اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استفاده ابزاری ریاض از حج برای نزدیک شدن به آمریکا و صهیونیست‌ها

یک پایگاه خبری گزارش داد که عربستان سعودی امسال شخصی را برای مراسم روز عرفه انتخاب کرده که بیشترین قرابت را با صهیونیستها دارد تا از این طریق بتواند خود را به آمریکا و رژیم صهیونیستی نزدیک کند.

استفاده ابزاری ریاض از حج برای نزدیک شدن به آمریکا و صهیونیست‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی  در عربستان سعودی اعلام کرد که محمد بن عبدالکریم آل عیسی یکی از اعضای هیئت کبار العلماء (علمای ارشد) و دبیرکل اتحادیه جهان اسلام را برای نماز و دعای روز عرفه انتخاب کرده است.

 پایگاه خبری «مرآة الجزیره» گزارش داد، این انتخاب در حالی صورت گرفته است که صهیونیستها بیش از همه خوشحال هستند؛ زیرا العیسی، یکی از دنباله‌روان نظام سعودی است که در زمینه‌های مذهبی و تبلیغات، در هماهنگی با منافع رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی با آن فعالیت می‌کند و در این زمینه از دریچه مذهبی و عقیدتی ورود می‌کند.

به گزارش مرآة، تعیین العیسی برای ایراد خطبه در روز عرفه در موسم حج امسال را نمی‌توان از کلیات سیاست عادی‌سازی محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با رژیم صهیونیستی جدا کرد. کما اینکه العیسی قصد دارد بهترین شرایط ممکن را برای سفر آتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فراهم کند.

بنا بر این گزارش، العیسی شخصی است که در سال ۲۰۲۰، به خاطر اقامه نماز بر قربانیان واقعه ادعایی هولوکاست، بسیار هیاهو به راه انداخت. وی گفته بود که در کنار «برادران یهودی» خود قرار خواهد داشت و «برخی در تلاش هستند که تاریخ را جعل کنند و مدعی شوند که هولوکاست واقعیت ندارد، ولی این، شنیع‌ترین جنایت در تاریخ انسانی ماست. ما با این دروغگویان مقابله خواهیم کرد». این اظهارات به شدت مورد استقبال صهیونیستها قرار گرفت.

مرآة الجزیره با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی پس از این ادعا، خواستار گفت‌وگو و پیوند بین عربها و یهودیان شد، گزارش داد، این اتفاقات در حالی رخ داده است که ریاض اجازه نمی‌دهد ساکنان شبه‌جزیره عربستان، نظرات سیاسی خود را مطرح کرده و آزادانه عبادت کنند. عربستان همچنین صدها نفر از روحانیون، متفکرین و سیاستمداران را روانه زندان کرده و گروههای مقاومت را که دشمن صهیونیستها هستند، گروههای تروریستی می‌نامد. عربستان حتی مانع از ادای مناسک حج توسط برخی از مسلمانان از جمله ایرانیان می‌شود؛ همان طور که در سال ۲۰۱۶، این مسئله رخ داد.

به گزارش این پایگاه خبری، ریاض حتی به مراسم اعلام برائت از مشرکان که یکی از ارکان حج نزد شیعیان است، اعتراض دارد و از برگزاری آن، ممانعت می‌کند. العیسی نیز یکی از اندک افرادی است که در دایره محدود حامیان بن سلمان قرار دارد و برنامه‌های وی را اجرایی می‌کند تا در نهایت مسیر، به برقراری روان علنی و فراگیر با صهیونیستها ختم شود.

بنا بر این گزارش، با قدرت گرفتن بن سلمان، ستاره العیسی هم درخشیدن گرفت و همیشه در راستای طرح سیاسی وی که مبتنی برای رسیدن به مرحله عادی‌سازی کامل روابط با تل‌آویو است، حرکت کرد. لذا، العیسی فقط به مجاز جلوه دادن رابطه با صهیونیستها بسنده نکرده است، بلکه عملکرد وی، مظهر برداشت سعودی از دین و مذهب است؛ چرا که این کشور، پس از جرم‌انگاری مقاومت، آن را حرام اعلام کرده است.

مرآه الجزیره در ادامه نوشت، در حالی که عملگرد العیسی نشان از آن دارد که آل سعود قصد دارد مسیر دین و سیاست را برای اجرای برنامه‌های خود ارتباط دهند و این کار را از رهگذر همگرایی با صهیونیستها و جرم انگاری مقاومت انجام داده‌اند، ولی وی، هر گونه ارتباط انجمن جهان اسلام با سیاست را انکار می‌کند و فقط، نقش صلح را برای اسلام بر می‌شمارد.

العیسی در پاسخ به سوال رابرت ساتلوف، تحلیلگر جنگ‌طلب در اندیشکده ها و مراکز تحقیقی آمریکا و در حال حاضر مدیر اجرایی انستیتو واشنگتن در زمینه مطالعات خاور نزدیک درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم گفته بود که انجمن جهان اسلام، متعهد به صلح است و یک نهاد سیاسی نیست. ساتلوف گفت که پاسخ العیسی، بسیار تعجب‌آور بوده است؛ زیرا انتظار داشت که این مقام سعودی، این اقدام را محکوم کند.

بنا بر این گزارش، العیسی در حالی امسال خطبه روز عرفه را ایراد و نماز را اقامه خواهد کرد که پیشرفت شگرفی است که در نظام سعودی به دست آورده و حاصل مقدماتی است که برای عادی‌سازی روابط با صهیونیستها فراهم کرده است. وی شاید در سخنرانی امسال خود هم بگوید که «هر گونه خشونت یا اقدام تروریستی که بخواهد خود را به واسط دین اسلام توجیه کند، مردود است؛ زیرا اسلامی دینی است که با سیاست ارتباط ندارد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول