اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ضرورت تبادل هدفمند آمار جرائم و آسیب‌های اجتماعی

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم گفت: صرف دریافت آمار جوابگوی نیازمندی‌های جامعه تصمیم‌گیر در حوزه پیشگیری نبوده بلکه گزارش آماری توأم با توصیف و تحلیل اطلاعات و ارائه پیشنهادات علمی و اجرایی برای پیشگیری از آن باید مدنظر قرار گیرد.

ضرورت تبادل هدفمند آمار جرائم و آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس،  علیرضا ساوری در هفتمین جلسه کمیسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء سلامت اجتماعی عنوان کرد: بر اساس بند 4 ماده 5 قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب سال 1394 یکی از وظایف دبیرخانه شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم دریافت آمار و اطلاعات مرتبط با وظایف شورا از دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای تجزیه و تحلیل آنها و ارائه گزارش به شورا بوده و این قبیل گزارش‌های تحلیلی و کارشناسی به عنوان زیربنای تدوین طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه و همچنین مبنای تصمیمات و مصوبات شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم قرار می‌گیرد. در حال حاضر هر یک از دستگاه‌های عضو شورا به صورت نوبه‌ای و فصلی گزارشات و بولتن‌های تحلیلی و خبری مختلفی را متناسب با شرح وظایف و اختیارات خود تولید می‌کنند لیکن به رغم بند 4 ماده 5 قانون پیشگیری از وقوع جرم این قبیل گزارش‌ها در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم قرار نمی‌گیرد. این توقع و انتظار از اعضای شورا وجود دارد تا این قبیل گزارش‌ها یا بولتن‌های تحلیلی و کارشناسی خود را از ‌وقایع و رخدادهای مهم مرتبط با جرائم و آسیب‌های اجتماعی همراه با ملاحظات و پیشنهادهای مربوط به دبیرخانه ارسال کنند تا مورد بهره‌برداری لازم قرار گرفته و در زمان لازم نسبت به طرح آن دسته از پیشنهادها و راهکارهای پیشگیرانه دستگاه‌ها که قابلیت تصویب در شورا را دارند اقدام شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیازمند تسهیل در دریافت آمار و اطلاعات برای تحلیل و پردازش جرائم و آسیب‌های اجتماعی و اتخاذ تدابیر مناسب برای تبادل اطلاعات آماری بین اعضای شورا و تدوین ساز وکار و نحوه به اشتراک‌گذاری گزارش‌های آماری در زمینه جرائم و پیشگری از آن هستیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم بر ضرورت یکپارچه‌سازی سامانه‌های دریافت آمار و اطلاعات مرتبط با جرائم و آسیب‌های اجتماعی در قالب پنجره واحد تاکید و اظهار کرد: صرف دریافت آمار جوابگوی نیازمندی‌های جامعه تصمیم‌گیر در حوزه پیشگیری نبوده بلکه گزارش آماری توأم با توصیف و تحلیل اطلاعات و ارائه پیشنهادات علمی و اجرایی برای پیشگیری از آن باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: شایان ذکر است بر اساس مصوبات هفتمین نشست کمیسیون ذیل شورای عالی مقرر شد تا دستگاه‌های عضو شورای‌عالی به صورت نوبه‌ای نسبت به ارسال گزارشات توصیفی و تحلیلی به همراه راهکارهای پیشگیرانه با اولویت جرائم و آسیب ‌اجتماعی به ویژه رسیدگی به وضع مطالبات اجتماعی و پیشگیری از اعتراضات و نارضایتی‌های عمومی و اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی به دبیرخانه شورای‌عالی اقدام کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول