رژیم صهیونیستی بر فراز عربستان است.

سفر بایدن تنها چند هفته پس از یک تحول بزرگ در کابینه صهیونیستی انجام می‌شود که نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برکنار کرد و باعث شد که برای پنجمین بار در کمتر از چهار سال گذشته در فلسطین اشغالی انتخابات برگزار شود. بایدن به جای دیدار با بنت که مقامات واشنگتن در سال گذشته از نزدیک با او همکاری می‌کردند، با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی ملاقات خواهد کرد.

«دن شاپیرو» سفیر سابق ایالات متحده در فلسطین اشغالی در دولت اوباما که اکنون یکی از همکاران در شورای آتلانتیک است، گفت: «عدم قطعیت در مورد اینکه چه کسی اسرائیل را در نوامبر هدایت خواهد کرد، بر مشکلاتی که بایدن در تلاش برای پیشبرد هر گونه مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها با آن مواجه است افزوده است». 

وی افزود هیچ کابینه اسرائیلی در وضعیت مناسب وجود ندارد که بتواند اقدامات سیاسی یا دیپلماتیک مهمی در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین انجام دهد. و رهبری فلسطین هنوز به نوعی در وضعیت نابسامان به سر می‌برد و به نظر می‌رسد مردم برای یک انتقال مورد انتظار در زمانی در آنجا تلاش می‌کنند. 

شاپیرو در ادامه گفت: «فکر می‌کنم که دیدار از اسرائیل در اوایل دوران ریاست‌جمهوری‌ از اولویت بالایی برای رئیس‌جمهور بایدن برخوردار بود. او حمایت خود از اسرائیل را در مواضع سیاست خارجی و هویت سیاسی خود در طول زندگی حرفه‌ای‌اش محوری قرار داده است. او مطمئناً می‌خواست راهی برای نشان دادن این صمیمیت بیابد و نگذارد این مسئله زیر سوال برود». 

بر اساس این گزارش، انتظارات برای تحولات مشخص از سفر بایدن به کرانه باختری در روز جمعه در دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم کم است. رهبران فلسطینی دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا کنسولگری ایالات متحده در قدس شرقی را بازگشایی کند و با شدت بیشتری با شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری مخالفت کند و همچنین به موضوع گسترده‌تر تمایل فلسطینیان برای تشکیل کشوری مستقل با پایتختی در کرانه باختری رسیدگی کند. 

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، مسئله مورد طرح دیگر در جریان دیدار بایدن با مقامات صهیونیست و فلسطینی همچنین مرگ شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار فلسطینی است که گروه‌های مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگاران او را تحت فشار قرار داده‌اند تا اسرائیل را مسئول بداند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده در اوایل این ماه به این نتیجه رسید که ابوعاقله به احتمال زیاد با شلیک گلوله از مواضع نظامی اسرائیل کشته شد، اما بازرسان آمریکایی گفته‌اند که نمی‌توانند به نتیجه قطعی در مورد منشاء گلوله‌ای که جان او را گرفت، برسند. تحقیقات سازمان ملل و سازمان‌های مستقل رسانه‌ای غربی نشان داد که تیراندازی رژیم صهیونیستی منجر به شهادت او شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول