اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اقتصاد کدام کشور صرفا در رابطه با آمریکا بهتر شده است؟/ عبرتی که از ترکیه می‌‌توان گرفت

عبرتی که از اقتصاد بهم ریخته ترکیه با تورم بالا می توان گرفت، توجه به این نکته است که صرفا ایجاد رابطه با آمریکا نه تنها تاثیر مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت، بلکه در بسیاری از موارد ممکن است باعث فروپاشی اقتصاد شود.

اقتصاد کدام کشور صرفا در رابطه با آمریکا بهتر شده است؟/ عبرتی که از ترکیه می‌‌توان گرفت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فضاسازی رسانه‌ای برای تغییر در ادراک جامعه یکی از روشهای محور شیطانی عبری- غربی است که بصورت شبانه روزی در جهان و بخصوص علیه کشورمان صورت می گیرد. تعداد رسانه هایی که در راستای تغییر در ادراک تحلیلی کشور صورت می گیرد، قابل مقایسه به فعالیت رسانه ای سایر کشورها نیست. 

یکی از موضوعاتی که در این چند سال گذشته در جامعه از طریق رسانه های وابسته به محور عبری- غربی- عربی  در سطح جامعه پمپاژ شد، در راستای تضعیف روحیه ایستادگی در مقابل استبکار بوده است. شبهه ای که مطرح می شود این است" کشورهایی که با آمریکا رابطه دارند به توسعه رسیدند و مردم آن کشورها از لحاظ معیشتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند." در واقع دوگانه سازی "معیشت- مذاکره" هدف نهایی سیاست رسانه ای دشمن به منظور ایجاد شکاف و فاصله مردم با نظام است. از این رو بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از کشورهایی که با آمریکا رابطه داشتند و اعتماد مطلق به سیاست ها و رفتارهای واشنگتن اعتماد راسخ داشتند نه تنهابه توسعه نرسیدند بلکه در بسیاری از جاها باعث نابودی حکومت و اقتصاد آنها کشورها شده است.

از طرفی یکی از کشورهایی که در شرایط فعلی بدون کوچکترین تحریم و تهدیدی از سوی آمریکا مورد حمایت قرار دارد، برخور دار است کشور ترکیه است که اصولا در تصمیم گیری های خود نیم نگاهی به منافع و رضایت آمریکا نیز دارد. با گزاره ای که رسانه های عبری- غربی مطرح می کنند این کشور باید در شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی قرار می گرفت. این در حالی است که نه تنها اقتصاد ترکیه بهتر نشده است بلکه شرایط این کشور، یادآور ونزو ئلایی شدن اقتصاد خود است.  

آمارهای تازه تورم ترکیه حاکی از آن است که سطح تورم این کشور در ماه ژوئن با ۱/ ۵درصد افزایش به سطح ۶/ ۷۸درصدی رسیده است. این عدد که از ژانویه۱۹۹۸ بی‌سابقه بوده است، رکورد ۲۴ساله سطح تورم در ترکیه به شمار می‌رود. از طرفی بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، شاخص قیمت مصرف‌کننده به صورت ماهانه ۴.۹۵ درصد افزایش یافته و این رقم بالاترین میزان از سپتامبر ۱۹۹۸ است که تورم سالانه ۸۰.۴ درصد بود. نظرسنجی خبرگزاری آنادولو (AA) پیش‌بینی کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن ۴.۴۴ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که تورم سالانه به ۷۷.۷۴ درصد برسد.

 


طبق برآورد متوسط ‌در نظرسنجی بلومبرگ از ۱۷ اقتصاددان، انتظار می‌رفت این رقم به ۸۰ درصد برسد. میانگین تخمین ۱۲ اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز برای تورم سالانه در ماه ژوئن شرکت کردند، ۷۸.۳۵ درصد با پیش‌بینی بین ۷۲.۳۰ و ۸۱.۸۰ درصد بود. کمترین افزایش سالانه مربوط به بخش ارتباطات با ۲۳.۷۴ درصد بوده است پس از آن بخش پوشاک و کفش با ۲۶.۹۹ درصد، آموزش با ۲۷.۷۶ درصد و بهداشت با ۳۹.۳۴ درصد قرار دارند.
 


عبرتی که از اقتصاد بهم ریخته ترکیه با تورم بسیار بالا می تواند گرفت، توجه به این نکته است که صرفا ایجاد رابطه با آمریکا نه تنها تاثیر مثبتی برا اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت، بلکه در بسیاری از موارد نیز ممکن است باعث فروپاشی اقتصادی نیز شود.

متاسفانه علی رغم هشدارهای مقام معظم رهبری تک محصولی نگه داشتن اقتصاد ایران در طول دولتهای مختلف بخصوص دولت یازدهم و دوازدهم و وجود سو مدیریت در اقتصاد باعث شد، طرفداران لیبرالی آمریکا، به جای ادرس دقیق چرایی ایجاد تورم در اقتصاد، در یگ گزاره غیر صحیح، عدم رابطه با آمریکا دلیل اصلی معرفی کردند.  در حالی که ترکیه نمونه ای از یک کشور هم راستا با سیاست های آمریکا نیز دچار تورم شدیدی شده است. یا در کشور ما که در سال ۹۴ برجام امضا و اجرا شد و جامعه را به شمت شرطی شدن هدایت کرد، آغاز ایجاد بحران تورمی در کشور بود.در چنین شرایطی رسانه های معاند تغییر در ادراک تحلیلی کشور را شروع کردند و تا به امروز نیز دنبال می کنند.

امید است اقدامات مثبت اقتصادی که دولت سیزدهم آغاز کرده است و اقتصاد را بدون برجام به سمت ثبات سازی هدایت می کند؛ دوباره ادارک جامعه تحلیل دقیقی همچون گذشته از دشمنی ماهوی آمریکا با جمهوری اسلامی داشته باشند.

منبع: پایگاه بصیرت

انتهای پیام/ ت 11

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول