اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

گزارش آماری فارس از حج 1443/ حدود 10 درصد کم‌تر از سهمیه اعلامی به حج رفتند

با وجود اینکه قرار بود امسال بیش از یک میلیون نفر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شوند، تعداد زائران حج تمتع کمتر از 900 هزار نفر است که در این بین زائران کشورهای آسیایی بدون احتساب کشورهای عربی بیش‌ترین تعداد حاجی را دارند.

گزارش آماری فارس از حج 1443/ حدود 10 درصد کم‌تر از سهمیه اعلامی به حج رفتند

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم‌سادات آجودانی: در حالی که عربستان از برپایی حج تمتع سال جاری با حضور بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف خبر داده بود، به گفته یک منبع مطلع، ۸۹۹ هزار و ‌۳۵۳ نفر در ایام حج تمتع به سرزمین وحی مشرف شدند.

 

حضور هزاران زائران حج تمتع در مسجدالحرام

عربستان بیش از ۱۰ درصد سهمیه حج ۱۴۴۳ را کم کرده

برخی از کشورها امسال با توجه به افزایش هزینه حج تمتع از سوی سعودی‌ها، درخواست کاهش سهمیه داشتند و برخی دیگر هم با بخشی از سهمیه خود به سرزمین وحی مشرف شدند. بر همین اساس، بیش از ۱۰ درصد سهمیه حج سال جاری تکمیل نشد و حتی با وجود اینکه حدود ۴۰۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان برای تشرف به حج تمتع ثبت‌نام کرده بودند و سهمیه سعودی‌ها ۱۵۰ هزار نفر بود، کمتر از ۱۲۰ هزار ساکن عربستان مجوز تشرف به خانه خدا در ایام حج تمتع را پیدا کردند.

این اقدام سعودی‌ها به منظور کنترل زائران در ایام حج تمتع صورت گرفته است و حتی به گفته یک منبع مطلع، با توجه به ادامه روند شیوع کرونا در جهان، حضور میلیونی زائران از کشورهای مختلف ممکن است با شرایط کنونی مشکلاتی را به همراه داشته باشد. چرا که در ۲ سال گذشته عربستان تصمیم گرفت که حج تمتع را محدود و فقط با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند و به این ترتیب هیچ زائر خارجی در حج تمتع سال‌های ۱۴۴۱ و ۱۴۴۲ حضور پیدا نکرد.

چرا عربستان درخواست افزایش سهمیه حج ایران را نپذیرفت؟

بر همین اساس، کاهش تعداد زائران در حج امسال از سوی سعودی‌ها برنامه‌ریزی شده بود و حتی بالا بردن هزینه‌های حج تمتع نیز بهانه‌ای برای انصراف برخی از زائران از تشرف به حج ۱۴۴۳ بود. چرا که در جلسات متولیان حج تمتع، مسؤولان سعودی از حضور میلیونی زائران در عربستان برای انجام مناسک حج تمتع منصرف شده بودند.

کشورهایی که امسال هم بیشترین حاجی را دارند

شاید یکی از دلایل نپذیرفتن درخواست جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهمیه نیز همین امر بوده است. در حالی که در کشورمان بیش از یک میلیون نفر در انتظار تشرف به حج تمتع هستند، اما به دلیل محدودیت در سهمیه کشورمان باید بیش از ۱۵ سال برای حاجی شدن منتظر بمانند.

با این وجود، همچنان کشورهای اندونزی با بیش از ۱۰۰ هزار زائر، پاکستان با بیش از ۸۰ هزار زائر، هند با بیش از ۷۵ هزار زائر، بنگلادش بیش از ۵۰ هزار زائر، نیجریه بیش از ۴۰ هزار و ایران با بیش از ۳۹ هزار زائر بیشترین سهمیه حج تمتع ۱۴۴۳ را به خود اختصاص دادند. البته هر ساله سهمیه عربستان نسبت به سایر کشورها بیشتر است و امسال هم ۱۵ درصد کل تعداد زائران حج تمتع به سعودی‌ها اختصاص پیدا کرده است.

تعداد کل زائران حج تمتع ۱۴۴۳ ۸۹۹.۳۵۳ نفر
تعداد زائران سعودی در حج تمتع۱۴۴۳ ۱۱۹.۴۳۴ نفر
تعداد زائران خارجی حج تمتع۱۴۴۳ ۷۹۹.۹۱۹ نفر

آماری از حج تمتع ۱۴۴۳

اکنون حدود ۹۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف برای انجام مناسک حج تمتع در سرزمین وحی حضور دارند و به گفته مسؤولان سعودی ۸۵ درصد سهمیه حج تمتع به زائران خارجی اختصاص داده شده است. بر همین اساس، ۷۷۹ هزار و ۹۱۹ نفر از زائران حج تمتع را زوار کشورهای مختلف تشکیل می‌دهند و ۱۱۹ هزار و ۴۳۴ نفر از زوار حج تمتع سال جاری ساکن عربستان هستند.

همچنین امسال تناسب خاصی در تعداد زائران از نظر جنسیت درنظر گرفته شده است؛ به طوری که ۴۸۶ هزار و ۴۵۸ نفر را آقایان و ۴۱۲ هزار و ۸۹۵ نفر را بانوان تشکیل داده‌اند.

بیش‌تر زائران حج تمتع از طریق هوایی وارد عربستان شدند

علاوه بر این، با توجه به حضور زائران کشورهای مختلف به سرزمین وحی، زائران از راه‌های مختلف زمینی، هوایی و دریایی به عربستان رسیدند که البته بیشتر زوار از فرودگاه جده و مدینه وارد سرزمین وحی شدند؛ تا جایی که ۷۳۸ هزار و ۶۸۰ نفر از طریق هوایی، ۳۵ هزار و ۲۱۰ نفر از طریق زمینی و ۶ هزار و ۲۹ نفر از طریق دریایی وارد عربستان شدند. البته زائران برخی کشورها همچون عراق با توجه به هم‌مرز بودن با عربستان، به صورت هوایی و زمینی به این کشور رسیدند.

همچنین ۲۲۸ هزار و ۷۲۱ نفر از کشورهای مختلف به عنوان عوامل حج تمتع برای خدمت‌رسانی به زائران در این ایام فعالیت دارند که ۱۱۷ هزار و ۴۹ نفر از آن‌ها یعنی ۵۱.۲ درصد به صورت دائم و‌ ۱۱۱ هزار و ۶۷۲ نفر یعنی ۴۸.۸ درصد به صورت موقت در خدمت زائران حج تمتع هستند.

کشورهای آسیایی صدرنشین تعداد حجاج امسال

علاوه بر این، عربستان اعلام کرد که حج تمتع ۱۴۴۳ بدون محدودیت در پذیرش زائران کشورهای مختلف برگزار می‌شود. بر همین اساس، زائرانی از کشورهای مختلف دنیا در حج تمتع امسال حضور دارند که ۵۴.۸ درصد را کشورهای آسیایی به غیر از کشورهای عربی، ۲۱.۴ درصد را زائران کشورهای عربی، ۱۳.۲ درصد را زائران کشورهای آفریقایی بدون احتساب کشورهای عربی و ۱۱.۶ درصد را زائران کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و شمالی و استرالیا تشکیل می‌دهند.

امسال عربستان محدودیت سنی برای زائران در نظر گرفت که زوار کمتر از ۶۵ سال که حداقل ۲ دُز واکسن کرونای مورد تأیید سعودی‌ها را تزریق کرده بودند، امکان تشرف به حج تمتع را داشتند.

ترجمه خطبه روز عرفه به ۱۴ زبان دنیا

عملیات حج تمتع سال جاری از هشتم ذیالحجه آغاز شد و زائران پس از مُحرم شدن، به عرفات منتقل شدند و امسال برای نخستین‌‌بار خطبه روز عرفه به ۱۴ زبان دنیا همچون فارسی، انگلیسی، مالایی، فرانسوی، روسی، چینی، بنگالی، ترکی، هوسا، اسپانیایی، سواحیلی، تامیلی و هندی ترجمه شد. همچنین هم‌اکنون زائران با حضور در سرزمین منا به رمی جمرات می‌پردازند.

تبلیغ ترجمه خطبه عرفه به زبان فارسی

همچنین در حالی که هرساله پرده خانه خدا در روز عرفه تعویض می‌شد، امسال سعودی‌ها اعلام کردند که مراسم تعویض پرده کعبه در نخستین روز ماه محرم برگزار می‌شود.

اعمال حج تمتع ۱۲ ذیالحجه به پایان می‌رسد و پس از آن حجاج به کشورهای خود بازمی‌گردند؛ به طوری که زائران مدینه اول از فرودگاه جده به کشورهای خود بازمی‌گردند و زائرانی که مدینه دوم هستند، برای زیارت حرم نبوی به مدینه مشرف شده و از فرودگاه مدینه به کشورهای خود منتقل خواهند شد.

به گزارش فارس، امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ زائر ایرانی به حج تمتع مشرف شدند که همه حجاج ایرانی یک روز قبل از ماه محرم به کشور بازمی‌گردند.

انتهای پیام/ ت 39

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول