اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مجلس از توضیحات وزیر کشاورزی قانع نشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز از پاسخ وزیر جهاد کشاورزی به سوال نمایندگان مجلس قانع نشدند.

مجلس از توضیحات وزیر کشاورزی قانع نشد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نشست علنی صبح امروز مجلس با حضور  سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در صحن همراه بود.

ساداتی‌نژاد امروز برای پاسخ به سوال محمد صفایی دلوئی نماینده گناباد به پارلمان آمده بود.

محمد صفائی دلوئی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در این جلسه در تشریح سوال از وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت: بنده این سوال را در بهمن ماه طرح کردم و در اسفندماه در کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی این مسائل و تخلفات بیان شد اما وی حمایت کرد، حتی در جلسه ای هم که در دفتر وزیر داشتیم مجدد حمایت کرد و در سومین جلسه نیز که در خردادماه برگزار شد متاسفانه همچنان از این روند حمایت کرد.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، گفت: رهبر انقلاب  در روز تنفیذ حکم آقای رئیسی فرمودند اینها آن فسادهایی است که باید با این ها به معنای واقعی کلمه مواجه شد، با برنامه، با پیگیری، تجربه ما در این سال ها نشان می دهد که گاهی یک کاری با شوق، همت و انگیزه شروع می کنیم منتها در قدم دوم آن انگیزه قدم اول باقی نیست، این فایده ندارد بایستی انگیزه و همتی که انسان برای کار خرج می کند و به کار می برد ادامه پیدا کند تا وقتی به نتیجه برسد، مبارزه با فساد به این شکل لازم است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس بیان داشت: مرکز پژوهش های وزارت جهاد کشاورزی اقدامات این وزارتخانه را در فروردین امسال با سال 1400 که 210 میلیون دلار منفی است مقایسه کرده است که نشان می دهد اگر با این شرایط پیش برویم تا پایان سال 2.5 میلیارد دلار کارکرد منفی دارد ضمن اینکه برنامه های این وزارتخانه همچون برنامه بازارگاه قرار بود مایحتاج مردم را به درب منازل برسانند که شعاری بیش نبود.

صفائی دلوئی عنوان کرد: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرید میوه شب عید، افزایش هزینه های دولت بین 3462 تا 2875 میلیارد ریال در موضوع تنظیم بازار بوده است؛ وزارت کشاورزی سیب درختی را 58 درصد گران تر و پرتغال تامسون را 73 درصد گران تر خرید که این پول به جیب باغداران نرفته بلکه به جیب دلالان رفته است.

وی افزود: واگذاری غیرقانونی امر بازرسی و نظارت بر کیفیت میوه خریداری شده به شرکت تازه تاسیس میزان سنجش سیمرغ آریا که فاقد پروانه بازرسی از سوی سازمان ملی استاندارد است محول شده است، یعنی میوه در دیماه خریداری شده و پروانه ایشان در 2 اسفند ملغی شده که کاملا غیرقانونی است. 

نماینده مردم گناباد در مجلس گفت: از سوی دیگر عدم توجه به تکلیف ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و عدم توجه به تعیین تکلیف بند الف ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه و تخطی این وزارتخانه از تکلیف بند ر ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه از دیگر تخلفات صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: 18 هزار تن از این میوه فاسد شده بعد در 3 صفحه به آقای جبلی نامه زده اند که چرا این موضوع از رسانه ملی پخش شده است.

نماینده مردم گناباد بیان داشت: در بحث زعفران 2 تن غیرقانونی از انبار خارج می شود و به خانه ای در خیابان عنصری مشهد برده شده سپس از کشور خارج و فروخته شده است. بعد ایرج ناصری مقدم به رئیس تعاون روستایی نامه می زند مبنی بر اینکه خواهشمند است دستور فرمائید با توجه به اینکه عرضه محصول خارج از روال عرضه در بورس صورت پذیرفته ساز و کار حقوقی توسط معاون مالی و اداری سازمان مرکزی در نظر گرفته شود تا در آینده مشکل حقوقی برای سازمان ایجاد نشود و بخشی از پول نیز به حساب همسر آقای شاه میری و سایر افرادی رفته که از آن ها نام نمی برم.

صفائی دلوئی افزود: در بحث خرما ترک تشریفات گرفته اند، به 3 هزار و 500 تومان کما اینکه امروز دامدار کجل خریده کیلویی 6 هزار تومان بعد به شرکت درنا تامین ماکیان فروختند و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به وزیر جهاد کشاورزی نامه می زند که به بخش تخصصی آن دهد و جالب است محسن قاسمی دوست آقای شاه میری آن را خریداری کرده است اما هزینه سپرد خرید را اتحادیه مرکزی پرداخت می کند یعنی فساد اندر فساد.

وی بیان کرد: در بحث مربوط به تخلفات بازارگاه فروش بیش از 500 هزار تن نهاده دامی ناموجود از هزار و صد میلیارد تومان نقدینگی تولیدکنندگان جمع آوری می شود، ایجاد کوتاج تقلبی، تبعیض و رانت در بکارگیری شرکتی که اهلیت و اعتبارسنجی نشده است به صورت محرمانه بدون رعایت تشریفات قانونی و سرمایه ثبتی این شرکت یک میلیون تومان بوده بعد قرار بوده 13 میلیون و 700 هزار تن نهاده وارد کند، ضمن اینکه چندین مرحله تلاش و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی از طریق تنظیم نامه محرمانه رسمی برای تخصیص و پرداخت بیش از 700 میلیون یورو ارز صورت گرفت.

صفائی دلویی گفت: برخلاف ادعای غلط بنابر مستندات موجود مکاتبات زیادی از طرف وزارت جهاد کشاورزی جهت تخصیص بیش از 700 میلیون یورو برای کالای وارد نشده پرداخت شده و واگذاری تعهدات انجام نشده است، یک شرکت خصوصی به شرکت دولتی پشتیبانی امور دام تخلف کرده است، عدم برخورد با برنامه ریزان، عاملین و عامرین و تخلف از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت دولت در حوزه های تجاری این ها کوتاج هایی است که به صورت تقلبی نصب شده است.

وی افزود: امروز ساداتی نژاد و همکارانش موشکی به دام و طیور کشور زدند که برای سال ها جا دارد به جای اول برگردد کما اینکه در این 10 ماه 35 درصد شیر تولیدی ایران کاهش یافته و اگر این روال تداوم یابد نیاز نداریم نهاده وارد کنیم بلکه باید گوشت، پنیر، شیر و تخم مرغ وارد کنیم.

صفائی دلویی تصریح کرد: وقتی رئیس جمهور برای عزل مدیر متخلف وارد می شود وزیر جهاد کشاورزی با وجود همه این اسناد باز هم از این روند حمایت می کند که جا دارد این روش به اقنای نمایندگان منجر نشود.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوال نماینده گناباد و بجستان در باره علت تخلفات مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار داشت: سوال نمایندگان از دستگاه های اجرایی در راستای بهبود امور است باید توضیح دهم در شرایط حساس جهانی کشورها برای تامین غذا اقدامات متعددی انجام داده اند و از اسفندماه سال گذشته بخش زیادی از تلاش کشورها در جهت تامین غذا بوده است.

وی افزود: تلاش دولت سیزدهم برای تامین امنیت غذایی با اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه ها و تغییر نرخ ارز صورت گرفت و برای ایجاد آرامش در بازار در حوزه غذا با وجود شرایط سخت در جهان اقداماتی انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: سازمان تعاون روستایی از جمله سازمان های مهم در حوزه امنیت غذایی و تنظیم بازار است؛ نقش حمایت از کشاورز و دامداران به عهده این سازمان است و به نوعی سازمان تجارت و بازرگانی کشور محسوب می شود. 

ساداتی نژاد خاطر نشان کرد: از سوی دیگر نگاه حمایتی به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی را دارد. تمام تلاش این سازمان حمایت از کشاورز و تولیدکنندگان است و زمانی که قیمت محصول زیر قیمت تمام شده باشد خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می دهد تا از تولیدکننده حمایت شود.

وی تصریح کرد: اگر شرایط برای مصرف کننده سخت باشد و شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم این سازمان برای تنظیم بازار  ورود می کند و طبیعتا این عملیات دارای هزینه است و سازمان هایی که نقش حمایتی و تنظیم گری دارند زیان ده می شوند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  اخیرا شاهد مازاد تولید در بازار بودیم که اگر این مازاد از بازار جمع نمی شد منجر به حذف تولید، تولیدکننده می شد؛ بر همین اساس سازمان تعاون روستایی نقش زیادی در حمایت از تولید دارد و با شفافیت باید کار خود را ادامه دهیم.

بر اساس این گزارش، در نهایت توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند. در انتهای هم وزیر از مجلس کارت زرد گرفت.

به گزارش فارس، از مجموع ۲۲۶ رای ماخوذه، ۷۹ نماینده از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع شدند و ۱۲۱ نفر اعلام کردند که از این پاسخ‌ها قانع نشدند. ۷ نفر نیز رای ممتنع دادند.

این دومین کارت زرد مجلس به دولت است. پیشتر در جلسه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح پرسش از وزیر صنعت، معدن و تجارت از پاسخ های فاطمی امین به پرسشی درباره درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن، قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند. به این ترتیب دولت سیزدهم امروز دومین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول