اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تحریم؛ چالشی پیش‌روی طالبان برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

شبکه تلویزیونی انگلیس گزارش داد که وابستگی اقتصاد افغانستان به تولید مواد مخدر، مبارزه طالبان با این مواد را بسیار دشوار می‌کند.

تحریم؛ چالشی پیش‌روی طالبان برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، یک شبکه تلویزیونی انگلیس گزارشی از تولید و کشت مواد مخدر پس از اعلام ممنوعیت آن از سوی طالبان تهیه کرده است.

شبکه تلویزیونی کانال 4 انگلیس گزارش داد: اگرچه طالبان اعلام کرده است که این گروه به دنبال قطع وابستگی درآمد افغانستان به تولید و کشت مواد مخدر است، اما با توجه به درآمد هنگفت تولید این مواد با مشکلات بسیاری زیادی مواجه خواهد بود. 

عبیدالله مدبر، معاون پلیس منطقه 6 کابل در این خصوص گفت: پس از به قدرت رسیدن طالبان و با ممنوعیت کشت مواد مخدر از سوی ملاهبت الله آخند زاده، رهبر طالبان مردم می‌توانند در امنیت بهتری زندگی کنند.

به نوشته این رسانه انگلیسی اما با وجود حضور گسترده نیروهای طالبان در هلمند که بزرگترین مرکز تولید هروئین در جهان است، کشت و تولید مواد مخدر در این ولایت همچنان ادامه دارد. 

این رسانه گفته است که حتی در زمان حضور نیروهای انگلیسی در هلمند، کشت و تولید مواد مخدر در این ولایت افزایش یافت و این موضوع دشوار مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را به خوبی نشان می‌دهد.

کانال 4 تلویزیون انگیس در ادامه گزارش خود نوشت: هرچند طالبان در دوران حکومت گذشته خود به موفقیت‌های در زمینه ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان دست یافت، اما در حال حاضر به دلیل ادامه تحریم‌ها و عدم وجود جایگزین و نیاز طالبان به پول این گروه با دشواریهای زیادی در این زمینه مواجه است.

به نوشته این رسانه، کشت مواد مخدر طی ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت و حتی با وجود ممنوعیت از سوی طالبان و وضع مالیات بیشتر، افزایش چشم‌گیری داشته است.

یک کشاورز در هلمند در این رابطه به این رسانه انگلیسی گفت: کشاورز، خریدار، فروشنده و دولت از تجارت مواد مخدر سود میبرند.

وی  به دلیل وابسته بودن کارگران در روستا به کشت مواد مخدر و نبود فرصت شغلی، افزود: اگر طالبان کشت مواد مخدر را به صورت کامل ممنوع کند، بسیاری از افراد کار خود را ار دست می‌دهند.

شبکه تلویزیونی انگلیس اضافه کرد: هزاران کارگر فصلی در زمان برداشت مواد مخدر به هلمند مسافرت می‌کنند و هیچ محصول کشاورزی دیگری قادر نیست این تعداد از کارگران را جذب کند.

 

 

این شبکه می‌گوید که با توجه به نقش 7 درصدی مواد مخدر تولید ناخالص ملی افغانستان، بسیار از مردم در هلمند به تجارت مواد مخدر وابسته هستند و سیاست طالبان در مبارزه با این مواد را دشوار می‌کند.

این رسانه در پایان گزارش خود تاکید کرد: منافع سرشار از مواد مخدر طالبان را بر سردوراهی ممنوعیت و یا ادامه کشت این مواد قرار داده است.

این در حالی است که براساس فرمان رهبری طالبان همچنین در سراسر افغاستان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز ممنوع شده است. 

اخیرا نیز روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مطلبی نسبت به توانایی طالبان در کنترل کشت مواد مخدر ابراز تردید کرده بود. 

 

 

این روزنامه آمریکایی ضمن بررسی کشت مواد مخدر و تولید سرسام آور و سود هنگفت برای کشاورزان استدلال کرده است که به دلیل اوضاع بد اقتصادی و نبود جایگزین و همچنین استفاده گسترده کشاورزان در مناطق دوردست از انرژی خورشیدی احتمالا سیاست جدید طالبان شکست مواجه خواهد شد. 

این رسانه آمریکایی گفته است که طی سالیان گذشته هر دولتی و نظامی که در افغانستان سرکارآمده وعده مبارزه با مواد مخدر را سر داده است، اما در مقابل سود هنگفت این تجارت عظیم نتوانسته مقابله کند و در نهایت هر ساله با افزایش کشت مواد مخدر مواجه بودیم. 

نیویورک تایمز اضافه کرد که وعده اخیر دولت موقت طالبان برای مبارزه با کشت مواد مخدر نیز به دلیل استفاده گسترده کشاورزان از انرژی سبز با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. 

این گزارش تصریح کرده که کشاورزان در مناطق دور دست با نصب پنل‌های خورشیدی به راحتی و بدون نیاز به انرژی برق برای مزارع خود آب تهیه کرده و این موضوع برخورد با کشت غیرقانونی مواد مخدر را دشوار می‌کند.

نیویورک تایمز در پایان با بیان اینکه 80 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می شود، تاکید کرد: پنل های خورشیدی در حال حاضر نقش عمده ای در باقی ماندن افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان خواهند داشت و مبارزه با آن را دشوار خواهد کرد. 

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول