اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من| وزارت خارجه به تلاش برای تعیین سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی و امام موسی صدر ادامه می‌دهد

وزارت امور خارجه بارها اعلام کرده که همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی و همچنین امام موسی صدر ادامه می‌دهد و این موضوعات در اولویت پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی قرار دارد.

فارس من| وزارت خارجه به تلاش برای تعیین سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی و امام موسی صدر ادامه می‌دهد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هشتم تیر ماه کمپینی در سامانه فارس من تشکیل شد و کاربران خواستار پیگیری و مشخص شدن وضعیت حاج احمد متوسلیان و امام موسی صدر شدند. در این کمپین آمده است: با توجه به گذشت چندین سال از ناپدید شدن و به اسارت گرفته شدن حاج احمد متوسلیان و امام موسی صدر از تمامی نهادهای مربوطه خواهان پیگیری و مشخص کردن وضعیت این دو عزیز تبعه ایرانی هستیم. 

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه در طی این‌ سال‌ها تلاش‌هایی را برای روشن شدن سرنوشت این افراد صورت داد. از پیگیری موضوع ربایش ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی از طریق سازمان ملل و شخص دبیرکل و در رایزنی‌ها با لبنان و صدور بیانیه‌ و.... و همچنین اهتمام دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر.

 

در همین خصوص وزارت امور خارجه ۱۴ تیر ماه سالجاری در بیانیه‌ای بار دیگر بر تشکیل کمیته حقیقت یاب بین ایران و لبنان با همکاری نهادهای بین‌المللی برای روشن شدن سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده تأکید و اعلام کرد که به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت این افراد ادامه می‌دهد.

گفتنی است، در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ مطابق با چهارم ژوئیه ۱۹۸۲ خودرو چهار دیپلمات ایرانی چهار دیپلمات ایرانی به نام‌های «سید محسن موسوی»، «حاج احمد متوسلیان»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» که در حمایت پلیس دیپلماتیک قرار داشت، برخلاف ضوابط و کنوانسیون‌های بین‌المللی، توسط مزدوران مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی در منطقه «برباره» لبنان متوقف شد و دیپلمات‌های ایرانی ربوده شدند. جمهوری اسلامی ایران همواره مسؤولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن عنوان کرده است.

علاوه بر اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها صورت داده است، مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران ۱۷ تیر ۱۳۹۹ در نامه‌ای به آنتونیو گوترش خواستار کمک دبیرکل سازمان ملل برای روشن شدن سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی شد. 

تخت روانچی در این نامه که به مناسبت سی‌ و‌ هشتمین سالروز ربوده شدن این دیپلمات‌ها به دبیرکل این سازمان نوشت، اعلام کرد که طبق اخبار و اطلاعات موجود، این افراد بلافاصله پس از ربوده شدن در نزدیکی بیروت در منطقه‌ای که آن زمان تحت اشغال نیروهای رژیم اسرائیل بوده است، به نیروهای این رژیم تحویل داده شده‌اند و شواهد بعدی نیز نشان می دهد که آنها در زندان‌های رژیم مذکور بوده و زنده هستند.

 

نماینده کشورمان ضمن اشاره به اعلام آمادگی دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ۱۳۸۷ برای مساعدت به روشن شدن سرنوشت این دیپلمات‌ها و استقبال ایران از این پیشنهاد، و یادآوری آلام افراد ربوده شده و خانواده های آنها طی ۳۸ سال گذشته، و نیز تأکید بر اهمیت ابعاد انسانی موضوع، از دبیرکل این سازمان خواسته است تا در این زمینه مساعدت کند. در این نامه همچنین به پیشنهاد ایران به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مبنی بر تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب در این باره اشاره شده و از دبیرکل خواسته شده از فعالیت‌های آن حمایت کند. (اینجا بخوانید)

در بیانیه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ وزارت خارجه همچنین آمده است: با وجود تلاش‌های بی وقفه وزارت امور خارجه و پیگیری‌های حقوقی که منجر به اعلام آمادگی از طرف دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ٢٠٠٨ شد، متاسفانه همکاری مناسبی برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی از سوی جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری انجام نشده و رژیم صهیونیستی که به هیچ یک از قوانین بین‌المللی و حقوق بشری و انسانی پایبندی ندارد، در سایه سکوت جامعه جهانی نسبت به جنایاتش، همواره از زیر بار مسؤولیت فرار کرده است.جمهوری اسلامی ایران از همه نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد انتظار دارد تا با سازوکارهای مقتضی، اقدامات الزامی را برای وادار کردن صهیونیست‌ها به همکاری حداکثری در زمینه روشن شدن سرنوشت این عزیزان به عمل آورده و زمینه مجازات عاملان این جنایت و ناقضان حقوق دیپلماتیک را فراهم آورد. جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از کوشش جمهوری لبنان برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان و با همکاری نهادهای بین‌المللی تأکید می‌کند.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که وزارت امور خارجه همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان ادامه داده و مجدانه، پیگیری سرنوشت این عزیزان را در دستورکار خود قرار داده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۰ نیز در سی و نهمین سالگرد ربایش ۴ دیپلمات ایرانی در این بیانیه با گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان، تاکید کرد که پیگیری سرنوشت آنان را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در دستور کار مراودات دیپلماتیک با جهات بین‌المللی و منطقه‌ای مدنظر دارد و بار دیگر با عنایت به گزارش دبیرکل اسبق سازمان ملل و نامه نخست وزیر وقت لبنان به وی در سال ۲۰۰۸، از دبیرکل کنونی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری از جمله صلیب سرخ، مجدانه می‌خواهد توجه جدی‌تری به این مسئله انسانی و حقوق بشری که مرتبط با کنوانسیون‌های بین‌المللی و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی است، اعمال کنند و به خواست به حق جمهوری اسلامی ایران و خانواده و فرزندان این عزیزان توجه کنند. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه (+) ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ نیز در گفت‌وگویی درباره پیگیری وضعیت مبهم حاج احمد متوسلیان و پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: در سه سطح درباره وضعیت حاج احمد متوسلیان پیگیری داشته‌ایم. در سطوح دوجانبه و ملاقات و مراودات با دولت لبنان، در سطح بین‌المللی با نامه نگاری‌های متعدد با سازمان ملل و تشکیل کمیته حقیقت یاب که محقق نشد و در حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای پیگیری‌هایی داشته‌ایم و همچنان با طی کردن این روندها همچنان ابهاماتی وجود دارد.

 

* اهتمام دستگاه دیپلماسی به پرونده امام موسی صدر

علاوه بر این، سعید خطیب‌زاده هشتم شهریور ۱۳۹۹ در سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر، گفت:‌ ناپدید شدن امام موسی صدر یکی از مسائل مهمی است که جمهوری اسلامی ایران همواره در طول سال‌های گذشته آن را دنبال کرده و همچنان تا رسیدن به نتیجه و روشن شدن واقعیت در دستورکار نگاه خواهد داشت.

وی امام موسی صدر را متعلق به همه منطقه خواند و بر اهتمام دستگاه دیپلماسی به پرونده امام ‌موسی صدر تاکید کرد و افزود: ما در وزارت امور خارجه و با همکاری دوستان لبنانی پرونده امام موسی صدر را با همه پیچیدگی‌هایی که دارد از طرق مختلف دنبال می‌کنیم و پیگیری‌ها و گفت‌وگوهایی در سطح دوجانبه و بین‌المللی برای تعیین سرنوشت ایشان و دو همراهشان وجود دارد‌‌ و انشالله‌ تا حصول‌ نتیجه ادامه خواهد یافت. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ نیز در سفر به منظور تسلیت در پی درگذشت همسر امام موسی صدر و شیخ عبدالامیر قبلان رئیس سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان در محل این مجلس در بیروت حضور یافت و با مسئولان مجلس اعلای شیعیان لبنان و خانواده امام موسی صدر دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه پیش از این نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت پروین خلیلی همسر امام موسی صدر، عنوان کرد: آن بانوی صبور و مقاوم نقشی موثر و مهم در تداوم راه و آرمان بلند امام موسی صدر داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول